email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA

rambursare TVATVAperioada fiscalainspectie fiscaladecont TVAsuma negativa

Prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care a modificat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362/24.05.2011, au fost stabilite masuri pentru cresterea operativitatii in procedura rambursarii taxei pe valoarea adaugata (TVA).

In documentarul fiscal de mai jos, prezentam sintetic procedura rambursarii TVA cu noile modificari aduse.

 
Determinarea sumei negative a TVA si a sumei de plata a taxei

Suma negativa a taxei pe valoarea adaugata (TVA) in perioada de raportare reprezinta excedentul rezultat in situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF) cu modificarile si completarile ulterioare, deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile.

Suma negativa a taxei cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Taxa de plata cumulata se determina in perioada fiscala de raportare prin adaugarea la taxa de plata din perioada fiscala de raportare a sumelor neachitate la bugetul de stat, pana la data depunerii decontului de taxa, din soldul taxei de plata al perioadei fiscale anterioare si a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului din diferentele de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.

Dupa determinarea TVA de plata sau a sumei negative a taxei pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile de taxa, prin decontul de TVA.

Important! Prin decontul de TVA, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre suma negativa a taxei cumulata si cea de plata cumulata, care reprezinta regularizarile de taxa si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare.


Solicitarea dreptului de rambursare a TVA

Persoanele impozabile, inregistrate normal in scopuri de TVA, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare. Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in decontul de taxa al perioadei fiscale urmatoare.

Procedura de rambursare are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal precum si in functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala si de asemenea rezolvarea cu oportunitate a cererilor de rambursare a TVA.

Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, la unitatea fiscala de care apartine, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, precum si prin sistemul electronic national, la termenele prevazute de CF.

Persoana impozabila poate solicita compensarea sumei negative de TVA aprobata la rambursare cu anumite tipuri de creante fiscale, cu respectarea prevederilor art. 116 din Codul de Procedura Fiscala (CPF), stingerea efectuandu-se in ordinea prevazuta la art. 115 din acelasi act normativ.

Atentie! Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in cadrul termenului legal de depunere. Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la unitatea fiscala, in termenul prevazut la art. 70 din CPF, respectiv de 45 de zile de la inregistrare.

Termenul legal de solutionare se prelungeste, in cazul analizei documentare efectuate de unitatea fiscala cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor solicitate si data prezentarii documentelor la unitatea fiscala, potrivit art. 70 alin. (2) din CPF.

Observatie: nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea Deciziei de rambursare a TVA;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;

- in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala anticipata;

Important! Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare prin care se solicita rambursarea unor sume mai mici sau egale cu 10.000 lei sunt considerate, in mod automat, cu risc fiscal mic si se solutioneaza prin emiterea deciziei de rambursare in termen de maxim 5 zile de la data depunerii decontului.

 
Alte precizari

Sumele negative de TVA cuprinse in deconturile cu sume negative de TVA depuse de persoanele impozabile care solicita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA sau pentru care unitatile fiscale anuleaza din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA se restituie, potrivit procedurii generale de restituire, aprobata prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 1899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal, numai in urma efectuarii inspectiei fiscale.

Pentru cresterea operativitatii in procedura restituirii TVA, prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.017/2011 a fost instituita posibilitatea emiterii Deciziei de rambursare a TVA pentru deconturi cu sume negative de TVA incadrate la risc fiscal mare fara inspectie fiscala pentru TVA care provine din perioade fiscale pentru care taxa a fost deja supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie privind nemodificarea bazei de impunere pentru acest impozit.

Daca intreaga suma negativa de TVA solicitata la rambursare sau doar parte din ea provine din perioade pentru care TVA a fost supusa inspectiei fiscale si a fost emisa o decizie de nemodificare a bazei de impunere, unitatea fiscala emite Decizia de rambursare a TVA prin care se aproba rambursarea de TVA aferenta perioadelor si sumelor respective, urmand ca taxa solicitata la rambursare din perioade neverificate sau verificate dar pentru care nu s-a emis decizie de nemodificare a bazei de impunere, sa faca obiectul inspectiei.

De asemenea prin actul normativ mentionat mai sus s-a prelungit de la 2 la 4 ani perioada in care inspectia fiscala va efectua controlul ulterior in cazul rambursarilor de TVA atat pentru contribuabilii mici cat si pentru cei mijlocii si mari.

*

Baza legala: art. 147 indice 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ordinele ministrului Finantelor Publice nr. 263/2010 si 2.017/2011.


NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
rambursare TVATVAperioada fiscalainspectie fiscaladecont TVAsuma negativa


Data aparitiei: 30 Mai 2011

Votati articolul "Cresterea operativitatii in procedura rambursarii TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X