Redam mai jos cateva aspecte curente incluse de ANAF in Ghidul fiscal actualizat al contribuabililor persoane fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor.
Retinem, in primul rand, ca veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decât veniturile din activitati independente.
Inregistrarea contractului intre parti
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor se stabilesc pe baza contractului incheiat intre parti, in forma scrisa.
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, au obligatia sa inregistreze contractul de inchiriere la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului intre parti. O data cu inregistrarea contractului se depune si Declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
In cazul in care bunul inchiriat este detinut in comun, contractul se va inregistra de catre fiecare coproprietar la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul.
Documentele se vor prezenta in copie si original. Dupa verificarea realitatii datelor de catre functionarul public de la ghiseu, actele in original se restituie contribuabilului.
Documente necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere:
- contractul de inchiriere (un exemplar in original se va pastra de catre organul fiscal);
- declaratia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220 in 2 exemplare pentru fiecare proprietar, coproprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, dupa caz;
- actul de proprietate/detinere legala, copie si original;
- imputernicire insoțita de actul de identitate al imputernicitului, dupa caz.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
DEPUNEREA DECLARATIEI PRIVIND VENITUL ESTIMAT/NORMA DE VENIT
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare, au obligatia sa depuna Declaratia privind venitul estimat/norma de venit - formular 220, in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti.
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din mai multe surse, respectiv contracte de inchiriere, depun câte o declarație estimativa pentru fiecare sursa. in situația inchirierii bunurilor deținute in comun, fiecare coproprietar completeaza si depune câte o declarație, corespunzator cotei care ii revine din proprietate.
1. Completarea si depunerea declaratiilor
Declaratiile fiscale se completeaza in doua exemplare, bifând casuta corespunzatoare modului de determinare a venitului net, respectiv, in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli. Originalul se depune la registratura organului fiscal competent sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
Data depunerii declarațiilor este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz.
2. Organul fiscal competent
Contractul de inchiriere si Declaratia privind venitul estimat/norma de venit se inregistreaza / depune la organul fiscal competent care poate fi :
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in România;
b) in situatia in care contribuabilul/platitorul nu are un domiciliu fiscal cunoscut sau nu are domiciliu fiscal in România, competenta teritoriala revine organului fiscal in raza caruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale;
c) in cazul persoanelor fizice nerezidente si care au obligatia sau opteaza sa isi desemneze, potrivit legii, un imputernicit in România sau pentru care se numeste un curator fiscal, potrivit legii, competenta de administrare revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al
imputernicitului sau curatorului fiscal, dupa caz.
Sursa: ANAF