Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Procedura de fuziune prin absorbtie fara greseli. Model monografie contabila inclus!

fuziunea prin absobtieinregistrari contabiletitluri de participareprocedura de fuziune

Fiecare procedura din domeniul fiscal-contabil risca sa contina unele erori, iar identificarea tardiva a acestora inseamna penalizare sigura in cazul unui control de la Fisc. In ce priveste operatiunile contabile efectuate cu ocazia unor reorganizari de companii, sunt redate mai jos notiunile corecte si de baza referitoare la procedura de fuziune prin absorbtie, efectuata fara greseli si in conformitate cu legislatia in vigoare.

In acest sens, avem urmatorul studiu de caz: "O societate comerciala A urmeaza sa inceapa procedura de fuziune prin absortie a altei societati comerciale B. Societatea A detine 95% din capitalul societatii pe care doreste sa o absoarbe prin fuziune si in contabilitatea societatii A se regasesc aceste actiuni in contul 261"Actiuni detinute la entitatile afiliate". Care este monografia contabila pentru stingerea acestui cont la fuziune? Care sunt implicatiile fiscale? Contul 664 se foloseste si la fuziune? Daca da, este deductibil fiscal?".

Operatiunile contabile efectuate cu ocazia unor reorganizari de companii - intre care se afla si futiunea - sunt opeartiuni speciale, care exced cu mult functiunea conturilor prevazuta de Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Astfel, trebuie cunoscut faptul ca operatiunile economice efectuate cu ocazia fuziunii, divizariil, lichidarii sau retragerii / excluderii asociatilor se realizeaza in baza Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor - aprobate prin OMFP 897/2015.

In cadrul acestor norme, sunt stabilite prevederi cu caracter general, dar sunt prezentate si exemple elocvente referitoare la diverse operatiuni, intre care si fuziunea prin absorbtie, in cazul in care absorbanta detine titluri de participare la absorbita.

Pentru intrebarea dvs, la punctul 14 din Anexa nr. 1 de la Normele metodologice mentionate mai sus se prevede:

14. Societatile care se reorganizeaza si care detin actiuni/parti sociale una in capitalul social al celeilalte, procedeaza la anularea acestora la valoarea contabila, pe seama elementelor de capitaluri proprii. Elementele de capitaluri proprii pe seama carora se face anularea se stabilesc de adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

In cazul in care nu exista elemente de capitaluri proprii suficiente sa acopere contravaloarea actiunilor/partilor sociale astfel detinute, diferenta se suporta pe seama contului 1495 "Pierderi rezultate din reorganizari, care sunt determinate de anularea titlurilor detinute".

Pierderea reflectata in contul 1495 "Pierderi rezultate din reorganizari, care sunt determinate de anularea titlurilor detinute" se acopera din profit sau din alte elemente de capital propriu, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor/asociatilor."


Manual de Politici Contabile 2018
Manual de Politici Contabile 2018

Vezi detalii

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018

Vezi detalii

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii




De aici rezulta foarte clar faptul ca titlurile detinute de absorbanta - in contul 261 - se anuleaza nu pe seaman cheltuielilor (deoarece nu este vorba de o cedare), ci pe seama unor elemnete de capital propriu, prin reducerea acestora, conform hotararii AGA - fiind vorba de capitaluri proprii, reducerea acestora nu se face decat de catre asociati.

In continuare, in cadrul normelor, in Anexa nr. 2 sunt prezentate exemple, iar la punctul A.3.1 este prezentat exemplul nr. 10 de fuziune in care societatea absorbanta detine titluri la societatea absorbita.

Deci, la societatea dvs, anularea contului 261 se poate face astfel:
% = 261
106
1042
1495

Implicatiile fiscale ca urmare a efectuarii acestei note sunt prevazute la art. 26 alin. (5) din codul fiscal:

"(5) Reducerea sau anularea oricarui provizion ori a rezervei care a fost anterior dedusa, inclusiv rezerva legala, se include in rezultatul fiscal, ca venituri impozabile sau elemente similare veniturilor, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinației provizionului sau a rezervei, distribuirii provizionului sau rezervei catre participanți sub orice forma, lichidarii, divizarii sub orice forma, fuziunii contribuabilului sau oricarui altui motiv. Prevederile prezentului alineat nu se aplica daca un alt contribuabil preia un provizion sau o rezerva in legatura cu o divizare sau fuziune, sub orice forma, reglementarile acestui articol aplicandu-se in continuare acelui provizion sau rezerva."

