email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regularizare avansuri. Cum facem compensarea pentru creante reciproce?

compensarecreante reciproceOUG 77/1999OMFP 3055/2009inregistrari contabile
Supunem astazi atentiei dumneavoastra cazul unei societati, platitoare de TVA, care acorda pe baza unei facturi un avans de 5.000 lei (inclusiv TVA) unui constructor platitor de TVA. S-au facut inregistrarile 4091 si 4426 = 401 concomitent cu plata 401=542 5000. Constructorul nu mai executa lucrarea deci nu mai justifica avansul. Din lucrarile efectuate si achitate anterior societatea a retinut garantie de executie 6.000, inregistrata 401 =167. In prezent, in balanta exista sold la 4091 de 4032,26 lei. Vom vedea cum se vor face inregistrarule astfel incat sa rezulte ca debitul (avans + TVA) este de 5.000. Se va vedea daca va fi nevoie de stornarea facturii de avans de catre constructor in cazul in care rezulta  cont 401 cu sold debitor si ce documet este necesar pentru a compenda plata avansului cu garantia.

Solutia consultantului:

In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) din Codul fiscal , persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
 
In conformitate cu prevederile pct. 69 alin. (3) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , regularizarea facturilor emise pentru avansuri se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Stornarea se poate face separat sau pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans emise anterior, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal .
 
In situatia in care contractul este reziliat iar prestatorul nu mai executa serviciile pentru care a fost incasat avansul acesta va efectua regularizarea facturii emise pentru avans prin stornarea facturii de avans.
 
Din punct de vedere contabil, potrivit pct. 181 alin. (1) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 , avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
 
Avansurile acordate pentru achizitii de servicii se inregistreaza in contabilitate cu ajutorul contului 4092 "Furnizori - debitori pentru prestari de servicii" prin formula contabila:
 
 
% = 401
     "Furnizori"
4092
     "Furnizori - debitori pentru
            prestari de servicii"
4426
           "TVA deductibila"
 
Regularizarea avansului acordat, conform facturii de stornare se inregistreaza prin formula contabila:
 
401 = %
    "Furnizori"
4092
       "Furnizori - debitori pentru
                                                           prestari de servicii"
4426
  "TVA deductibila"
 
Compensatia este modul de stingere a obligatiilor care consta in stingerea unor obligatii reciproce, pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Asadar, compensarea poate interveni in situatia in care exista obligatii reciproce. Pentru aceasta obligatiile trebuie sa fie certe, lichide si exigibile.
 
Potrivit art. 3 din HG 685/1999 , incepand cu data de 1 noiembrie 1999, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 RON, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se  realizeaza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, aprobat prin aceasta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.
 
Astfel, conform art. 3 din HG 685/1999 se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare, respectiv ordinul de compensare prezentat in Anexa 2.1 la Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor aprobat prin HG 685/1999. Ca atare, compensarea obligatiilor certe, lichide si exigibile se poate efectua in baza ordinelor de compensare.

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
compensarecreante reciproceOUG 77/1999OMFP 3055/2009inregistrari contabile


Data aparitiei: 30 Octombrie 2012

Votati articolul "Regularizare avansuri. Cum facem compensarea pentru creante reciproce?":
Rating:

Nota: 2.63 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X