Sistemul de tip dropshipping a devenit popular in ultima perioada in randul antreprenorilor care au un magazin online. Iar una dintre provocarile contabililor este sa faca o monografie contabila pentru vanzarea in sistem dropshipping.
Analizam situatia unei microintreprinderi neplatitoare de TVA, care nu inregistreaza marfa intrata pe stocuri si care realizeaza vanzari prin acest sistem si catre persoane fizice din diverse tari.
Specialistul nostru explica care sunt inregistrarile contabile in acest caz.
Vanzarea in sistem dropshipping: raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor din Legea nr. 82/1991 a contabilitatii (cu modificarile ulterioare) inregistarile in evidenta contabila trebuie sa aiba la baza un document justificativ (art. 6). Detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise (art. 11).
Astfel, va trebui sa detineti documente de intrare (achizitie) pentru toate bunurile cumparate deoarece , la data achizitiei are loc un transfer al dreptului de proprietate de la vanzator/furnizor catre societatea dvs. chiar daca bunurile nu exista fizic Ia depozitul/depozitele dvs. Cunoastem faptul ca societatile care vand in sistem drop shipping nu detin depozite. La data vanzarii catre clientul dvs. trebuie sa emiteti o factura de vanzare din acelasi motiv, transferal de proprietate al bunurilor.
Totodata, potrivit art. 16 din Legea nr 82/1991 a contabilitatii , contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.
In consecinta, va trebui sa detine factura de la fiecare furnizor is a emiteti factura catre fiecare client, indiferent daca acest client este persoana fizica sau persona juridica.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a contabilitatii
Monografie contabila pentru vanzarea in sistem dropshipping
Din punct de vedere contabil, consideram ca ati putea folosi una din urmatoarele monografii contabile:
I. Inregistrarea prin conturile de marfa, folosind metoda inventarului permanent (vom face abstractie de TVA).
1. Achizitie marfa :
371 Marfuri = 401 Furnizori
2. Vazare marfa:
4111 Clienti = 707 Venituri din vanzarea marfurilor
3. Descarcarea de gestiune:
607 Cheltuieli privind marfurile = 371 Marfuri
Nota: In locul contului 371 Marfuri puteti utiliza contul 357 Marfuri aflate la terti. (357 = 401 ; 4111 = 707; 607 = 357 )
II. Inregistrarea prin conturile de cheltuieli, folosind metoda inventarului intermitent (vom face abstractie de TVA). Puteti utiliza aceasta metoda avand in vedere faptul ca, la sfarsitul perioadei (luna sau trimestru) societatea dvs. nu are (de regula) nimic pe stoc. Consideram ca , totusi, trebuie sa aveti dosarul de inventariere periodica , respectic Decizie numire comisie inventar, liste inventariere , chiar cu stoc 0, proces verbal privind rezultatele inventarierii; adica toate documentele prevazute de Ordinul nr. 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii. Inregistrarile contabile vor fi:
1. Achizitie marfa :
607 Cheltuieli privind marfurile = 401 Furnizori
2. Vazare marfa:
4111 Clienti = 707 Venituri din vanzarea marfurilor
Daca, totusi , detin stocuri la sfarsitul lunii (de exemplu, un client a returnat marfa si aceasta a ajuns la dvs.) , pentru marfa aflata in stoc veti inregistra:
371 Marfuri = 607 Cheltuieli privind marfurile in negru
Din punct de vedere al TVA:
1. Potrivit art. 268 si 275 din Codul Fiscal, ca regula generala:
- pentru achzitiile de bunuri care nu ajung in Romania, locul nu este considerat a fi in Romania (dpdv al TVA) si nu se datoreza TVA in Romania.
Este posibil ca TVA sa se datoreze in tara clientului dvs. daca acest client este din Uniunea Europeana si bunurile sunt transportate dintr-un stat care nu este in UE ( de exemplu, din SUA in Spania).
2. Pentru livrarile din Romania se considera ca are loc o vanzare la distanta in sensul prevederilor art. 275 alin (2) din Codul Fiscal (a se vedea si Normele Metodologice date in aplicarea acestui articol) . Vanzarea la distanta are loc intr-un stat membru, altul decat Romania, conform art. 275 alin. (5) din Codul fiscal, daca valoarea totala a vanzarilor la distanta efectuate de furnizorul din Romania depaseste plafonul vanzarilor la distanta stabilit de statul membru de destinatie, care poate sa difere de cel valabil pentru Romania. Plafonul pentru vanzari la distanta se calculeaza pe fiecare an calendaristic.
Fiecare stat membru al UE si-a stabilit propriul plafon pentru vanzari la distanta. De exemplu, Romania are un plafon pentru vanzari la distanta echivalentul a 35.000 euro ( calculate la curs BNR valabil la data aderarii Romaniei).
Astfel, va trebui sa aveti o evidenta si a vanzarilor realizate pe teritoriul fiecrui stat membru al UE, in cazul in care aveti vanzari in UE.
Indiferent catre ce stat vindeti, valoarea totala a acestor vanzari intra in plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, respectiv 300.000 lei; dupa depasirea acestui plafon societatea dvs. va trebui sa se inregistreze in scop TVA.
Am punctat mai sus doar cateva din aspectele de care trebuie sa tineti seama atunci cand veti analiza tratamentul achizitiilor si, respectiv, al vanzarilor, in ceea ce priveste TVA. Atentie si la tratamentul TVA in cazul in care primiti facturi de servicii (utilizare platforme, etc) de la entitati din state membre ale UE.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil.