Informam platitorii de impozite, taxe si contributii (persoane juridice si persoane fizice) ca pot utiliza ca metoda alternativa de depunere a declaratiilor fiscale mijloacele electronice de transmitere la distanta, pentru urmatoarele declaratii:
- 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 14.13.01.99/bs;
- 102 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, cod 14.13.01.40;
- 103 Declaratie privind accizele, cod 14.13.01.03/a;
- 710 Declaratie rectificativa, cod 14.13.01.00/r;
- 101 Declaratie privind impozitul pe profit, cod 14.13.01.04;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02;
- 301 Decont special de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02/s;
- 120 Decont privind accizele, cod 14.13.01.03;
- 130 Decont privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 14.13.01.05;
- 200 Declaratie privind veniturile realizate, cod 14.13.01.13;
- 390 VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cod 14.13.01.02./r;
- 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate;cod 14.13.01.01/d.u.;
- 318 Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147 indice 2 alin. (2) din Codul Fiscal, cod 14.13.03.02/18;
- 319 Declaratie de ajustare a pro-ratei, potrivit dispozitiilor 147 indice 2 alin. (2) din Codul Fiscal si ale pct. 49 indice 1 alin. (8) din Normele metodologice, cod 14.13.03.02/19.
Pentru depunerea declaratiilor fiscale este necesara semnatura electronica care se obtine printr-un certificat digital emis de un furnizor de servicii de certificare.
Atentie! Pentru contribuabilii mari si mijlocii este obligatorie depunerea declaratiilor fiscale mentionate mai sus in sistem on-line.
Procedura obtinerii certificatului digital calificat
Conform prevederilor ordinelor Ministerului Economiei si Finantelor nr. 858/2008, presedintelui ANAF nr. 2.520/2010 si 2.568/2010, certificatele digitale se obtin de la unul din cei trei furnizori de servicii de certificare acreditati in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Lista furnizorilor se gaseste pe site-ul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, www.mcsi.ro, sectiunea Registrul furnizorilor de servicii de certificare sau pe websiteul ANAF, www.anaf.ro, sectiunea Declaratii electronice, categoria Informatii depunere declaratii. Societatile comerciale agreate pentru prestarea acestui serviciu, in ordine alfabetica, sunt:
- CERT SIGN SRL, www.certsign.ro;
- DIGI SIGN SA, www.digisign.ro;
- TRANS SPEED SRL, www. transsped.ro.
Important! Este necesara instalarea programului Adobe Reader 8.2. Cu un singur certificat se pot semna declaratiile fiscale pentru mai multi contribuabili. In cazul in care sunt mai multi angajati pentru semnarea electronica a declaratiilor fiscale, atunci, pentru fiecare angajat se obtine un certificat digital pe o adresa proprie de e-mail.
Pentru siguranta transmiterii datelor, trebuie ca certificatul digital calificat detinut sa fie confirmat de furnizorul de servicii care l-a eliberat. Pentru aceasta, se va proceda astfel: se va descarca in calculatorul de pe care se vor transmite declaratiile, documentul de confirmare de pe websiteul ANAF, pagina Asistenta Contribuabili, modulul Toate formularele cu explicatii, la adresa http://static.anaf.ro/static/ 10/Anaf/formulare/confirmare.pdf. Se va completa documentul de confirmare, aplicand semnatura digitala in casuta Semnatura utilizator.
Atentie! Aplicatia preluata de la furnizorul de certificate digitale calificate trebuie sa fie salvata pe discul calculatorului de pe care urmeaza a fi transmise declaratiile fiscale.
Inregistrarea la ANAF
Cu documentul confirmat de firma care a eliberat certificatul digital, contribuabilii se vor inregistra la ANAF, parcurgand urmatorii pasi:
- se acceseaza websiteul ANAF, www.anaf.ro, meniul Depunere declaratii, modulul Inregistrare certificate calificate;
- se tasteza butonul Accepta aflat in partea stanga, jos a paginii, dupa care apare o fereastra in care se selecteza Documentul de confirmare, cu butonul Browse, care se va transmite prin tastarea butonului Transmite documentul;
- se introduc urmatoarele date: codul unic de identificare al contribuabilului (operatorul economic pentru care se transmit declaratiile fiscale), denumirea si adresa contribuabilului;
- se tasteaza butonul Submit pentru transmitere;
- pe ecran se va afisa formularul 150 Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat, completat cu datele introduse, care se va lista prin tastarea butonului Tipareste cererea.
Atentie! Perioada de valabilitate a unui certificat calificat este de un an de zile, conform Ordinului Minsitrului Finantelor Publice nr. 858/2008.
Documentatia necesara pentru inregistrarea formularului 150 la unitatile fiscale
Dupa obtinerea formularului 150 Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat, contribuabilii vor depune la orice unitate fiscala teritoriala din subordinea ANAF, urmatoarele documente:
- formularul 150 listat, semnat si stampilat de contribuabilul pentru care se depun declaratiile fiscale;
- documentul de identitate al titularului certificatului calificat, in original si in copie;
- documentul, in original si copie, care atesta calitatea titularului certificatului calificat, de reprezentant legal al contribuabilului (acest document poate fi Hotararea Adunarii Generale a Actionarilor sau Statutul societatii comerciale);
- documentul de imputernicire, autentificat de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil, in situatia in care titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului reprezentat).
Dupa depunerea documentatiei, in termen de 4 zile, contribuabilii vor primi o confirmare pe adresa de e-mail mentionata in formularul 150, pentru utilizarea serviciului Depunere declaratii on-line.
Apoi, se acceseaza websiteul ANAF, la adresa www.anaf.ro, sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii, parcurgand etapele prezentate in ghidul Instructiuni de utilizare a serviciului de depunere a declaratiilor on-line, publicat pe acest site.
Atentie! Pentru contribuabilii persoane fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau asimilati angajatorilor, formularul 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, cod 14.13.01.01/d.u., va fi depus obligatoriu in sistem on-line incepand cu 1 iulie 2011.