In cele ce urmeaza, consultantul fiscal va raspunde unor intrebari care tin de completarea corecta a registrului de incasari si plati in cazul unei intreprinderi individuale platitoare de TVA, precum si in ce priveste facturarea avansurilor de la clienti.
1. Cum se completeaza Registrul de incasari si plati, cu sau fara TVA, in cazul cazul unei intreprinderi individuale (II) platitoare de TVA care are ca obiect de activitate transportul de marfuri (cereale)?
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
2. Cum se inregistreaza facturile care reprezinta avansuri incasate de la clienti? Reprezinta venituri?
Conform prevederilor de la pct. OMFP 170/2015, in Registrul - jurnal de incasari si plati se trec sumele totale inscrise pe documentele justificativ, inclusiv TVA, indiferent daca o PFA/I.I este sau nu platitoare de TVA.
Calculul venitului net anual, a impozitului pe venit si al contributiilor sociale trebuie facuta distinct, desigur lund in considerare sumele privind incasarile si platile efectuate fara TVA.
Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal. Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, care nu este publicat inca, in Monitorul Oficial.
Asadar, Registrul de evidenta fiscala se completeaza numai cu veniturile obtinute si cheltuielile efectuate, respectiv valorile inregistrate in documente justificative care sunt incasate (pentru venituri) si platite (pentru cheltuieli) fara TVA.
La pct. 7 alin. (1) din Normele metodologice, date in aplicarea art. 68 din Codul fiscal, se prevede ca:
"7. (1) Potrivit prevederilor art. 68 din Codul fiscal, in venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum ar fi: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii, inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea. In venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii."
Asadar, incasarile efectuate in avans sunt considerate venituri aferente exercitiului financiar curent.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar