Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Diminuarea valorii stocului. Tratament contabil

Data actualizarii: 21 Ianuarie 2013
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
anularea adaosului comercialcheltuieli privind marfurilediminuarea adaosdiferente de pret


O societate cumpara o cantitate mare de produse (10.000 de cutii) la un anumit pret. Datorita cantitatii mari cumparate, furnizorul ofera un bonus de 1.000 de cutii pe aceeasi factura cu pret 0. Dupa un an de zile se constata ca din stocul initial a ramas o mare parte nevanduta (3.000 de cutii).

Din cauza faptului ca termenul de garantie al produselor expira peste 6 luni, societatea doreste sa ofere la achizitia unei cutii din produs, una gratuit (1+ 1 gratuit) pentru a accelera vanzarea. Acest lucru presupune diminuarea valorii stocului prin diminuarea pretului la 0 lei pentru o anumita cantitate. Vom stabili in ce masura prevede legislatia o astfel de posibilitate, precum si ce inregistrari sunt necesare pentru a evidentia in contabilitate decizia mai sus prezentata si ce implicatii are asupra TVA.

Conform O.U.G. nr. 99/2000 (republicata) privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:
Art. 17. - Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzarea in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."

Art. 16 lit. mentionate mai sus reglementeaza ca:

"Art. 16 Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
 

a) vanzari de lichidare;
b) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
c) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
d) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat. "
Daca societatea nu se incadreaza la niciuna din cele de mai sus, trebuie sa organieze operatiunea astfel incat sa nu vanda niciunul dintre produse sub costul la care le-a achizitionat. Presupunem ca societatea nu foloseste in promotie termenul de "gratuit".

Societatea poate sa diminueze adaosul comercial la produsele din stoc pana cand pretul de vanzare ajunge la costul de achizitie, plus o suma foarte mica (astfel incat pretul sa nu fie egal cu cel de achizitie).

Initial societatea a inregistrat adaosul comercial:


371                         =                        %
"Marfuri"                                      378
                                      "Diferente de pret la marfuri"
                                                   4428
                                          "TVA neexigibila"

Societatea diminueaza adaosul comercial pana aproape de costul de achizitie:


%                           =               371
                                           "Marfuri"
                                            378
                                         "Diferente de pret la marfuri"
                                            4428
                                       "TVA neexigibila"


Societatea scade din gestiune ca produs singular si le reintroduce ca pachet de 2 produse (daca foloseste la vanzare scanarea de coduri de bare). Societatea poate folosi sintagma "2 la pret de 1", de exemplu, sau alta similara cata vreme evita termenul "gratuit".

Din punctul de vedere al TVA, societatea nu are nimic de ajustat, dat fiind ca nu vinde produsele gratuit. O alta varianta ar fi ca societatea sa considere ca ofera al doilea produs in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor, caz in care trebuie sa respecte prevederile art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal si Normele sale de aplicare:
"(8) Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1): e) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin norme."

"(14) In sensul art. 128 alin. (8) lit. e) din Codul fiscal: a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost sau vor fi livrate clientului. Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt sau au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu va fi considerata livrare de bunuri daca:

1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/ serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor, pentru demonstratii la punctele de vanzare;
c) bunurile acordate in mod gratuit pentru scopuri legate de desfasurarea activitatii economice a persoanei impozabile cuprind bunurile oferite cu titlu gratuit, altele decat cele prevazute la lit. a) sau b), pentru care persoana impozabila poate face dovada ca sunt strans legate de desfasurarea activitatii sale economice.

In aceasta categorie se cuprind, fara a  se limita la acestea, bunurile pe care persoana impozabila le acorda gratuit angajatilor sai si care sunt legate de desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt, de exemplu: masa calda pentru mineri, echipamentul de protectie si uniformele de lucru, pentru contravaloarea care nu este suportata de angajati, materiale igienico-sanitare in vederea prevenirii imbolnavirilor.

Nu se incadreaza in aceasta categorie orice gratuitati acordate propriilor angajati sau altor persoane, daca nu exista nicio legatura cu desfasurarea in conditii optime a activitatii economice, cum sunt: cotele gratuite de energie electrica acordate persoanelor pensionate din sectorul energiei electrice, abonamentele de transport acordate gratuit pentru diverse categorii de persoane si altele de aceeasi natura."

Deci la inregistrarea contabila a descarcarii stocului de marfa vanduta societatea va inregistra:

607                      =                                           371           pentru marfa vanduta
"Cheltuieli privind marfurile"                      "Marfuri"
623                      =                                  371                  pentru produsul oferit gratuit
"Cheltuieli de protocol,                    "Marfuri"
reclama si publicitate"


Eventual, societatea poate reclasifica jumatate din stoc de la inceput de la marfuri la alte materiale consumabile:


3028                                                   =                            371
"Alte materiale consumabile"                                   "Marfuri"


(dupa anularea adaosului comercial inregistrat in cazul in care societatea tine contabilitatea la pret de vanzare cu amanuntul) cu o nota care va explica oferirea in scopul stimularii vanzarilor a unui produs in scop de reclama.







Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X