Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de TVA - Formular 300 - din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.
Incepand cu 01 ianuarie 2016 se aplica Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare aprobata prin OANAF 3699/2015. Procedura are ca scop final evaluarea riscului fiscal asociat atat persoanelor impozabile, cat si deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de acestea. Prin OANAF 1232/2017 s-au adus modificari si completari acestei proceduri, modificari ce se vor aplica incepand cu deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse dupa data de 1 mai 2017.
La nivelul departamentelor de specialitate se constituie o baza de date speciala, respectiv o lista in care sunt inscrise persoane impozabile, despre care organele fiscale detin informatii ca pot prezenta un risc fiscal pentru rambursarea de TVA.
Pentru a asigura aplicarea unitara a Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, noile prevederi introduse prin OANAF 1232/2007 reglementeaza atat situatiile/motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile si, implicit, pentru inscrierea in baza de date speciala, cat si situatiile/motivele pe baza carora organele fiscale pot radia din aceasta baza de date persoanele impozabile.
Astfel, se considera ca persoanele impozabile prezinta un risc fiscal pentru rambursarea TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si care ar putea avea incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA.
Referatele se intocmesc de structurile din cadrul organului fiscal care au primit, spre solutionare documentele oficiale sus- mentionate numai daca cuprind cel putin unul dintre elementele urmatoare:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- operatiunile/tranzactiile efectuate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata;
- estimarea implicatiilor asupra bazei de impozitare a TVA.
Referatele vor cuprinde si cel putin o categorie de informatii din care sa rezulte elemente cum ar fi:
- informatii din care sa rezulte stabilirea, in mod eronat sau cu rea-credinta, de catre persoana impozabila a impozitelor si taxelor, cu incidenta in diminuarea bazei impozabile a TVA si a taxei pe valoarea adaugata aferente;
- informatii din care sa rezulte existenta indiciilor de omisiune, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata;
- informatii din care sa rezulte evidentierea, in actele contabile sau in alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive sau tinerea de evidente contabile duble, folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, cu influenta asupra taxei pe valoarea adaugata.
In cazul in care informatiile provin de la organe de cercetare penala, referatele se intocmesc numai la momentul punerii in miscare a actiunii penale;
b) in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala. In acest sens, in referatele intocmite de organele fiscale care au efectuat controlul fiscal se vor detalia operatiunile/tranzactiile efectuate cu influenta asupra bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, operatiuni care pot intruni elementele unei infractiuni, cu precizarea prevederilor legale incalcate pentru situatia de fapt identificata. In acest caz, referatul va cuprinde cel putin elementele prevazute la lit. a);
c) cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare.
d) s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre datele primite prin sistemul VIES si cele declarate de catre persoana impozabila prin declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390 VIES).
Radierea din baza de date speciala se face pornind de la motivele care au stat la baza inscrierii si/sau mentinerii in aceasta baza de date, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) persoana impozabila nu mai face obiectul actiunii de cercetare penala (a fost dispusa neinceperea urmaririi penale, au fost respinse plangerile penale formulate de organele fiscale, au fost scosi de sub urmarire penala, au fost emise ordonante de clasare a cauzelor etc.), potrivit informatiilor primite de la organele abilitate;
b) organele de inspectie fiscala au constatat diferente de TVA nesemnificative cu ocazia inspectiilor fiscale sau contribuabilul nu mai datoreaza sumele reprezentand TVA stabilite suplimentar;
c) persoana impozabila si-a incetat activitatea si a fost radiata din evidentele fiscale;
d) structurile care au propus inscrierea/mentinerea persoanei impozabile in baza de date speciala transmit compartimentului de specialitate un referat motivat, cu propunerea de radiere a persoanei impozabile respective, care se supune aprobarii comisiei constituite in acest sens;
e) organele fiscale au constatat faptul ca neconcordantele intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre datele primite prin sistemul VIES si cele declarate de catre contribuabili prin declaratiile recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (formular 390 VIES), care au stat la baza introducerii in baza de date, nu se mai confirma la data constatarii sau se confirma intr-un procent nesemnificativ.
Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile inscrise in baza de date speciala, compartimentul de specialitate solicita structurii din cadrul organului fiscal care a propus inscrierea persoanei impozabile in baza de date sa efectueze o analiza, pentru a stabili daca deconturile supuse solutionarii prezinta riscul unei rambursari necuvenite.
In cadrul analizei se va stabili existenta/inexistenta raportului de cauzalitate dintre conditiile care au condus la inscrierea si/sau mentinerea persoanei impozabile in baza de date speciala si, respectiv, elementele/operatiunile/tranzactiile desfasurate in perioada in care a fost generat soldul sumei negative.
In vederea analizarii si aprobarii sau respingerii propunerilor de mentinere sau de radiere in/din baza de date speciala se constituie cate o comisie la nivelul fiecarei administratii judetene a finantelor publice, administratii regionale pentru contribuabili mijlocii, precum si la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, al Administratiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii Bucuresti si la nivelul administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice din municipiul Bucuresti.
Comisiile sunt constituite din urmatorii membri, respectiv:
a) comisiile de la nivelul administratiilor judetene ale finantelor publice, administratiilor regionale pentru contribuabili mijlocii, administratiilor sectoarelor 1-6 ale finantelor publice din municipiul Bucuresti si de la nivelul Administratiei Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii Bucuresti sunt constituite din seful administratiei, seful administratiei adjunct-inspectie fiscala si seful administratiei adjunct-colectare persoane juridice sau seful administratiei adjunct-colectare, dupa caz;
b) comisia de la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili este constituita din directorul general, directorul general adjunct - administrarea veniturilor statului, directorul general adjunct - inspectie fiscala desemnat.
Deciziile comisiei se adopta cu votul majoritatii simple a membrilor.
In continuare, deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal si nici nu au fost identificate in baza de date speciala, prin care se solicita rambursarea unei sume de pana la 45.000 lei, se incadreaza la risc fiscal mic. Pentru deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal mic, compartimentul de specialitate emite decizia de rambursare in termen de o zi de la incadrarea la risc fiscal mic, termenul actual fiind de 5 zile de la data depunerii decontului.