Studiul de caz urmator are ca subiect cazul SC A SRL care are facturi emise catre clienti si neincasate, facturi primite de la furnizori neplatite. Aceste facturi nu se vor incasa niciodata si nici nu se vor mai plati niciodata.
Unele facturi sunt mai vechi de 3 ani (si la clienti, si la furnizori).
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Vom vedea cum se pot inchide aceste facturi, care este tratamentul fiscal - ce impozite trebuie platite, ce este deductibil si ce nu, ce tratament TVA se aplica si care sunt inregistrarile contabile in urmatoarele cazuri:
1) SC "A" SRL este platitoare de 16 % , cu TVA (fara TVA la incasare)
2) SC "A" SRL este platitoare de 16 % , cu TVA ( cu TVA la incasare)
3) SC "A" SRL este platitoare de 3 % , cu TVA ( fara TVA la incasare)
4) SC "A" SRL este platitoare de 3% , cu TVA ( fara TVA la incasare)
5) SC "A" SRL este platitoare de 16 % , fara TVA
6) SC "A " SRL este platitoare de 3 % , fara TVA
Creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv. Creantele si obligatiile fata de terti trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform "Extrasului de cont" cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 sau pe baza punctajelor reciproce scrise.
Pe baza propunerilor comisiei de inventariere administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.
Daca creanta nu se mai poate incasa din cauza falimentului clientului, scoaterea din activ a creantei se va inregistra cu ajutorul contulu 654 "Pierderi din creante si debitori diversi".
Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Asadar, cu privire la creantele neincasate, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
Conform art. 21 alin (4) lit o din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil:
" pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz".
Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta ca in cazul scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, potrivit art. 21 lit. n din Codul fiscal , pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, sunt deductibile fiscal in urmatoarele cazuri:
a. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
b. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic
c.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.
(Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi).
Anularea creantelor fata de clientii neincasati se inregistreaza astfel:
654 = 4111 cu valoarea inclusiv TVA
In cazul in care au fost constituite provizioane pentru neincasarea creantei respective, sau in cazul in care veti scoate din evidenta creante care apartin unor clienti in faliment, cheltuiala cu scoaterea din gestiune – 654 va fi considerate deductibila fiscal, conform art 21 alin. 2 lit.n sau art.21 alin.4 lit. o din Codul fiscal.
TVA se va ajusta numai in cazul in care debitorul este in faliment, conform art 138 din Codul fiscal. In acest caz, se va inregistra astfel:
654 = 4111 valoare fara TVA
4111 = 4427 TVA – valoare cu minus
TVA se va declara la rubrica regularizari in Decontul de TVA.
Aularea datoriilor fata de furnziori se inregistreaza astfel:
401 = 7588 cu valoare totala, inclusiv TVA
Venitul inregistrat astfel constituie venit impozabil la calculul impozitului pe profit.
In cazul in care A este platitor de TVA l aincasare:
pentru scoaterea din evidenta a creantelor:
654 = 4111 valoare fara TVA
Si
4111 = 4428 TVA – valoare cu minus
pentru scoaterea din gestiune a datoriilor:
401 = 7588 valoare fara TVA
Si
4428 = 401 TVA – valoare cu minus
Deductibilitatea cheltuielilor cu scoaterea din gestiune a creantelor se analizeaza la fel ca in cazul de mai sus.la fel, venitul rezultat din anularea datoriei este impozabil la calculul impozitului pe profit.
3 si 4. In cazul in care A este platitoare de impozit venit micro fara TVA la incasare, nu are relevanta natura cheltuielii cu scoaterea din evidenta a creantei (deductibila sau nu).
Venitul din anularea datoriei insa va intra in baza de calcul a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, si va fi impozitat cu 3%.
In ceea ce priveste TVA, acesta sa va ajusta numai daca pentru debitorul /clientul respectiv exista hotararea definitiva si irevocabila de faliment.
5. In cazul in care societatea nu este platitoare de TVA, toata suma se va inregistra pe costuri – la scoaterea creantei din evidenta: 654 = 4111, analiza deductibilitatii facandu-se la fel ca in primul caz (in functie de constituirea sau nu aprovizioanelor, de starea clientului in faliment sau nu).
Anularea datoriilor va conduce la un venit impozabil in ceea ce priveste impozitul pe profit.
401 = 7588
6. In cazul microintreprinderii – cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantelor nu are impact fiscal.
Se va inregistra astfel: 654 = 4428
Venitul din anularea datoriilor catre furnziori va fi impozabil la calculul impozitului pe venitul microintreprinderilor.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma Consultant fiscal, expert contabil si auditor