Vom stabili mai jos cum inregistram in Registrul de Incasari si Plati o achizitie a unui autoturism in valoare de 40.000 lei facuta de un PFA si platita integral la cumparare. Se va vedea astfel daca inregistrarea se va face pe baza documentelor de decontare la intreaga valoare sau lunar la valoarea amortizarii lunare.
Solutia consultantului:
Persoane fizice care desfasoara activitati autorizate si obtin venituri din activitati independente sunt obligate, potrivit prevederilor art. 48 alin. (8) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila. Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Codului fiscal au fost aprobate prin OMFP 1040/2004.
Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor, venitul net anual din activitati independente determinandu-se ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea.
Astfel, potrivit pct. 51 din OMFP 1040/2004, orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se va inregistra in mod obligatoriu, cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b).
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
In contrapartida, conform art. 48 alin. (7) lit. i) din Codul fiscal, nu sunt cheltuieli deductibile, cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar.
In schimb vor fi deductibile, in temeiul art. 48 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal si pct. 38 liniuta a 16-a din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48, cheltuielile cu amortizarea, in conformitate cu reglementarile din Titlul II din Codul fiscal. Sunt amortizabile, in conformitate cu prevederile legale, numai bunurile inregistrare in Registrul-inventar (cod 14-1-2/a).
Normele de organizare a contabilitatii in partda simpla precizeaza la pct. 46 ca pentru fiecare fel de cheltuieli se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse, iar totalul lunar al acestora se va inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse pentru cheltuieli. Contribuabilii pot intocmi o singura fisa pentru operatiuni diverse care sa cuprinda toate cheltuielile a caror deductibilitate nu este plafonata. Pentru cheltuielile cu amortizarea se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse.
Precizam ca prin modificarea si completarea adusa de OG 8/2013 articolului 24 din Codul fiscal, a fost limitata deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea in limita a 1.500 lei/luna, pentru fiecare mijloc de transport persoane care are cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum este definit in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin OMLPTL 211/2003.
Prevederea se aplica inclusiv pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, achizitionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data.
Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004. Astfel, venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. Art. 52 din OMFP 1040/2004 precizeaza ca venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel:
- din totalul sumelor incasate, evidentiate in col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de incasari si plati,
- se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si totalul sumelor platite, evidentiate in col. 7, respectiv 8, din Registrul-jurnal de incasari si plati,
- si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ.
Justinian Cucu
Jurist, expert in proceduri fiscale, consultant Global Tax Management, coautor la «Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009», «Consilier Impozitul pe Profit», «Consilier TVA», «Revista Romana de Fiscalitate», consultant in domeniul proceduri fiscale in cadrul seminariilor de fiscalitate si contabilitate organizate de Rentrop & Straton - Grup de Editura si Consultanta in Afaceri.