Prin modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, in sensul propus prin prezentul proiect de act normativ, se reglementeaza deschiderea pe numele Ministerului Finantelor Publice a unui cont tranzitoriu la institutiile de credit care sunt interesate sa ofere clientilor proprii posibilitatea achitarii obligatiilor bugetare fara perceperea de comisioane.
Prin mecanismul care se creaza, clientii institutiei de credit isi vor putea achita obligatiile bugetare, din contul curent propriu in contul tranzitoriu al Ministerului Finantelor Publice, urmand ca sumele colectate zilnic sa fie transferate in conturile corespunzatoare de venituri bugetare sau de disponibilitati indicate de platitor, in urmatoarea zi lucratoare. Mecanismul propus vine in spijinul contribuabililor, intrucat acestia nu mai achita comisioane pentru plata prin virament a obligatiilor bugetare, precum si ca urmare a simplificarii modului de completare a documentelor de plata intocmite de acestia.
Institutiile de credit s-au aratat interesate de mecanismul de plata a obligatiilor bugetare care se creaza potrivit prezentului proiect de act normativ atat datorita facilitatilor care vor fi oferite clientilor proprii ai acestora, care si in prezent efectueaza operatiunile de decontare interbancare fara perceperea de comisioane, dar si datorita numarului mai redus de documente care vor fi decontate prin sistemul electronic de plati national.
In acelasi timp, se estimeaza ca reglementarile cuprinse in proiectul de act normativ vor contribui la reducerea numerarului aflat in circulatie si la imbunatatirea colectarii creantelor bugetare, obiectiv al Programului de guvernare.
Modificarea Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, in sensul propus prin prezentul proiect de act normativ, va asigura o semnificativa imbunatatire a nivelului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile preaderare si postaderare, precum si un ritm sustinut de implementare a proiectelor finantate de fonduri, aceste aspecte reprezentand si o importanta parghie anticriza.
Considerente care au dus la initierea prevederilor din proiectul de act normativ cu privire la modificarea Art. 52 alin. (9) , lit.a) din Legea privind finantele publice nr. 500/2002 sunt urrmatoarele:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) implemetarea masurilor anticriza initiate de Guvernul Romaniei pentru accelerarea gradului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile preaderare si postaderare destinate Romaniei si utilizarea eficienta;
b) necesitatea adoptarii unor masuri de sprijin pentru beneficiarii publici in implementarea contractelor aferente proiectelor finantate din aceste fonduri;
c) scaderea capacitatii contractorilor de a sustine din surse proprii si/sau atrase (credite) derularea optima a lucrarilor si serviciilor, in contextul actualei crize economico-financiare;
d) evitarea blocajului implementarii unor proiecte majore de infrastructura.
Consecinta neadoptarii in regim de urgenta a prezentului act normativ consta in imposibilitatea respectarii obligatiilor de modernizare, reabilitare a drumurilor nationale, precum si a obligatiilor constructiei de autostrazi la standarde internationale, pentru toate aceste investitii fiind necesare fonduri.
Totodata, amanarea luarii de masuri urgente poate accentua bilantul negativ al evenimentelor rutiere.
In considerarea faptului ca elementele prezentate mai sus vizeaza interesul public si constituie situtii de urgenta a caror reglementare nu poate fi amanata, consideram necesara adoptarea in regim de urgenta a prezentului act normativ.
Puteti citi AICI integral Proiectul de Ordonanta de Urgenta