Prin Legea 177/2017 publicata in Monitorul Oficial nr. 584 din 24 iulie 2017 a fost aprobata cu modificari si completari OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Una dintre modificarile in materie de TVA vizeaza procedura de inregistrare in scopuri de TVA.
In prezent, pentru inregistrarea in scopuri de TVA fie prin efectul legii fie prin optiune, persoanele imnpozabile trebuie sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica. Organele fiscale competente stabilesc, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, daca persoana impozabila justifica intentia si are capacitatea de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA si nu inregistreaza in scopuri de TVA persoanele impozabile care nu indeplinesc aceste criterii.
De asemenea, persoanele impozabile trebuie sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica pentru a reprimi codul de TVA si in situatiile in care codul de TVA a fost anulat din oficiu.
Incepand cu 1 octombrie 2017, conform modificarilor aduse de Legea 177/2017, inregistrarea in scopuri de TVA se va face in functie de riscul fiscal, eliminandu-se necesitatea justificarii intentiei si a capacitatii de a desfasura activitate economica in vederea primirii codului de TVA. Incepand cu aceasta data organele fiscala nu vor inregistra in scopuri de TVA o persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal urmeaza a se stabili prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
De asemenea, incepand cu 1 octombrie 2017, daca o persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat organele fiscale competente ii anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa anularea inregistrarii, persoana impozabila va fi reinregistrata in scopuri de TVA, la solicitarea acesteia, daca aceasta nu mai prezinta risc fiscal ridicat.
Celelalte situatii in care organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA prevazute la art. 316 alin. (11) din Codul fiscal se mentin insa si pentru aceste situatii reinregistrarea se va efectua, la solicitarea persoanelor impozabile, fara a fi necesar ca persoana impozabila sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA.
Prin Legea 177 s-au adus precizari suplimentare si pentru situatiile in care se efectueaza ajustarea bazei de impozitare a TVA ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2024
In aceste situatii ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.
Aceste aspecte se regasesc si in normele de aplicare a art. 287 din Codul fiscal, astfel cum au fost modificate prin H.G. 284/2017, incepand cu 04.05.2017.
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, in cazul falimentului beneficiarului, sau pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, sunt incasate sume aferente creantelor scoase din evidenta contabila, in cazul falimentului, sau sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.