Asadar, daca prin anularea titlurilor de participare se vor reduce si rezerve constituite din facilitati fiscale, valoarea acestora se va impozita ca element similar veniturilor, prin adaugarea sumelor respective la baza impozabila a impozitului pe profit.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
fuziunea prin absobtieinregistrari contabiletitluri de participareprocedura de fuziune

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 22 Martie 2017


Votati articolul "Procedura de fuziune prin absorbtie fara greseli. Model monografie contabila inclus!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cine va fi vinovat ? + cui i se va face imputatie ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns,
cum este corect si legal sa se procedeze in urmatoarea situatie:

- institutia noastra publica urmeaza sa desfasoare o activitate
- acea activitate nu face parte din categoria celor care sunt specifice institutiei noastre, adica nu intra in sfera de activitate al institutiei noastre.
- la respectiva activitate, participantii vor fi platiti pentru munca prestata.
- presedintele Consiliului Judetean ( institutia ierarhic superioara ),
l-a chemat pe directorul institutiei noastre si i-a cerut
ca unul din salariatii institutiei noastre sa faca o Nota de fundamentare
pentru acea activitate, iar contabilitatea sa ceara alocarea unui buget.
Apoi, in urma aprobarii date in sedinta ordinara a Consiliului judetean,
si a alocarii fondurilor necesare,
sa aibe loc acea activitate.

Activitatea va necesita o suma foarte mare de bani, asa ca ....
Avand recent un control al Curtii de conturi,
am intrebat, neoficial, daca institutia noastra are dreptul sa faca asa ceva.

Unul dintre auditori ne-a ajutat cu un sfat:
- a spus ca, daca vom face asa ceva,
intrucat activitatea este straina de obiectul activitatii institutiei noastre,
chiar daca va fi aprobata de Consiliul judetean
si chiar daca ni s-ar aloca buget,
in urma unui control viitor al Curtii de conturi
se vor imputa sumele cheltuite pentru acea activitate !...
insa nu a vrut sa ne spuna mai multe.....

Va rog foarte mult sa ne dati un sfat, cum sa facem ? ?
1. - daca va trebui ca institutia noastra sa refuze in scris
sa faca acea activitate ?
- odata ce Consiliul judetean nu a cerut in scris ca institutia noastra sa ceara aprobarea unei asemenea activitati ! + alocarea de buget...
insa, in cadrul sedintei ordinare, presedintele Consiliului judetean a spus ca
trebuie sa se faca o asemenea actiune..., iar toti consilierii au votat ! ?. s-a alocat si buget ?.

2. 1. - daca directorul institutiei noastre va aproba o asemenea Nota de fundamentare
si daca o va trimite spre aprobare Consiliului judetean,
si daca va cere buget prin contabilitatea institutiei noastre,
fara a cere un punct de vedere de la specialistii institutiei noastre in cultura si
fara a cere viza de legalitate de la juristul institutiei,
in situatia in care Curtea de conturi va imputa suma cheltuita pentru acea activitate, cui i se va imputa ?
- Consiliului judetean care a aprobat-o ? sau
- institutiei noastre, in general, fara sa se mentioneze vinovatii ? sau
- directorului institutiei noastre, salariatului care a facut Nota de fundamentare si contabilului sef care a cerut alocarea bugetului ?
2.2. - dar specialistilor institutiei noastre in cultura si juristului
carora nu li s-a cerut nici un punct de vedere inainte de aprobarea activitatii
vor fi si ei considerati persoane vinovate ? li se va imputa vreo suma de bani ?

- in conditiile aratate, de aprobare si alocare bani,
cine va fi vinovat de nelegalitatea activitatii ?
3. 1. - odata ce Consiliul judetean, forul superior,
a aprobat activitatea si a alocat buget in acest scop,
toti salariatii vor trebui /sunt obligati sa faca documentele necesare derularii activitatii ?
3.2. - dar daca un salariat refuza sa faca vreun document
pentru acea activitate, pentru ca o considera nelegala,
va fi sanctionat de directorul institutiei noastre ?

Raspuns: Consiliul Judetean aproba o activitate care poate fi facuta de aceasta institutie sau de alta din...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 Martie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X