In contextul punerii in aplicare a prevederilor Legii nr. 177/2017 prin care a fost aprobata, cu modificari si completari, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in domeniul TVA se impune modificarea procedurilor fiscale in ceea ce priveste inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
in prezent, procedura privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este reglementata prin OPANAF nr. 605/2017 prin intermediul caruia au fost stabilite inclusiv criteriile pe baza carora este evaluata intentia si capacitatea persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Prin noile prevederi legislative prevazute in cadrul pct. 38 din OUG nr. 3/2017, au fost aduse o serie de modificari art. 316 din Codul fiscal, dupa cum urmeaza:
"La articolul 316, alineatele (8), (9), litera h) a alineatului (11), partea introductiva si litera e) ale alineatului (12) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(8) Organele fiscale competente vor inregistra in scopuri de TVA, conform prezentului articol, toate persoanele care, in conformitate cu prevederile prezentului titlu, sunt obligate sa solicite inregistrarea, conform alin. (1), (2), (4) si (6).
(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (8), organele fiscale competente nu inregistreaza in scopuri de TVA persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
h) daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, prezinta risc fiscal ridicat. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F se stabilesc criteriile pentru evaluarea riscului fiscal.
(12) Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin norme procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a)-e) si h), organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, astfel:
e) in situatia prevazuta la alin. (11) lit. h), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezinta risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite la alin. (11) lit. h), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA."
Urmare celor prezentate mai sus precum ºi faptul ca prin strategia sa ANAF urmareste eficientizarea activitatii de administrare fiscala, atât in relatia cu contribuabilii, cât si in activitatea interna, tratamentul unitar al contribuabililor si transparenta, pentru asigurarea continuitatii procedurii administrative privind inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA este necesar ca aceasta sa vizeze persoanele impozabile care din punct de vedere fiscal se incadreaza intr-un anumit nivel de risc. in consecinta, organul fiscal nu va inregistra in scopuri de TVA, respectiv va anula inregistrarea in scopuri de TVA in cazul in care persoanele impozabile prezinta risc fiscal ridicat.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Procedura de evaluare a riscului fiscal are caracter preventiv in scopul identificarii persoanelor impozabile care urmaresc utilizarea abuziva sau frauduloasa a inregistrarii in scopuri de TVA si reprezinta o componenta a analizei de risc care este desfasurata la nivelul organului fiscal.
Analiza de risc pune accent pe comportamentul fiscal al persoanelor impozabile si are la baza o serie de criterii de risc care privesc, fara a se limita la gradul de conformare la declarare si plata a persoanei impozabile, existenta sediului social sau a sediilor secundare unde se desfasoara activitatea economica pentru care a obtinut autorizatia de functionare, existenta personalului angajat, insolventa/falimentul, inactivitatea fiscala, neconcordantele inregistrate intre livrarile si achizitiile de bunuri declarate de persoanele impozabile analizate si partenerii acestora etc.
In contextul celor prezentate anterior, se propune abrogarea OPANAF nr. 605/2017.
Sursa: ANAF