Solutia consultantului:
In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) din Codul fiscal , persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
In conformitate cu prevederile pct. 69 alin. (3) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , regularizarea facturilor emise pentru avansuri se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Stornarea se poate face separat sau pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans emise anterior, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal .
In situatia in care contractul este reziliat iar prestatorul nu mai executa serviciile pentru care a fost incasat avansul acesta va efectua regularizarea facturii emise pentru avans prin stornarea facturii de avans.
Din punct de vedere contabil, potrivit pct. 181 alin. (1) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 , avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Avansurile acordate pentru achizitii de servicii se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii" prin formula contabila:
% = 401
"Furnizori"
4092
"Furnizori - debitori pentru
prestari de servicii"
4426
"TVA deductibila"
Regularizarea avansului acordat, conform facturii de stornare se inregistreaza prin formula contabila:
401 = %
"Furnizori"
4092
"Furnizori - debitori pentru
prestari de servicii"
4426
"TVA deductibila"
Compensatia este modul de stingere a obligatiilor care consta in stingerea unor obligatii reciproce, pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Asadar, compensarea poate interveni in situatia in care exista obligatii reciproce. Pentru aceasta obligatiile trebuie sa fie certe, lichide si exigibile.
Potrivit art. 3 din HG 685/1999 , incepand cu data de 1 noiembrie 1999, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 RON, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se realizeaza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, aprobat prin aceasta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.
Astfel, conform art. 3 din HG 685/1999 se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare, respectiv ordinul de compensare prezentat in Anexa 2.1 la Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor aprobat prin HG 685/1999. Ca atare, compensarea obligatiilor certe, lichide si exigibile se poate efectua in baza ordinelor de compensare.