email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Esalonarea datoriilor pentru persoanele fizice: conditiile, documentele si pasii necesari conform OUG 29

OUG 29esalonare platapersoane fiziceesalonarea datoriilor

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.29/2011 reglementeaza modul de esalonare la plata a  datoriilor persoanelor fizice. Insa, la momentul acesta nu au aparut normele metodologice, Ordinul Ministrului Finantelor Publice, prin care se reglementeaza modelul de cerere, documentatia necesara, stabilirea perioadei de esalonare, astfel incat sa poata fi pusa in aplicare.

Datoriile pe care le poate solicita la esalonare o persoana fizica trebuie sa fie mai mari de 500 lei.

Tipurile de datorii care pot fi esalonate sunt obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, inscrise in certificatul de atestare fiscala.

Nu se acorda esalonari pentru:

- obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentei ordonante de urgenta, care si-a pierdut valabilitatea;
- obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu termene de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- obligatiile fiscale de a caror plata depinde acordarea sau mentinerea unei autorizatii, acord ori alt act administrativ similar, potrivit legii;
- creantele stabilite de alte organe decat ANAF si transmise spre recuperare Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat.

Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilul:

Pentru acordarea esalonarii la plata a obligatiilor fiscale, contribuabilii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal la data acordarii Certificatului fiscal;
- sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si sa aiba capacitate financiara de plata pe perioada de esalonare. Aceste situatii se apreciaza de organul fiscal competent pe baza unor  informatii si/sau documente relevante, prezentate de contribuabil sau detinute de organul fiscal;
- sa aiba constituita o garantie  
- sa nu li se fi stabilit raspunderea in temeiul art. 138 din Legea nr. 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasa raspunderea a fost achitata, conditia se considera indeplinita.

Care sunt pasii care trebuie facuti in acest sens:

Pentru a beneficia de esalonare, contribuabilii – persoane fizice trebuie sa depuna la organul fiscal o Cerere. Aceasta cerere se poate depune si prin posta. Pana la acest moment insa nu a aparut ordinul ministrului finantelor care sa reglementeze continutul cererii precum si documentele necesare a fi anexate.

Dupa depunererea Cererii, in termen de 10 zile, organul fiscal elibereaza Certificatul fiscal cu datoriile existente, iar in cazul in care datoriile inscrise in Certificat nu corespund cu cele existente pe Cererea contribuabilului, se procedeaza la clarificarea acestora si punerea de acord.

Dupa eliberarea certificatului de atestare fiscala si, dupa caz, punerea de acord a sumelor,  organul fiscal competent verifica incadrarea cererii in prevederile Ordonantei si comunica contribuabilului decizia de respingere sau acordul de principiu privind esalonarea la plata.

Cuantumul si termenele de plata a ratelor de esalonare se stabilesc prin grafice de esalonare care fac parte integranta din decizia de esalonare la plata.

Garantii

In cazul in care organul de fiscal comunica acordul de principiu privind esalonarea, Contribuabilul trebuie sa constituie o garantie in termen de maxim 30 de zile de la comunicarea acordului.

Garantiile pot fi constituite sub urmatoarele forme:

a) consemnare de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) scrisoare de garantie bancara;
c) bunuri proprietatea contribuabilului in vederea instituirii masurilor asiguratorii;
d) bunuri proprietate a unei terte persoane, libere de orice sarcini, in baza unui contract de garantie reala, in favoarea organului fiscal competent, pentru executarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului, pentru care exista un acord de esalonare la plata.

Bunurile mobile care pot fi aduse drept garantie sunt numai cele care nu au durata normala de functionare expirata conform Legii nr.15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Un bun oferit de o terta persoana constituie garantie numai pentru un singur contribuabil.

Bunurile oferite drept garantie se evalueaza de un expert evaluator independent, care intocmeste un raport de evaluare. in situatia in care valoarea bunului evaluat este vadit disproportionata fata de valoarea de piata a acestuia, organul fiscal competent poate efectua o noua evaluare.

