O societate si-a setat drept obiectiv vanzare marfii prin platforma eMAG Marketplace. Doreste sa afle cum trebuie tinuta evidenta gestiunii in aceasta situatie, care sunt inregistrarile contabile aferente acestui proces, dar si alte aspecte legale.
Afla de la specialistul nostru si daca este nevoie de un cod CAEN pentru aceasta activitate si daca este obligatorie dotarea cu o casa de marcat pentru acest tip de vanzare.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Vanzarea marfii prin eMAG Marketplace: raspunsul specialistului
Pentru vanzarile prin internet societatea trebuie sa aiba inscris in obiectul de activitate codul CAEN 4791 ”Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet”.
Activitatea de comert online, corespunzatoare codului CAEN 4791 este o activitate de comert cu amanuntul, in cadrul careia pentru evidenta gestiunii marfurilor se utilizeaza metoda global-valorica la pret de vanzare cu amanuntul. Potrivit pct. 286 alin. 8 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, in comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se utilizeze alta metoda.
Costul bunurilor vandute se calculeaza prin deducerea valorii marjei brute din pretul de vanzare al stocurilor si orice modificare a pretului de vanzare presupune recalcularea marjei brute. Conform pct. 291 alin. 5 din reglementari, in situatia in care se aplica metoda global-valorica nu este posibila utilizarea inventarului intermitent, ci doar a celui permanent.
Insa, fiind vorba de o activitate care implica oricum resurse informatice, metoda global-valorica nu este recomandata deoarece orice modificare a pretului de vanzare cu amanuntul catre clienti implica inventarierea si determinarea diferentelor de pret pentru a fi inregistrate corespunzator in contabilitate. In schimb, daca se foloseste metoda cantitativ-valorica la pret de achizitie, iar gestiunea este integrata in contabilitate, situatia ar fi similara unei gestiuni en-gros, societatea putand practica si preturi diferite de vanzare ale aceluiasi produs, in aceeasi perioada de timp, fara a mai fi nevoie de inventarieri pentru inregistrarea diferentelor de pret, existand si avantajul cunoasterii in orice moment a stocului de marfa scriptic pentru fiecare produs.
Ca atare, nu vor exista inregistrari contabile specifice vanzarii de marfa cu amanuntul (ce implica utilizarea contului 378 ”Diferente de pret la marfuri”), utilizandu-se suita de inregistrari contabile obisnuite in cazul vanzarilor cu ridicata:
- aprovizionare marfuri
371 ”Marfuri” = 401 ”Furnizori”
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
- vanzare marfuri
4111 ”Clienti” = 707 ”Venituri din vanzarea marfurilor”
- descarcare de gestiune
607 ”Cheltuieli privind marfurile” = 371 ”Marfuri”.
Este nevoie de o separare a gestiunilor (pe analitice ale contului de marfa) deoarece sunt in vigoare prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare conform carora activitatea de comert cu amanuntul (cum este cea prin platforma online eMAG) trebuie separata de activitatea de comert cea cu ridicata (catre persoane juridice). Potrivit art. 73 pct. 22 coroborat cu art. 74 din ordonanta amintita exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare reprezinta contraventie, sanctionata cu amenda de la 4.000 lei la 20.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati.
In privinta casei de marcat, potrivit art. 1 din OUG 28/1999 sunt obligati sa le utilizeze operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.
Conform art. 2 lit. h din aceasta ordonanta, sunt exceptati de la obligatia utilizarii casei de marcat operatorii care desfasoara activitati de comert cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.
Ca atare, societatea nu este obligata sa se doteze cu casa de marcat, daca nu are magazin propriu prin care sa realizeze activitati de comert cu amanuntul direct catre clienti persoane fizice.
In cazul incasarilor in numerar efectuate prin intermediul firmei de curierat, livrarile se vor face catre clientii persoane fizice pe baza de factura, iar pentru incasari se aplica exceptia de la de la art. 2 lit. h din OUG 28/1999 in sensul ca firmele de curierat vor emite chitante-ramburs pentru sumele incasate in numerar de la clienti, urmand ca decontarea sa se faca pe baza documentelor bancare (ordin de plata, extras de cont). Optional, decontarea sumelor intre societate si firma de curierat se poate face si cu ajutorul facturii de decontare.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa – Economist.