Ordonantele privind masurile derogatorii de la Legea 500/2002 si legea responsabilitatii fiscal-bugetare sunt reprezentate de OUG 73/2014 din 3 decembrie 2014, OUG nr. 74 din 3 Decembrie 2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 şi unele masuri bugetare si OUG 75/2015 pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014.
Cele trei acte normative analizate astazi creeaza cadrul normativ si adopta modificari pentru rectificarea bugetului de stat si rectificarea bugetului asigurarilor sociale pentru anul 2014.
Sa analizam punctual cateva dintre prevederile acestor acte normative.
Consultati aici OUG nr. 73/2014!
Prin OUG nr. 73/2014, se creeaza cadrul normativ pentru adoptarea unor rectificari bugetare in luna decembrie. Ordonanta introduce doua exceptii:
a) prin derogare de la legea finantelor publice, in anul 2014, se pot adopta rectificari ale legii bugetului de stat si dupa data de 30 noiembrie. in lipsa acestei derogari, conform legii finantelor publice, nu se pot efectua modificari ale legii bugetului de stat in luna decembrie.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
b) a doua derogare este adusa fata de prevederile Legii nr. 69/2010 privind responsabilitatea fiscal-bugetara. Conform exceptiei, in anul 2014, se pot adopta mai mult de doua rectificari bugetare. in lipsa acestei derogari, intr-un an fiscal nu pot fi adoptate decat doua rectificari bugetare.
Acest act normativ creeaza prezumtia de legalitate pentru urmatoarele doua acte normative, ce le analizam:
a) OUG nr. 74/2014 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2014;
b) OUG nr. 75/2014 privind rectificarea bugetului asigurarilor sociale pe anul 2014.
Consultati aici OUG nr. 74/2014!
Prin OUG nr. 74/2014 se aduce o modificare semnificativa a bugetului de stat, reducandu-se veniturile bugetate cu suma de 2.065,9 milioane lei si cu suma de 154,1 milioane lei pentru cheltuieli. in acelasi timp, se majoreaza deficitul cu suma de 2.220 milioane lei.
Pe ansamblu, este o rectificare negativa, deoarece se diminueaza veniturile bugetare. insa, analizata in amanunt este o veste optimista din punctul de vedere al bugetului general consolidat, respectiv observam ca diferenta intre prognozele bugetare privind veniturile realizate si cele efectiv realizate, este in suma mai mica de 500 milioane euro, lucru absolut remarcabil in contextul bugetelor din ultimii 10 ani.
Practic, observam ca in luna decembrie, va fi alocata o suma foarte mare catre diverse activitati, cel putin egala cu deficitul bugetar majorat.
Legiuitorul a decis sa aloce fonduri bugetare pentru cel putin 20 de programe bugetare, iar noi vom trece in revista cateva dintre aceste situatii, sugerand persoanelor interesate sa analizeze mai in detaliu aceasta ordonanta, daca se afla in situatia de a fi in sfera acestor alocatii bugetare.
Guvernul aloca fonduri suplimentare pentru:
- participarea la fondurile cu finantare externa nerambursabile;
- achizitia de autoutilitare si autovehicule de catre institutii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
- alocarea de sume pentru bugetul local;
- alocarea de sume pentru plata drepturilor salariale stabilite de instantele de judecata in favoarea personalului din unitatile de invatamant.
Desigur, alocarea unor plati de natura salariala va conduce la impozitarea sumelor cu impozitele datorate pe venitul din salarii si asigurari sociale, lucru de altfel bine cunoscut.
De retinut este situatia in care plata impozitelor si taxelor aferente acestor venituri se va face pana in data de 19 decembrie 2014 inclusiv, situatie ce conduce la opinia ca aceasta zi va fi data ultimei zile bugetare in care se pot face plati catre buget in anul 2014.
Consultati aici OUG nr. 75/2014!
OUG nr. 75/2014 aduce o modificare foarte interesanta in structura bugetului asigurarilor sociale. Bugetul asigurarilor sociale pentru pensii se majoreaza cu suma de 48.593 mii lei. insa, aceasta majorare este data de majorarea veniturilor curente cu suma de 688.963 mii lei, concomitenta cu diminuarea subventiei incasate din bugetul de stat cu suma de 640.370 mii lei.
Ce retinem? Tendinta este foarte importanta, respectiv se constata o majorare a incasarilor de la operatorii economici a contributiei la pensii, concomitent cu reducerea finantarii bugetului de pensii din bugetul de stat.
In acest sens, daca tendinta se pastreaza si in anul 2015, reducerea CAS datorata de angajator cu 5 puncte procentuale, aplicabila de la 01 octombrie 2014, nu mai este chiar atat de nesustenabila si nu ar genera alte impozite pentru suplinire. Urmeaza sa vedem o situatie concreta dupa primele 6 luni ale anului 2015. Pentru bugetul asigurarilor de somaj, dar si pentru fondul pentru garantarea creantelor salariale, se observa tendinte similare.
In termen de 5 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a acestei ordonante, ordonatorii principali de credite vor comunica Ministerului Finantelor influentele modificarilor generate de aceste acte normative preluate in bugetele proprii.
Autor: Adrian Benta