email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Val de masuri fiscale: esalonarea datoriilor, scutire de impozit specific, amanarea unor sanctiuni si termene

Val de masuri fiscale: esalonarea datoriilor, scutire de impozit specific, amanarea unor sanctiuni si termene
esalonarea la platacheltuieli deductibileimpozit specific
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un  proiect de OUG privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Documentul contine un val de masuri fiscale referitoare la esalonarea datoriilor, scutirea de impozit specific pentru sectorul Horeca si amanarea unor sanctiuni si termene.
 
Dezbatem in continuare toate masurile prevazute in noul proiect de act normativ.
 

Esalonarea la plata pentru cel mult 12 luni
 

Ministerul Finantelor Publice sustine mediul de afaceri, in contextul in care masurile pentru combaterea pandemiei de COVID-19 au generat dificultati de natura financiara pentru majoritatea operatorilor economici, acestia confruntandu-se in aceasta perioada cu o lipsa severa de lichiditate. 
 
Se propune reglementarea unei proceduri alternative simplificate de acordare a esalonarii la plata pentru cel mult 12 luni, pentru obligatiile bugetare principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata se implineste dupa data de declararii starii de urgenta pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
 
Beneficiarii sunt toti contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au in derulare o inlesnire la plata potrivit Codului de procedura fiscala si care nu inregistreaza obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta.
 
Aceasta masura are ca scop, pe de o parte, din perspectiva contribuabililor, sustinerea conformarii la plata, pentru contribuabilii aflati in dificultate generata de lipsa de lichiditati financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19, iar pe de alta parte, din perspectiva statului, asigurarea incasarii unor sume certe si periodice la bugetul general consolidat.
 
Pentru acordarea esalonarii, contribuabilul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
 
a) sa depuna cerere pana la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
b) sa nu inregistreze obligatii bugetare restante la data declararii starii de urgenta;
c) sa nu se afle in procedura insolventei;
d) sa nu se afle in dizolvare potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale;
f) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
DE RETINUT!
 
Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
 
 

Scutirea de la plata impozitului specific pentru operatorii din Horeca

Institutia propune scutirea de la plata impozitului specific unor activitati datorat de operatorii economici care desfasoara activitate in domeniul HORECA pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului 2020, avand in vedere faptul ca impozitul specific datorat este stabilit in functie de indicatori cantitativi privind suprafata aferenta locatiei, numarul unitatilor de cazare, sezonalitate, rangul localitatii etc. si nu in functie de veniturile realizate.

Contribuabilii care datoreaza acest impozit vor recalcula impozitul datorat pentru anul 2020, in mod corespunzator, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu numarul de zile obtinut prin scaderea din numarul de 365 de zile calendaristice a numarului de zile ramase pana la sfarsitul anului 2020 si a numarului de 90 de zile calendaristice prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2020, precum si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta, dupa caz. Contribuabilii care au depus declaratia fara aplicarea noii masuri, au posibilitatea depunerii unei declaratii rectificative, avand in vedere faptul ca primul termen de plata a impozitului specific aferent semestrului I este 25 octombrie 2020.

 

 

Consiile locale pot adopta hotarari privind reducerea impozitului pe cladiri

 
Pentru acordarea posibilitatii autoritatilor publice locale de a adopta hotarari privind reducerea impozitului pe cladiri sau scutirii de la plata taxei pe cladiri, se propune:
 
- stabilirea termenului de 2 decembrie 2020 pana la care autoritatile publice locale pot adopta hotarari privind reducerea impozitului anual pe cladiri cu pana la 50% si a scutirii de la plata taxei lunare pe cladiri;
 
- stabilirea termenului de 21 decembrie 2020 pana la care proprietarii cladirilor, respectiv concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, au obligatia sa  depuna la organul fiscal local o cerere de acordare a acestor facilitati.
 

Marii contribuabili care nu au conectat casele de marcat la servele ANAF nu vor fi sanctionati 

Actul normativ elaborat de Finante prevede suspendarea cu aproape trei luni a aplicarii sanctiunii prevazuta de lege pentru nerespectarea obligatiei operatorilor economici de a asigura conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF, pentru a permite distribuitorilor autorizati sa dezvolte softul, sa il testeze, sa obtina supliment de aviz tehnic la ICI Bucuresti si respectiv sa il implementeze in aparatele de marcat.
 
Beneficiarii masurii sunt operatorii economici din categoria marilor contribuabili, care au fost in imposibilitatea de a-si indeplini obligatia de conectare a aparatelor de marcat la sistemul informatic al ANAF, pana la data de 30 septembrie 2020, din motive neimputabile lor.
 
Avantajul masurii propuse este reprezentat de evitarea afectarii grave a activitatii economice a operatorilor economici din categoria marilor contribuabili si oferirea unui interval de timp rezonabil care permite participantilor la procesul de conectare a aparatelor de marcat la sistemul informatic al ANAF sa parcurga toate etapele premergatoare, necesare realizarii acestuia.
 

31 martie 2021, noul termen pentru depunerea notificarii de restructurare a obligatiilor fiscale

 
In document mai este prevazuta si amanarea pana la 31 martie 2021 a termenului pentru depunerea notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor fiscale, si pana la 30 iunie 2021 a termenului pentru depunerea cererii de restructurare prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.
 

Testele Covid-19 intra in categoria cheltuielilor deductibile

 
Totodata, proiect de OUG mai propune completarea prevederilor Codului fiscal prin introducerea in categoria cheltuielilor deductibile la stabilirea venitului net anual determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate a contravalorii testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19 efectuate pentru contribuabil, in scopul desfasurarii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
 
Posibilitatea incadrarii acestor cheltuieli in categoria cheltuielilor deductibile se acorda contribuabililor care desfasoara activitatea individual sau intr-o forma de asociere, pentru perioada in care este instituita starea de urgenta sau de alerta, potrivit legii.
In acelasi context, se propune si completarea prevederilor Codului fiscal in sensul introducerii in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor neimpozabile si care nu sunt cuprinse in baza lunara de calcul al contributiilor sociale, a avantajelor reprezentand contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, la initiativa angajatorului/platitorului, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor.
 
Decontarea cheltuielilor reprezentand contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19 se efectueaza in baza documentelor justificative prin care sunt identificate persoanele care beneficiaza de testare, inclusiv in cazul in care sumele respective  sunt platite direct de catre angajat si decontate ulterior de angajator.
 
Potrivit reglementarilor in vigoare pentru determinarea impozitului pe profit, cheltuielile efectuate de angajator care sunt de natura veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, inclusiv cele reprezentand contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, sunt cheltuieli deductibile integral. 
 
 Pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in cadrul sistemului de impozitare actual nu se aplica un regim de deducere a cheltuielilor de natura salariala, prin urmare in cazul acestora, contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator pentru efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, nu se poate scade din baza impozabila.
 
Regimul fiscal aplicabil platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor este similar si in cazul contribuabililor platitori de impozit pe venit potrivit prevederilor Titlului IV – Impozitul pe venit din Codul fiscal, care desfasoara activitati pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit.
 

Alte modificari fiscale cuprinse in documentul Finantelor

Potrivit notei de fundamentare, proiectul de OUG mai propune si urmatoarele masuri fiscale: 
 
1. Intrucat s-a constatat, in anii precedenti, in baza executiilor bugetare ale ASPAAS, ca sumele reprezentand contributia Camerei Auditorilor Financiari la finantarea ASPAAS, depasesc 30% din cheltuielile curente si de capital ale ASPAAS, in concordanta cu Legea nr. 162/2017, se propune ca veniturile proprii ale ASPAAS, reprezentate de contributia CAFR, sa se raporteze la cheltuielile curente si de capital ale ASPAAS realizate in ultimul exercitiu bugetar cunoscut la data elaborarii proiectului legii bugetare anuale.
Astfel, la elaborarea, in cursul anului N, a bugetului ASPAAS pentru anul N+1, sunt avute in vedere cheltuielile realizate de ASPAAS in anul N-1, cunoscute la data elaborarii proiectului legii bugetare aferente anului N+1. 
 
Finantele dau urmatorul exemplu:
 
- in anul N-1, cheltuielile realizate de ASPAAS au fost in suma de 100.000 u.m.;
- in anul N, se stabileste contributia CAFR la veniturile proprii ale ASPAAS pentru anul N+1, respectiv: 30% x 100.000 u.m. = 30.000 u.m. Aceasta suma urmeaza a fi platita in doua transe semestriale, in anul N+1.
 
2. UEFA a decis sa amane Turneul final al Campionatului European de Fotbal 2020 ca masura de prevenire a raspandirii Covid-19. In acest context, oficialii UEFA au anuntat ca evenimentul sportiv va avea loc in anul 2021 ceea ce a impus reinnoirea indeplinirii angajamentelor asumate prin semnarea reconfirmarii garantiei numarul 05.34, prin care Romania s-a angajat ca va intreprinde demersurile necesare pentru sustinerea facilitatilor fiscale si procedurale pe perioada de pregatire, organizare si desfasurare a Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020 amanat.
 
Astfel, intrucat activitatile de pregatire si organizare ale Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020 amanat vor continua in perioada urmatoare, dispozitiile legale prevazute de Legea nr. 145/2018 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2018, sunt aplicabile si Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020 amanat.
 
3. Se propune ca disponibilitatile ramase la sfarsitul anului in contul 50.XX.XX "Disponibil din sume incasate pentru plata de servicii de comunicatii aferente retelelor securizate de comunicatii de date de arie extinsa", deschis pe numele unitatii din cadrul Serviciului de Telecomunicatii Speciale care gestioneaza retelele securizate de comunicatii de date de arie extinsa, sa se reporteze in anul urmator si sa se utilizeze cu aceeasi destinatie.

de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
esalonarea la platacheltuieli deductibileimpozit specific


Data aparitiei: 19 Octombrie 2020

Votati articolul "Val de masuri fiscale: esalonarea datoriilor, scutire de impozit specific, amanarea unor sanctiuni si termene":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X