Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Regularizare avansuri. Cum facem compensarea pentru creante reciproce?

Data actualizarii: 30 Octombrie 2012
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
compensarecreante reciproceOUG 77/1999OMFP 3055/2009inregistrari contabile
Supunem astazi atentiei dumneavoastra cazul unei societati, platitoare de TVA, care acorda pe baza unei facturi un avans de 5.000 lei (inclusiv TVA) unui constructor platitor de TVA. S-au facut inregistrarile 4091 si 4426 = 401 concomitent cu plata 401=542 5000. Constructorul nu mai executa lucrarea deci nu mai justifica avansul. Din lucrarile efectuate si achitate anterior societatea a retinut garantie de executie 6.000, inregistrata 401 =167. In prezent, in balanta exista sold la 4091 de 4032,26 lei. Vom vedea cum se vor face inregistrarule astfel incat sa rezulte ca debitul (avans + TVA) este de 5.000. Se va vedea daca va fi nevoie de stornarea facturii de avans de catre constructor in cazul in care rezulta  cont 401 cu sold debitor si ce documet este necesar pentru a compenda plata avansului cu garantia.

Solutia consultantului:

In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) din Codul fiscal , persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
 
In conformitate cu prevederile pct. 69 alin. (3) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , regularizarea facturilor emise pentru avansuri se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Stornarea se poate face separat sau pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans emise anterior, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal .
 
In situatia in care contractul este reziliat iar prestatorul nu mai executa serviciile pentru care a fost incasat avansul acesta va efectua regularizarea facturii emise pentru avans prin stornarea facturii de avans.
 
Din punct de vedere contabil, potrivit pct. 181 alin. (1) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 , avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
 
Avansurile acordate pentru achizitii de servicii se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii" prin formula contabila:
 
 
% = 401
     "Furnizori"
4092
     "Furnizori - debitori pentru
            prestari de servicii"
4426
           "TVA deductibila"
 
Regularizarea avansului acordat, conform facturii de stornare se inregistreaza prin formula contabila:
 
401 = %
    "Furnizori"
4092
       "Furnizori - debitori pentru
                                                           prestari de servicii"
4426
  "TVA deductibila"
 
Compensatia este modul de stingere a obligatiilor care consta in stingerea unor obligatii reciproce, pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Asadar, compensarea poate interveni in situatia in care exista obligatii reciproce. Pentru aceasta obligatiile trebuie sa fie certe, lichide si exigibile.
 
Potrivit art. 3 din HG 685/1999 , incepand cu data de 1 noiembrie 1999, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 RON, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se  realizeaza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, aprobat prin aceasta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.
 
Astfel, conform art. 3 din HG 685/1999 se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare, respectiv ordinul de compensare prezentat in Anexa 2.1 la Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor aprobat prin HG 685/1999. Ca atare, compensarea obligatiilor certe, lichide si exigibile se poate efectua in baza ordinelor de compensare.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X