Organizarea
contabilitatii unui PFA in sistem real, ca urmare a modificarii in vara trecuta
a legii transportului, este facuta conform OMFP nr. 1040/2004 privind
contabilitatea in partida simpla, fapt ce nu presupune utilizarea unui plan de
conturi si nici efectuarea de inregistrari contabile pentru activitatea acestui
PFA.
Â
Astfel, documentele minimale obligatorii sunt Registrul de incasari si
plati si Registrul Inventar. Aceste registre vor fi vizate de catre autoritatea
fiscala unde este inregistrat PFA -ul. Diferenta fata de contabilitatea unei
societati comerciale consta in faptul ca veniturile sunt considerate realizate
la data incasarii, iar cheltuielile la data platii.
Â
Potrivit art. 48 alin. (1) si alin. (2) din Codul fiscal, baza de
determinare a impozitului pe venit se stabileste ca diferenta intre venitul brut
(venitul incasat) si cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri.
Aceste venituri si cheltuieli vor fi inregistrate cronologic si sistematic in
Registrul de incasari si plati pe baza documentelor justificative ce atesta
operatiile efectuate.
Â
Potrivit art. 48 alin. (5) din Codul fiscal si PFA -ul poate inregistra
cheltuieli deductiile limitat, din care amintim:
•cheltuieli cu sponsorizari si mecenat 5%
•cheltuieli de protocol
2%
•cotizatii platite 2%.
Fiecare dintre aceste plafoane de
deductibilitate limitata trebuie analizate punctual in functie de situatia
concreta a activitatii PFA, avand in vedere ca se raporteaza la o baza diferita
decat baza de determinare a impozitului pe venit.
Â
In Registrul Inventar se regasesc activele imobilizate ale PFA-ului, a
caror amortizare este pemisa si se scade din valoarea venitului realizat.
Amortizarea acestor active urmeaza procedurile stabilite si valabile pentru
societatile comerciale conform HG nr. 2139/2004 privind catalogul si duratele
normate de functionare a mijloacelor fixe.
Â
Din punct de vedere procedural, in termen de 30 de zile de la realizarea
venitului se depune declaratie estimativa pentru intreg anul, iar in baza
acesteia se va achita un impozit pe venit in 4 transe anticipate egale ( 15
martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie). Pana pe data de 15 mai a anului
urmator, trebuie depusa declaratia finala pentru anul incheiat, in baza careia
se va achita/scadea diferenta de impozit fata de cel estimat si achitat
anticipat.
Â
Potrivit prevederilor de la art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr.
95/2006 privind asigurarile de sanatate, pesoana fizica autorizata are obligatia
platii contributiei la asigurarile de sanatate in baza unui contract incheiat cu
Casa de sanatate. Documentele in baza carora se va determina contributia sunt
declaratiile estimative si finale de venit depuse la administratia
financiara.