Prin OG 16/2022 a fost introdusa prevederea conform careia firmele trebuie sa aiba obligatoriu un angajat pentru a ramane la sistemul de impozitare micro. Astfel, cei care incheie in 2023 un contract de munca pentru a indeplini aceasta conditie vor depune D112 trimestrial, adica pana pe 25 aprilie 2023.
Declaratia 112 se depune lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare pentru care se platesc veniturile, sau trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului. Firmele care opteaza pentru incheierea unui contract de munca in 2023 sunt obligate sa depuna D112 trimestrial. Primul termen limita devine astfel data de 25 aprilie 2023.
Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri. Prin exceptie de la prevederile de mai sus, impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
Firmele pot opta pentru depunerea lunara a
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Printre cele mai importante aspecte, ANAF aminteste obligatia ca societatea sa aiba cel putin un angajat, dar si sa nu depaseasca plafonul de 500.000 euro (in scadere de la 1 milion euro). In caz contrar, acestea vor plati impozit pe profit. Legea nr. 370/2022 a modificat OG 16/2022, in sensul ca plafonul de 500.000 de euro se va aplica incepand cu veniturile anului 2023, nu pentru cele din 2022.
Pana acum, firmele care erau incadrate ca microintreprinderi plateau impozit de 1% daca aveau angajati si de 3% in cazul in care nu aveau salariati. Acum este in vigoare doar impozitul de 1%, pentru ca societatile fara angajati nu mai pot fi incadrate ca microintreprinderi.
Exceptie - O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditiile de incadrare sunt indeplinite la data inregistrarii in registrul comertului. In cazul in care raportul de munca este suspendat, potrivit legii, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv.