email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modalitatea, documentul justificativ si regimul fiscal al stingerii unor creante externe

creanteCodul Fiscal

Intrebare:

Care este modalitatea si documentul justificativ pentru stingerea unor creante externe, rezultate din vanzari neachitate in totalitate de partenerul strain si care nu vor mai fi achitate niciodata. Care este regimul fiscal al acestei operatii.

Raspuns: (dat in iunie 2005)

In opinia noastra, momentul cel mai bun pentru scoaterea din evidenta a unei creante neincasate este inventarierea anuala prin care se consemneaza de catre comisie valoarea creantei si eventual propunerile de stingere ale acesteia. Pe baza propunerilor efectuate de comisie, presedintele comisiei poate solicita in vederea aprobarii efectuarea unei analiza cu privire la vechimea creantei si a posibilitatilor de recuperare. Pe baza referatului intocmit de persoana desemnata, conducerea firmei poate aproba scoaterea din evidenta a creantei. Deci documentele justificative pot fi procesul verbal de inventariere si referatul.

Prin O..M.F.P. nr. 1850 din 14 decembrie 2004 privind registrele si formularele financiar-contabile publicat in M.Of. nr. 23 bis din 7 ianuarie 2005 se mentioneaza faptul ca documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai daca furnizeaza toate informatiile referitoare la operatiune si numai daca cuprind urmatoarele elemente principale:

  • denumirea documentului;
  • denumirea si sediul furnizorului, dupa caz ;
  • numarul documentului si data intocmirii acestuia;
  • mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
  • continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
  • datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate;
  • numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
  • alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

 

Astfel, conform prevederilor art. 21 alin. 4 lit. f din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal nu sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii.

Regimul fiscal al operatiunilor de stingere a creantelor este reglementat in functie de natura creantelor prin L. nr. 571/2003 si a normelor de aplicare aprobate prin H.G. nr. 44/2004:

A. pentru creante neincasate: art. 21 alin. 2 lit. n prin care sunt considerate cheltuieli deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:

  • procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
  • debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
  • debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
  • debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.

B. creante incerte sau in litigiu neincasate: art. 21 alin. 4 lit. o prin care sunt considerate cheltuieli nedeductibile din punct de vedere fiscal pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu neincasate, pentru partea neacoperita de provizion constituit conform art. 22 alin. 1 lit. c.

Pentru constituirea de provizioane, creantele trebuie sa indeplineasca cumulativ conditiile urmatoare:

  • sa fie inregistrate in evidenta contabila dupa data de 1 ianuarie 2004;
  • sa fie neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
  • sa nu fie garantate de alta persoana;
  • sa fie incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
  • sa fie datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;

O persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:

  • prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza persoana juridica;
  • a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;
  • o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua.

Provizioanele se pot constitui in urmatoarele limite din valoarea creantelor inregistrate asupra clientilor:

  • 20% incepand cu data de 1 ianuarie 2004;
  • 25% incepand cu data de 1 ianuarie 2005;
  • 30% incepand cu data de 1 ianuarie 2006.

Prin O.G. nr. 83 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt deductibile din punct de vedere fiscal , in aceleasi limite (20%, 25% , 30%) si cheltuielile cu provizioanele constituite pentru creantele asupra clientilor inregistrate inainte de 1 ianuarie 2004 numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  • nu sunt garantate de alta persoana;
  • sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
  • au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
  • creanta este detinuta asupra unei persoane juridice pentru care a fost deschisa procedura falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;
  • nu au mai fost constituite provizioane deductibile fiscal pentru creanta respectiva anterior datei de 1 ianuarie 2004.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creanteCodul Fiscal


Data aparitiei: 17 Februarie 2006

Votati articolul "Modalitatea, documentul justificativ si regimul fiscal al stingerii unor creante externe":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X