Garantiile trebuie sa acopere sumele esalonate la plata, dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, plus un procent de pana la 40% din sumele esalonate la plata, in functie de perioada de esalonare la plata.

Perioada de valabilitate a scrisorii de garantie bancara trebuie sa fie cu cel putin trei luni mai mare decat scadenta ultimei rate din esalonarea la plata.

Pentru obligatiile fiscale esalonate la plata de pana la 5.000 lei nu este necesara  constituirea garantiilor.

Pe parcursul derularii esalonarii la plata, garantia se poate inlocui sau redimensiona in functie de valoarea ratelor ramase de achitat, la cererea contribuabilului, in conditiile stabilite prin norme metodologice.

Conditii de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata:

Esalonarea la plata acordata pentru obligatiile fiscale isi mentine valabilitatea in urmatoarele conditii:

a) declararea si achitarea obligatiilore fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cu termene de plata incepand cu data comunicarii deciziei de esalonare la plata. Esalonarea la plata isi mentine valabilitatea si daca aceste obligatii sunt achitate pana la data de 25 a lunii urmatoare scadentei prevazute de lege, inclusiv sau pana la finalizarea esalonarii la plata in situatia in care acest termen se implineste dupa data stingerii in totalitate a obligatiilor fiscale esalonate la plata;

b) sa achite, potrivit legii, orice alte obligatii fiscale stabilite de organul fiscal competent prin decizie, cu termene de plata incepand cu data comunicarii deciziei de esalonare la plata. Esalonarea la plata isi mentine valabilitatea si daca aceste obligatii sunt achitate in cel mult 30 de zile de la termenul de plata prevazut de lege sau pana la finalizarea esalonarii la plata in situatia in care termenul de 30 de zile se implineste dupa data stingerii in totalitate a obligatiilor fiscale esalonate la plata;

c) sa se respecte cuantumul si termenele de plata din graficul de esalonare. Esalonarea la plata isi mentine valabilitatea si daca rata de esalonare este achitata pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare;

d) sa se achite obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 90 de zile de la data comunicarii acestei decizii;

e) sa se achite, in termen de cel mult 90 de zile de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata, obligatiile nestinse la data comunicarii deciziei si pentru care au fost comunicate somatii; Aici se includ urmatoarele obligatii:
- obligatiile fiscale catre fondul de risc aferent imprumuturilor garantate si/sau subimprumutate de stat;
- ajutorul de stat ilegal sau utilizat abuziv;
- amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat;
- alte tipuri de creante care se recupereaza de organele fiscale competente.

f) sa se reintregeasca garantia in cel mult 15 zile de la data distribuirii sumelor rezultate din valorificarea bunurilor de catre alti creditori.

Dobanzi si penalitati de intarziere

Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, pentru obligatiile fiscale esalonate la platase datoreaza si se calculeaza dobanzi, la nivelul stabilit potrivit Codului de procedura fiscala.

Dobanzile se datoreaza si se calculeaza pentru fiecare rata din graficul de esalonare la plata incepand cu data emiterii deciziei de esalonare la plata si pana la termenul de plata din grafic sau pana la data achitarii ratei.

Nivelul dobanzii este de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere, in situatia in care contribuabilul constituie intreaga garantie sub forma scrisorii de garantie bancara si/sau consemnare de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului.

Nu se datoreaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale esalonate la plata al caror termen de 90 de zile de la scadenta se implineste dupa data depunerii cererii de esalonare la plata.

Penalitate

Pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare se percepe o penalitate, care i se comunica contribuabilului prin decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii.

Nivelul penalitatii este de 10% din rata de esalonare, reprezentand obligatii fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii esalonate la plata, inclusiv dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, dupa caz;

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG 29esalonare platapersoane fiziceesalonarea datoriilor


Data aparitiei: 30 Martie 2011

Votati articolul "Esalonarea datoriilor pentru persoanele fizice: conditiile, documentele si pasii necesari conform OUG 29":
Rating:

Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X