Programul IMM INVEST ROMANIA a fost operationalizat incepand cu data de 1 mai 2020, pana in prezent fiind efectuate unele interventii legislative asupra OUG nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM Invest Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 209/2018 si asupra normelor de aplicare aprobate prin H.G.nr.282/2020.
Interventiile au avut ca scop efectuarea unor recalibrari si reglaje, precum si eliminarea unor bariere in implementare si rezolvarea unor aspecte izvorate din practica acordarii de garantii si a ajutoarelor de stat in cadrul programului. Prin operationalizarea programului guvernamental de garantare in numele si in contul statului, precum si a schemei de ajutor de stat asociate acestuia, a fost instituit un mecanism integrat multianual de incurajare si stimulare a dezvoltarii IMM-urilor prin acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele acordate intreprinderilor mici si mijlocii, cu costuri de finantare si garantare zero.
Iata ce modificari vor fi aduse normelor de aplicare a Programului IMM Invest:
1. modificarea titlului actului normativ, in concordanta cu modificarile aduse titlului normei primare, dupa cum urmeaza: HOTARARE pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA.
2. modificarea perioadei de subventionare a dobanzii pentru o perioada fixa de 8 luni astfel incat si IMM-urile ce au accesat Programul intr-o etapa ulterioara sa beneficieze de aceleasi avantaje ca si cele acceptate in prima etapa.
3. introducerea unor reglementari care detaliaza modul in care microintreprinderile si intreprinderile mici pot opta pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru cu valori de pana la 500.000 lei, respectiv 1.000.000 lei, sau pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru in valoare de maximum 5.000.000 lei, cu posibilitatea cumulului pana la limita plafonului de cumul de 10.000.000 lei.
4. corelarea la nivelul normelor de aplicare a eliminarii dispozitiilor care instituiau obligativitatea beneficiarilor de a accesa o singura data in aplicatia electronica aferenta Programului ca urmare a crearii in legislatia primara a posibilitatii de a solicita mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru.
5. acomodarea la nivelul normelor a dispozitiilor din OUG nr.143/2020 care au modificat valabilitatea schemei de ajutor de stat in sensul in care perioada de selectie a beneficiarilor si de emitere a scrisorilor de garantie/acorduri de finantare va fi pana la 31 decembrie 2020, iar perioada in care se poate efectua plata grantului va fi cuprinsa intre data operationalizarii programului si data de 31 octombrie 2021, inclusiv.
6. introducerea la nivelul normelor a unor precizari care organizeaza aplicarea normei primare referitoare la instituirea ipoteciile legale in cazul in care prin program se finanteaza o investitie imobiliara, iar terenul pe care se construieste activul finantat prin creditul garantat in cadrul programului se afla in proprietatea beneficiarului. In aceasta situatie, pentru a se asigura posibilitatea efectiva de recuperare a valorii de executare a garantiilor prin executare silita imobiliara, in baza contractului de garantare se va institui ipoteca legala asupra terenului si constructiei viitoare, finantate prin program, dupa ce, in prealabil, a fost notata autorizatia de construire in cartea funciara a terenului, valabila pana la indeplinirea tuturor obligatiilor beneficiarului fata de finantator, urmand ca ipoteca legala de rang I sa se extinda asupra constructiei finalizate. De asemenea, in situatia primirii de catre institutia de credit a respingerii cererii de plata de catre FNGCIMM se reglementeaza posibilitatea radierii din cartea funciara a ipotecii legale constituite in favoarea statului roman, concomitent cu inscrierea ipotecii legale in favoarea institutiei de credit.
Examen Consultant Fiscal 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
7. pentru evitarea paralelismelor legislative, se propune eliminarea dispozitiei referitoare la plafonul total al garantiilor care pot fi emise in anul 2020 in cadrul programului, in conditiile aprobarii acestuia prin OUG nr.143/2020.
8. pentru facilitarea digitalizarii fluxului de acordare a garantiilor in cadrul programului, se propune introducerea unor dispozitii potrivit carora documentele semnate electronic sunt transmise sub forma unui fisier pdf cu .xml atasat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, conform legii. Prin adoptarea modificarilor propuse se urmareste fluidizarea procesului de analiza in vederea acordarii garantiilor in cadrul Programului IMM INVEST, precum si pentru reducerea timpului de stationare a documentatiilor de garantare.
9. pentru a asigura o monitorizare eficienta a destinatiei creditului, sunt necesare unele clarificari privind efectuarea de trageri din linia de credit pentru finantarea cheltuielilor aferente capitalului de lucru necesar in vederea desfasurarii activitatii, fara a depasi valoarea liniei de credit aprobate si cu autorizarea de catre institutia de credit a tragerilor din plafon aferente primei utilizari, tinand cont de caracteristicile liniilor de credit (plafon de tip revolving), care au de cele mai multe ori si instrumente de plata de tip card atasate.
10. clarificarea unor aspecte izvorate din practica referitoare la incheierea politelor de asigurare, in special cu privire la asigurarea bunurilor viitoare (neintrate in proprietatea beneficiarului/nelivrate la acordarea efectiva a finantarii garantate ), prin introducerea unor dispozitii legale conform carora institutia de credit are obligatia de a solicita beneficiarului finantarii garantate, asigurarea pentru toate riscurile a tuturor bunurilor imobile/mobile asigurabile admise pentru garantarea creditului, inclusiv a activelor finantate din credit, potrivit normelor interne proprii, pe toata durata finantarii garantate, la valoarea acceptata de o societate de asigurare, dar nu mai putin decat valoarea de piata comunicata de institutia de credit prin solicitarea de garantare. In caz de nerespectare de catre beneficiar a obligatiei de asigurare a bunului, Finantatorul are dreptul, fara a fi obligat, sa procedeze la asigurarea acestuia pe cheltuiala proprie si sa recupereze cheltuielile respective de la beneficiar, iar in acest scop va avea dreptul de debitare directa a tuturor conturilor beneficiarului deschise la Finantator. Totodata, se propune corelarea acestor cerinte, cu documentele solicitate la plata garantiei.
Consulta documentele atasate:
Proiectul de Hotarare >>>
Nota de fundamentare >>>