email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul de Finante: Proiect OUG cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018

Ministerul de Finante: Proiect OUG cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018
mfpbuget de statpib

Ministerul Finantelor Publice a publicat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018.

Bugetul de stat pe anul 2018, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2018 nr.2/2018, a fost elaborat in conditiile evolutiilor interne si internationale estimate la acea data, luand in calcul o crestere a produsului intern brut de 5,5% pentru acest an.

Proiectia initiala a veniturilor si cheltuielilor bugetare a fost realizata pe baza indicatorilor macroeconomici estimati la data elaborarii legii bugetului de stat pe anul 2018 si pe baza reglementarilor in domeniul fiscal, aplicabile pentru anul 2018.

Estimarea indicatorilor bugetari a avut in vedere atingerea unui nivel al deficitului bugetar initial de 2,97% din produsul intern brut potrivit metodologiei cash.|

In temeiul art.6 din Legea privind finantele publice nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, legile bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30 noiembrie.

Totodata, Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata dispune la art.23 ca orice rectificare a bugetului de stat trebuie sa aiba in vedere concluziile raportului semestrial privind situatia economica si bugetara publicat, precum si opinia Consiliului Fiscal cu privire la acesta.
In acest context, principalele elemente care stau la baza rectificarii bugetare pe anul 2018 sunt:
 

I. Evolutia economica din prima parte a anului:

    • In primul trimestru din acest an produsul intern brut s-a majorat cu 4,0% ca urmare a contributiei pozitive a cererii interne (5,8 procente). Cererea interna s-a bazat, in principal, pe acumularea bruta (formarea bruta de capital), care s-a majorat cu 13,8% comparativ cu trimestrul I 2017, cand a inregistrat o reducere de 0,1%. Pe componente, investitiile brute (formarea bruta de capital fix)  au crescut cu 6,3% fata de trimestrul I 2017, iar variatia stocurilor a inregistrat o contributie pozitiva de 1,7 procente. Aceasta evolutie a stocurilor este datorata partial activitatii de reconstituire a stocurilor intrucat vine dupa doua contributii trimestriale negative a modificarii stocurilor la cresterea PIB de -1,2 puncte procentuale in trimestrul al treilea si -0,3 puncte procentuale in trimestrul al patrulea 2017.

    • Consumul populatiei, pe fondul unei inflatii cu trend ascendent, a unei deteriorari a increderii consumatorilor, dar si a unei politici monetare mai restrictive, si-a temperat cresterea manifestata in ultimii 2 ani, majorandu-se cu 5,9%, comparativ cu trimestrul I 2017. Totodata, consumul guvernamental (care include consumul individual si consumul colectiv al administratiei publice) a scazut cu 3,4%, ca urmare a reducerii cheltuielilor pentru consumul final individual al administratiilor publice cu 9,4%.

    • Exportul net a inregistrat o contributie negativa de 1,8 procente ca urmare a faptului ca importul de bunuri si servicii a crescut cu 11,5%, in timp ce exportul de bunuri si servicii a crescut cu 8,0%.

    • In semestrul I 2018, produsul intern brut a crescut, comparativ cu semestrul I 2017, cu 4,0%, pe seria bruta, conform estimarii „semnal”.

    • Pe sectoare de activitate sunt de remarcat evolutiile pozitive ale valorii adaugate brute din agricultura (6,7%), industrie (4,4%) si servicii (3,3%), in timp ce in sectorul constructiilor aceasta s-a redus cu 2,1%. In ceea ce priveste contributiile la cresterea reala a PIB se detaseaza serviciile cu 2 puncte procentuale si industria cu 1 punct procentual. Impozitele nete pe produs s-au majorat cu 8,6% contributia lor la cresterea reala a PIB fiind de 0,9 puncte procentuale.

    • La nivelul primelor 6 luni ale anului curent volumul productiei industriale s-a situat cu 4% peste nivelul realizat in aceeasi perioada din 2017. Este de remarcat cresterea semnificativa a productiei de bunuri de capital care s-a majorat cu 8,9%.

    • In primul semestru al anului curent volumul lucrarilor de constructii s-a situat aproximativ la acelasi nivel cu cel din aceeasi perioada din 2017. S-au inregistrat evolutii pozitive ale constructiilor ingineresti realizate in principal din fonduri bugetare (+13,3%) si cladiri nerezidentiale (+7,1%).

    • Rezultatele economice de pana in prezent argumenteaza posibilitatea realizarii cresterii economice de 5,5% utilizata la fundamentarea legii bugetului de stat pentru anul 2018 si un produs intern brut in valoare nominala de 945 miliarde lei, fata de 907,9 miliarde lei cat  s-a estimat initial. In principal, plusul de circa 37 miliarde lei se explica prin diferenta dintre datele estimate pentru anul 2017 utilizate la elaborarea bugetului si datele statistice publicate de Institutul National de Statistica, precum si prin reestimarea deflatorului produsului intern brut.

    • Exporturile de bunuri si-au accelerat  ritmul de crestere, de la 9,6%, in primele 6 Iuni ale anului 2017, pana la 10,0% in perioada similara a anului curent. Valoarea expedierilor intra-comunitare de bunuri a inregistrat o crestere cu 11,0%, ponderea exportului destinat statelor UE in total exporturi reprezentand 76,7%. Importurile de bunuri si-au incetinit cresterea in primele 6 luni ale anului 2018, majorandu-se cu 9,7%, fata de perioada corespunzatoare a anului precedent, cand majorarea a fost de 12,4%. Valoarea achizitiilor de bunuri provenite din zona UE a fost mai mare cu 8,8% fata de perioada similara a anului anterior, ajungand sa reprezinte 75,2% din importurile romanesti.

    • In primele 6 luni ale anului 2018, contul curent al balantei de plati a inregistrat un deficit in valoare de 3,8 miliarde euro, in crestere cu 7,3% comparativ cu perioada similara din 2017. Investitiile straine directe au totalizat o valoare de 2,2 miliarde euro, fata de 1,7 miliarde euro cat au atins in aceeasi perioada din 2017, fiind in crestere cu 29,4%.  

    • Incepand cu luna iulie inflatia a intrat pe un trend descendent, inflatia anuala reducandu-se de la 5,4% in iunie, la 4,56%. Cea mai mare crestere anuala a preturilor de consum s-a inregistrat la marfurile nealimentare (6,23%). Nivelul mai ridicat al inflatiei s-a datorat atat depasirii efectului statistic asociat masurilor de relaxare fiscala de la inceputul anului 2017 (reducerea cotei de TVA si eliminarea supraaccizei si a unor taxe nefiscale), cat si majorarii cotatiilor internationale la titei, dar si la grupa de energie.

     II. Executia bugetului general consolidat pe primele sapte luni ale anului 2018 s-a incheiat cu un deficit de 11,9 miliarde lei, respectiv 1,26% din PIB.

    • Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 160,8 miliarde lei, reprezentand 17,0% din PIB, sunt cu 13,9% mai mari, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent.

    • Cheltuielile bugetului general consolidat sunt in suma de 172,8 miliarde lei, cu 18,0% mai mari fata  de aceeasi perioada din anul  precedent.
 

Consultati urmatoarele:

Proiectul OUG >>

Nota de fundamentare >>


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

NOU: Sistemul de raportare fiscal-contabila SAF-T


Raportarea corecta in SAF-T este esentiala!

Depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
 
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
mfpbuget de statpib

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 04 Septembrie 2018


Votati articolul "Ministerul de Finante: Proiect OUG cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 04 Septembrie 2018 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X