email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Principalele modificari aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023, analizate in detaliu de Fisc

Principalele modificari aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023, analizate in detaliu de Fisc
cod fiscalimpozit pe profitmicrointeprindere

ANAF prezinta intr-o brosura principalele modificari aduse Codului fiscal de la 1 ianuarie 2023, cu accent pe mai multe acte normative publicate intre timp in Monitorul Oficial. 

Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 prin urmatoarele acte normative publicate in Monitorul Oficial al Romaniei pana la data de 16.01.2023, respectiv:

- Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;

Rezolva rapid, legal si sigur orice dilema legata de Microintreprinderi, Impozit pe venit, CAS si CASS in 2023! OG 16/2023 - 50 de spete rezolvate de specialisiti te feresc ACUM de conflicte costisitoare cu ANAF


- Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;

- Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;


- Legea nr. 34/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;

- Legea nr. 39/2023 pentru completarea art. 291 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. 

 

I. IMPOZITUL PE PROFIT

• A fost extinsa facilitatea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit si pentru investitiile in active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare.

Prevederile alin. (4) ale art. 22 din Codul fiscal stabilesc reguli de aplicare a facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit pentru situatiile in care microintreprinderile devin platitoare de impozit pe profit in cursul anului, in cazurile prevazute la art. 52 din Codul fiscal.

• S-a majorat cota impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/platite intre persoane juridice romane, precum si pentru cele distribuite/platite nerezidentilor3 (aplicabilitate pentru dividendele distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023).

• In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022, aprobate potrivit legii.

• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, se suspenda aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i^1) si i^2 ), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe perioada suspendarii, cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a creselor si gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitata de natura celor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr.
227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si intra sub incidenta limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.

II. IMPOZITUL PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR

• Au fost modificate conditiile pentru incadrarea in categoria platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor, noile conditii cumulative fiind:

- societatea a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile (anterior plafonul era 1.000.000 euro)
- prevederea se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023;
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii;
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul
fiscal» din veniturile totale (conditie noua);
- are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3) (conditie noua);
- are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor (conditie noua). 

• In categoria persoanelor juridice exceptate de la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor au fost adaugate:
- societatile din domeniul bancar;
- societatile din domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv intermediere;
- societatile din domeniul jocurilor de noroc;
- societatile care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale.

• Sistemul de impozit pe veniturile microintreprinderilor devine optional incepand cu data de 01.01.2023.

Persoanele juridice romane, cu exceptia celor din domeniul HoReCa, pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au
mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa, pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, fara sa aplice
prevederile art. 52 din Codul fiscal (art. 47 alin. (2) din Codul fiscal).

Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art. 52 din Codul fiscal (reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile
microintreprinderilor in cursul anului).

  •  In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN aferente acestui domeniu, pentru veniturile din alte activitati aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de titlul II „Impozitul pe profit“, daca indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii:

a) realizeaza venituri din consultanta si/sau management in proportie de peste 20% inclusiv din veniturile totale;
b) desfasoara activitatile de la art. 47 alin. (3) lit. f)-i);
c) veniturile din alte activitati au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui in care s-au inregistrat veniturile. Acestea datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul.

• Se mentine cota de impunere de 1% si se elimina cota de 3% (cu obligativitatea existentei cel putin a unui salariat si a respectarii tuturor celorlalte conditii). 
• A fost eliminata optiunea pentru plata impozitului pe profit in cazul microintreprinderilor care au un capital social subscris de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati.
• A fost stabilita ordinea de diminuare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor:

1. sponsorizarile;
2. costul aparatelor de marcat electronice fiscale;
3. reducerea conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative;

Pe perioada aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, declaratia informativa 107 se depune pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.

• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 pana la data de 31 decembrie 2022, pot opta, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, pentru plata impozitului pe veniturilor microintreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.

• Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati a fost abrogata incepand cu data de 1 ianuarie 2023 prin art. VI alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.

III. IMPOZITUL PE VENIT SI CONTRIBUTIILE SOCIALE

• S-a eliminat scutirea de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice, in cazul veniturilor realizate din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care
desfasoara activitati sezoniere in domeniul hotelurilor, restaurantelor, pensiunilor sau barurilor.

• A fost reglementat faptul ca scutirea de la plata impozitului pe venit pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara se va acorda doar salariatilor cu contract individual de munca (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).

• Scutirea de la plata impozitului pe venit pentru sectorul constructii se acorda pentru venituri brute calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 lei lunar (plafon majorat de la 3000 lei). Scutirea se aplica pentru sumele
din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023). 

• A fost reglementat ca pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata numai pe teritoriul Romaniei (anterior se luau in considerare si veniturile din activitatea desfasurata in afara Romaniei).

• Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro (anterior, suma era de 100.000 euro), incepand cu anul
fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real14 (aplicabilitate incepand cu veniturile anului 2023).

• Pentru determinarea venitul net anual din activitati independente, au fost introduse prin Legea nr. 34/2023, in categoria cheltuielilor deductibile limitat 15 contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitatede intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana (se aplica sumelor platite incepand cu data de 15 ianuarie 2023).

• In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor se introduce un plafon lunar de venit neimpozabil si care nu se cuprinde in bazele de calcul ale contributiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat,
in conditiile stabilite prin lege, pentru urmatoarele venituri cumulate lunar:

a) prestatiile suplimentare primite de salariati in baza clauzei de mobilitate potrivit legii, altele decat prestatiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuti de H.G. nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati
mobile de transport rutier, cu modificarile si completarile ulterioare,in limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit H.G.;

b) contravaloarea hranei in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi;
c) cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, in limita unui plafon neimpozabil de 20 % din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata /luna/persoana, in anumite
conditii prevazute de lege; 
d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salariai mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate;
e) contributiile la un fond de pensii facultative si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
f) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoana;
g) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca;
h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313,
precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

Literele a) -g) intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2023, iar lit. h) se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii Legii nr. 34/2023, respectiv incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2023.

