Reglementarile privind impozitul specific au intrat in vigoare la inceputul anului si schimba modalitatea de plata a impozitului pentru mai multe categorii de firme. Daca doriti sa aflati detalii complete privind acest tip de impozit, va recomandam si materialul Dosar impozit specific 2017. Totodata, ilustram o situatie concreta prin urmatorul studiu de caz:
"La data de 31.12.2016 societatea era platitoare de impozit pe profit. Ca activitate principala avem comertul cu amanuntul produse alimentare. In obiectul de activiate, ca activitate secundara, figureaza si activitatea de restaurant, activitate care are carecter sezonier. Cifra de afaceri la 31.12.2016: 100.000 euro < CA < 500.000 euro. In luna ianuarie am depus 010 pentru trecerea la impozit pe venit dar si declaratia 101 pentru luna ianuarie. S-a procedat corect? Societatea va deveni platitoare de impozit specific cu 01.01.2017 sau va plati impozit mixt (impozit pe profit pentru alte activiatati si impozit specific pentru restaurant)?".
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Prin derogare de la prevederile Titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitiile Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati se adreseaza persoanelor juridice romane care desfasoara activitati in domeniul turistic, hotelier, restaurante, baruri si alimentatie publica etc. Acestea aplica incepand cu anul 2017 reguli specifice de calcul, declarare si plata pentru veniturile realizate.
Din informatiile prezentate rezulta ca societatea realizeaza venituri atat din activitatea de comert cu amanuntul cat si din cea de restaurante si servicii de alimentatie. Codul CAEN 5813 indicat de d-voastra se refera editarea ziarelor, inclusiv a presei puiblicitare, in forma tiparita sau in format electronic, inclusiv pe internet.
Pentru anul 2017 plafonul de la care o societate este considerata platitoare de impozit pe profit a fost modificat, prin ridicare de la 100.000 euro la peste 500.000 euro, asa cum a fost declarat la 31 decembrie a anului anterior.
Modificarea a survenit o data cu intrarea in vigoare a prevederilor OUG nr. 3/2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 16/6.01.2017, astfel ca, prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, pentru anul 2017 pragul de 500.000 euro se ia in calcul de la data de 1.02.2017.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ca urmare, aceasta reglementare preluata expres la alin. (7) al art. 48 din Legea anterior amintita, dispune ca orice persoana juridica care a inregistrat venituri la sfarsitul exercitiului 2016 cuprinse intre 100.000 euro – 500.000 euro este platitoare de impozit pe profit in luna ianuarie 2017.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile (4,5411 lei/euro pentru 2016).
Tot incepand cu anul 2017, potrivit dispozitiilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, orice persoana juridica romana care a desfasurat ca activitate principala sau secundara una din operatiunile corespunzatoare codurilor specificate in Legea nr. 170/2016 si au devenit sau au continuat sa fie platitoare de impozit pe profit incepand cu luna ianuarie 2017, trebuie sa calculeze si sa plateasca impozitul specific acestor activitati.
Asa cum ati prezentat in intrebare, activitatea de restaurant are un caracter sezonier, ceea ce inseamna ca ati inregistrat venituri de aceasta natura.
Numai in cazul in care societatea nu ar fi realizat venituri din activitatea secundara inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, corespunzatoare codului CAEN prevazut la art. 1 din Legea nr.170/2016 privind impozitul specific (in speta cod 5610) aceasta nu ar fi fost obligata la plata impozitului specific.
Rezulta ca daca la 31 decembrie 2016 societatea a declarat venituri din comertul cu amanuntul si venituri din activitatea de restaurant, aceasta datoreaza in anul 2017 atat impozit pe profit (pentru comert) cat si impozit specific (pentru restaurant).
Ca atare, daca ati depus declaratia 101 pentru luna ianuarie 2017, veti completa si depune o noua declaratie 101 in care veti bifa rubrica "declaratie rectificativa" din formular si veti completa cu "zero" randurile din formularul depus initial, astfel incat in fisa de evidenta fiscala a societatii sa se anuleze impozitul pe profit declarat pentru luna ianuarie 2017.
Pana la 31 martie 2017, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 170/2016 trebuie sa comunicati organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific prin depunerea declaratiei de mentiuni - Formular 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".
Pentru anul 2017 declaratia este reglementata de prevederile Opanaf nr. 3698/2015 modificat prin Opanaf nr. 511/2017.
Informatiile se completeaza in sectiunea V din formular la rd. 13.
Tot in luna martie 2017, dar pana la data de 27 inclusiv, se depune si formularul 101 privind impozitul pe profit anual aferent exercitiului fiscal 2016.
Termenul de declarare si plata a primei transe a impozitului specific este pana la 25 iulie 2017, data pana la care se declara si impozitul pe profit aferent trim. II. Modul de alocare a cheltuielilor pentru activitatile desfasurate este prezentat in ordinul comun al Ministerului Turismului si al Ministerului Finantelor Publice nr. 264/464/2017 care va fi publicat in Monitorul Oficial.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor