Subiectul studiului de astazi este o societate care doreste sa comercializeze si sa transporte carburanti. Se va cumpara si transporta direct de la furnizor catre client.
Specialistul nostru ne va oferi, pe rand, raspunsul la intrebarile de mai jos:
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
- Ce atestari/ avize trebuie obtinute pentru ca firma sa poata face astfel de tranzactii?
- Ce accize implica si cum se calculeaza/declara?
- Care este monografia contabila si implicatiile TVA?
Monografie contabila pentru firma care comercializeaza carburanti: raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 435 alin (4) din Codul fiscal, operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze in sistem en detail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili - sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea competenta potrivit prevederilor stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Procedura de obtinere a autorizatiei este adoptata prin OPANAF 1849/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a operatorilor economici care comercializeaza in sistem angro sau en détail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cotele de TVA aplicabile in Romania sunt prevazute la art. 291 din Codul Fiscal.
Cota de TVA aplicabila comertului cu combustibil este cota de 19%.
Inregistrarea in contabilitate
Achizitia de carburant de la furnizori interni
% = 401
371 Furnizori
Marfuri
4426
TVA deductibila
- inregistrare acciza
635 = 446
Cheltuieli cu alte impozite, Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
taxe si varsaminte asimilate
- plata acciza
446 = 5121
Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate Conturi la banci in lei
TVA se declara prin decontul 300 la rd. 22.
Se depune Declaratia 394 cu completarea sectiunii C.
- achizitia carburantului din import
371 = 401
Marfuri Furnizori
- taxe vamale
371 = 446
Marfuri Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
- acciza
635 = 446
Cheltuieli cu alte impozite, Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
taxe si varsaminte asimilate
- plata TVA
4426 = 5121
TVA deductibila Conturi la banci in lei
- plata taxelor vamale si a accizei
446 = 5121
Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate Conturi la banci in lei
TVA se declara prin decontul 300 la rd. 22.
Se depune Declaratia 394 cu completarea sectiunii F.
- inregistrarea achizitiei intracomunitara a carburantului
371 = 401
Marfuri Furnizori
Si aplicarea taxarii inverse
4426 = 4427
- acciza
635 = 446
Cheltuieli cu alte impozite, Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
taxe si varsaminte asimilate
TVA se declara prin decontul 300 la rd. 22.
Se depune Declaratia 390 pentru raportarea achizitiei intracomunitare.
Inregistrarea adaosului comercial si a TVA aferenta pentru a obtine pretul de vanzare cu amanuntul
371 = %
Marfuri 378
Diferente de pret la marfuri
4428
TVA neexigibila
Vanzarea combustibilului cu amanuntul cu plata numerar sau card
5311/5121 = %
Casa in lei/ Conturi la banci in lei 707
Venituri din vanzarea marfurilor
4427
TVA colectata
Descarcarea de gestiune a combustibilului vandut
% = 371 - costul de achizitie
607 Marfuri
Cheltuieli privind marfurile
378 - adaosul comercial
Diferente de pret la marfuri
4428 - TVA aferenta
TVA neexigibila
In cazul in care se emit bonuri valorice catre clienti, acestea constituie vouchere cu scop unic
Pct. 25 alin (5) din Normele de aplicare a Codului fiscal date in aplicarea art. 282 din Codul Fiscal precizeaza ca sumele incasate pentru vanzarea unui voucher cu scop unic reprezinta avansuri pentru care intervine exigibilitatea TVA conform art. 282 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Voucher in sensul TVA reprezinta un instrument prin care un furnizor de bunuri si/sau un prestator de servicii isi asuma obligatia de a-l accepta drept contrapartida sau parte a contrapartidei pentru o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii. Voucher cu scop unic inseamna un voucher pentru care toate informatiile relevante privind regimul TVA aplicabil operatiunii la care acesta se refera, respectiv livrarea de bunuri/prestarea de servicii ulterioara, trebuie sa fie cunoscute la momentul vanzarii acestuia si bunurile si serviciile trebuie sa fie identificate.
Vanzarea voucherelor bonuri valorice– cu scop unic (de ex. Un bon de 50 lei)
5311/5121 = % 50 lei
419 /analitic bonuri valorice 42 lei
4427 8 lei
Utilizarea bonurilor de catre posesor pentru achizitia de produse
Vanzarea de produse si incasarea cu bonul valoric
5328/bon valoric = % 50 lei
707 42 lei
4427 8 lei
Stornarea sumei incasate ca avans
% = 5328 50
419/analitic bon valoric 42
4427 8
Bonurile astfel emise trebuie sa nu permita fraudarea acestora, copierea, multiplicarea.
Tiparirea bonurilor valorice se efectueaza la o impimerie care sa permita utilizarea unor elemente de securitate.
In situatia in care la aprovizionare carburantul este achizitionat
Inregistrarea diferentelor la inventariere
Din cauza diferentelor de temepartura/densitate/unitate de masura pot interveni diferente intre cantitatea scriptica si cea faptica a carburantului.
Diferentele se constata pe seama inventarierii efectuate si a calculelor tehnice specifice.
In ceea ce priveste TVA
In baza art. 304 din Codul fiscal, deducerea initiala se ajusteaza in cazul in care persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate
Ajustarea reprezinta in aceasta situatie anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea.
In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
- calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
- furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
- bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
- pierderile tehnologice sau, dupa caz, alte consumuri proprii, caz in care persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in limitele stabilite potrivit legii ori, in lipsa acestora, in limitele stabilite de persoana impozabila in norma proprie de consum.
- perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
Inregistrarea minusurilor din gestiune, in situatia in care nu se pot efectua compensari cu plusurile de marfuri
607 = 371
Si ajustarea TVA
635 = 4426
Inregistrarea plusurilor de natura marfurilor
371 = 607
Stocurile constatate plusuri in gestiune se evalueaza la valoarea justa.
Din punct de vedere al impozitului pe profit:
Potrivit art. 25 alin (3) lit. d) din Codul Fiscal sunt deductibile scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legii.
Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Pentru incasarea contravalorii vanzarilor de la populatie societatea trebuie sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
Consideram ca ati avut in vedere un furnizor autorizat in Romania, raspunsul fiind valabil in acest context.
Pentru activitatea de comercializare angro de produse energetice precum benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, potrivit prevederilor art.435 alin.(3) din Codul fiscal, exista obligatia de inregistrare la autoritatea vamala teritoriala (biroul vamal) in raza careia aveti sediul social (intrucat ati precizat ca transportul de carburanti se efectueaza direct de la furnizor la client, deci societatea dumneavoastra nu detine spatii de depozitare).
Procedura de inregistrare este reglementata prin OPANAF 3236/2018, cu modificarile si completarile ulterioare si este finalizata prin acordarea atestatului de comercializare angro produse energetice.
In ceea ce priveste plata accizelor, mentionam ca aceasta se efectueaza anticipat atunci cand produsele energetice provin de la un antrepozit fiscal de productie/depozitare produse energetice din Romania potrivit prevederilor art.345 alin.(3) din Codul fiscal.
La pct.6 alin.(7) - (14) de la titlul VIII din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare este prevazuta modalitatea privind plata anticipata a accizelor. Astfel, livrarea produselor energetice [din cele prevazute la art.355 alin.(3) lit.a) - e) din Codul fiscal] din antrepozitele fiscale se efectueaza numai in momentul in care furnizorul detine documentul care atesta plata la bugetul de stat a contravalorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata cumparatorului. Plata accizelor poate fi efectuata de catre furnizor ori de catre cumparator. In situatia in care plata este efectuata de catre cumparator, aceasta trebuie efectuata in contul apartinand furnizorului deschis la unitatile Trezoreriei Statului.
Modalitatea de calcul accizelor datorate bugetului de stat pentru produse energetice este prevazuta la pct.5 alin.(1) lit.g) de la titlul VIII din normele metodologice. Astfel, accizele datorate se calculeaza utilizand urmatoarea formula de calcul:
A = Q x K
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii litri masurata la temperatura de +15°C/cantitatea exprimata in tone/cantitatea exprimata in gigajoule;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 10-17 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (2)-(4) din Codul fiscal.
Nivelul accizelor pentru produse energetice in anul 2019 se regaseste publicat pe site-ul MFP la urmatoarea adresa: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/nivelaccize2019.pdf
Declararea accizelor la bugetul de stat prin formularul 100 si formularul 120 revine platitorului de accize, respectiv antrepozitarului autorizat.
In cazul in care produsele energetice sunt achizitionate de la un destinatar inregistrat in Romania, se aplica precizarile privind plata anticipata a accizelor mentionate anterior. Declararea accizelor la bugetul de stat prin formularul 100 si formularul 120 revine platitorului de accize, respectiv destinatarului inregistrat.
In cazul in care produsele energetice sunt achizitionate de la un comerciant angro din Romania – care, la randul lui, trebuie sa detina atestat de comercializare angro produse energetice, produsele energetice au fost deja eliberate pentru consum, iar plata accizelor la bugetul de stat a fost deja efectuata. In consecinta, pentru produsele energetice in regim cu accize platite, societatea dumneavoastra nu mai percepe inca o data accize.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Flavia Vlad - Economist – accize.