Registrul de evidenta fiscala este obligatoriu de intocmit de catre firmele platitoare de impozit pe profit, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005. Acesta are ca scop inscrierea tuturor informatiilor care au stat la determinarea profitului impozabil si a calculului impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
Informatiile din Registrul de evidenta fiscala vor fi inregistrate in ordine cronologica si vor corespunde cu operatiunile fiscale si cu datele privind impozitul pe profit din declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
Operatiunile inregistrate in Registrul de evidenta fiscala sunt la latitudinea contribuabilului, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia.
AJFP Vrancea informeaza ca registrul de evidenta fiscala se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestuia si se completeaza astfel incât sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
Atentie! Impozitul pe profit calculat si inscris in Registrul de evidenta fiscala va fi identic cu cel inscris in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
Contribuabilii, platitori de impozit pe profit, au obligatia de a prezenta Registrul de evidenta fiscala organelor de inspectie fiscala competente. Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului.
Registrul de evidenta fiscala se elibereaza contra cost de unitatile fiscale din raza teritoriala in care contribuabilul isi are declarat domiciliul fiscal, pe baza copiei certificatului de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului. Pretul acestuia este de 77,35 lei.
Baza legala: Ordin 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Studiu de caz: Cum se completeaza Registrul de evidenta fiscala/Registrul de incasari si plati de catre o persoana fizica autorizata platitoare de TVA
Vom afla, mai jos, raspunsul la urmatoarele intrebari:
1. Se va intocmi registrul de incasari si plati cu valorile incasate si platite, inclusiv TVA?
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
2. TVA achitata la stat se trece in Registrul de incasari si plati? Valoarea incasarilor si platilor se trece in Registrul de incasari si plati. Sunt valorile cu TVA.
Raspunsul specialistului:
1. Potrivit OMFP nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, in Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 4 alin. (3) din OMFP nr. 3254/2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, TVA colectata potrivit regulilor prevazute in titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Potrivit art. 5 alin. (6) din actul normativ sus-mentionat, TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Astfel, in Registrul de evidenta fiscala se completeaza cheltuielile si veniturile la valoarea fara TVA, din Registrul Jurnal de cumparari si vanzari se preia doar baza, fara TVA.
Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia unica.
Intrucat, TVA dedusa/colectata nu se completeaza in registrul de evidenta fiscala, TVA achitat la stat nu va scadea baza impozabila.
2. Potrivit OMFP nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, Registrul-jurnal de incasari si plati este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.
Registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata.
In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata. (...)
Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
- platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
(...)
- alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).
Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.
In conditiile conducerii evidentei contabile in partida simpla cu ajutorul tehnicii de calcul, fiecare operatiune economico-financiara se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata. (...)
In Registrul de incasari si plati se inregistreaza fiecare operatiune economico-financiara in ordine cronologica, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata, prin urmare si plata TVA la bugetul de stat.
Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.