• S-a majorat plafonul venitului salarial brut pentru care se acorda deducerea personala de baza. Deducerea personala de baza se acorda pentru venitul lunar brut de pana la 2000 lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara, in vigoare in luna de
realizare a venitului (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023), cuantumul venitului majorat, pentru care se acorda deduceri este in prezent de 4550 lei, fata de 3000 lei cat era anterior.


• S-au introdus deduceri suplimentare:

- 15% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut;
- 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).

  •  Incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2023, potrivit Legii nr. 34/2023, la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana se scade din venitul brut.

• In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat veniturile din arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, venitul brut reprezinta venit impozabil20 (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente anului 2023), anterior din venitul brut se scadea o cota forfetara de 40%.

• Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului
incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent (se aplica pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 01.01.2023).

• In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, inregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora.

• A fost modificata cota de impozit in cazul veniturilor din dividende realizate de persoanele fizice de la 5% la 8%. Masura se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023.

• La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza la valoarea tranzactiei prin aplicarea urmatoarelor cote:

a) 3% pentru constructiile de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv;
b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a) detinute o perioada mai mare de 3 ani, (anterior impozitul era de 3% si se aplica dupa scaderea valorii neimpozabile de 450.000 lei).

• Cota redusa de CAS de 21,25% se va aplica doar persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectoarele constructii, agricol si
industria alimentara (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).

• A fost modificata baza anuala de calcul al CAS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul veniturilor din activitati independente si/sau din drepturi de proprietate intelectuala o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat: 

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;

b) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 salarii minime brute pe tara (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente anului 2023).

• Scutirea de CASS din sectorul constructiilor, agricol si alimentar se va aplica doar salariatilor cu contract individual de munca27 (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).

• A fost modificat plafonul de la care se datoreaza CASS si baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica,
contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii si venituri din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare anuala cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 (anterior plafonul de la care se datora CASS era de 12 salarii minime brute pe tara).

Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) o reprezinta:

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 salarii minime brute pe tara (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente anului 2023).

IV. IMPOZITUL PE VENITURILE OBTINUTE DIN ROMANIA DE NEREZIDENTI
• A fost modificata cota de impozit in cazul veniturilor din dividende realizate de la un rezident de la 5% la 8%. Masura se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023.

V. TAXA PE VALOAREA ADAUGATA

• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 vor fi excluse de la aplicarea cotei reduse de TVA de 9% (se va aplica cota standard de TVA) bauturile nealcoolice care se incadreaza la codul NC 2202 10 00 si 2202 99, respectiv bauturile nealcoolice care contin adaos de zahar sau alti indulcitori sau aromatizate. 

• Pentru serviciile de restaurant si de catering, precum si pentru activitatile de cazare hoteliera a fost majorata cota de TVA de la 5% la 9%, incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

• In perioada 1 ianuarie 2023 - 31 decembrie 2031 inclusiv se va aplica cota redusa de TVA de 9% pentru livrarea de ingrasaminte chimice si de pesticide chimice de tipul celor utilizate in mod normal in productia agricola, prevazute prin ordin comun al
ministrului finantelor si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.

• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, s-a stabilit plafonul de 600.000 lei, exclusiv TVA, pentru livrarea de locuinte ca parte a politicii sociale, catre persoane fizice, cu cota de TVA de 5%, in conditii legii (anterior plafonul era de 450.000, respectiv 700.000 lei).

Persoanele fizice care au incheiat acte juridice intre vii care au ca obiect plata in avans pentru achizitia de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, anterior datei de 1 ianuarie 2023, beneficiaza de aplicarea cotei reduse de TVA in anul 2023 in conditiile legale in vigoare la data incheierii acestor acte.

• Pentru livrarile de lemn de foc catre persoane fizice, persoane juridice sau alte entitati, indiferent de forma juridica de organizare a acestora, inclusiv scoli, spitale, dispensare medicale si unitati de asistenta sociala, sub forma de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 11 00 si 4401 12 00, cota redusa de TVA de 5% se va aplica pana la data de 31 decembrie 2029 inclusiv.

• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, se suspenda aplicarea prevederilor art. 324 alin. (4)-(6) din Legea nr. 227/2015, respectiv se prelungeste termenul de suspendare a obligatiilor de raportare (declaratiile informative cod 392A, 392B si 393).

• Incepand cu data de 16 ianuarie 2023, cota de TVA se reduce de la 19% la 5%37 pentru:

- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de PM stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28
aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele de proiectare ecologica aplicabile cazanelor cu combustibil solid si in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele in materie de proiectare ecologica aplicabile aparatelor pentru incalzire locala cu combustibil solid si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetica si de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuintelor, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a solutiilor complete, dupa caz;
- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de PM stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei si in
anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a solutiilor complete, dupa caz, destinate cladirilor administratiei publice centrale sau locale, cladirilor entitatilor aflate in coordonarea/subordonarea acestora, cu exceptia societatilor comerciale.

Brosura ANAF poate fi consultata integral AICI. ►


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cod fiscalimpozit pe profitmicrointeprindere


Data aparitiei: 23 Februarie 2023
Ultima actualizare: 14 Aprilie 2023

Votati articolul "Principalele modificari aduse Codului fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023, analizate in detaliu de Fisc":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X