ANAF a sustinut recent o sesiune de asistenta online cu tema "Inregistrarea persoanelor fizice si juridice in Spatiul Privat Virtual". Modificarile legislative care au avut loc in acest an ridica in continuare numeroase semne de intrebare, asa ca contribuabilii si-au expus nemultumirile pe pagina de Facebook a institutiei.
Va prezentam in randurile urmatoare cateva dintre dilemele pe care le au contribuabilii legate de SPV (Spatiul Privat Virtual) si raspunsurile oferite de specialistii ANAF.
Sesiune online ANAF: Spatiu Privat Virtual
1. Intrebare: Se poate accesul in SPV cu procura simpla, semnata de administrator, fara a fi nevoit sa mearga la notar? Unele sectoare din Bucuresti accepta acest lucru, altele nu.
Raspuns ANAF
Inregistrarea in SPV se poate face in baza actului de imputernicire in forma autentica (la notariat) sau sub semnatura privata.
In aceste cazuri, daca actul de imputernicire este in forma autentica, atunci imputernicitul se poate prezenta la orice organ fiscal. Daca actul este sub semnatura privata, imputernicitul se va prezentata la unitatea fiscala, care administreaza contribuabilul pentru care se solicita inregistrarea in SPV.
Utilizarea SPV prin imputernicit sau prin reprezentantul desemnat este posibila daca indeplineste, cumulativ, urmatoarele conditii:
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
a) imputernicirea sau mandatul de reprezentare este generala/general pentru toate operatiunile din SPV;
b) imputernicirea sau mandatul de reprezentare contine acordul cu privire la accesul la informatiile referitoare la istoricul actiunilor anterioare din SPV al persoanei reprezentate;
c) sunt acceptati termenii si conditiile de utilizare a SPV.
2. Intrebare: Daca un administrator incaseaza in lunile noiembrie si decembrie dividende nete, trebuie in termen de 30 zile sa dea declaratia unica la ANAF? Cum se poate inregistra online la SPV si sa poata da si declaratia online? Persoana fizica este din Pucioasa si sta in Bucuresti.
Raspuns ANAF
Pentru a depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, persoana fizica se poate inregistra in SPV pe baza credentialelor (nume utilizator si parola). Aprobarea inrolarii in acest serviciu se poate face automat (in situatia in care detine deja un act administrativ fiscal emis de organul fiscal incepand cu anul 2013) sau la sediul oricarui organ fiscal in situatia in care persoana in cauza nu detine un act administrativ fiscal. Mentionam ca, in cazul in care trebuie sa se adreseze organului fiscal pentru aprobare, persoana in cauza trebuie sa se prezinte la organul fiscal in termen de 10 zile de la data la care a completat formularul web de pe site-ul ANAF.
Pasii necesari a fi parcursi sunt prezentati pe site-ul nostru www.anaf.ro, la urmatorul link: https://www.anaf.ro/.../serv.../Inregistrare_persoane_fizice
3. Intrebare: In baza caror documente se poate inscrie o societate in spatiul privat virtual? De exemplu o societate are deja depusa declaratia 150 pentru depunere declaratii online insa nu are acces la SPV. Ce documente se prezinta la Ghiseu pentru inrolare in SPV?
Raspuns ANAF
Inregistrarea ca utilizator SPV a unei persoane juridice se poate face printr-o persoana fizica ce detine un certificat digital calificat si care are calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau imputernicit al respectivei persoane juridice. Cererea de inregistrare ca utilizator SPV pentru persoanele care au calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau imputernicit se face prin intermediul aplicatiilor informatice dedicate, pe site-ul web al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
(https://www.anaf.ro/InregPersFiziceP.../formularjuridice.jsp).
Documentele care trebuie atasate la cererea de inregistrare sunt:
-actul de identitate al reprezentantului legal/reprezentantului desemnat/imputernicitului;
-documentele din care sa rezulte calitatea de reprezentant/legal/reprezentant/desemnat/imputernicit a respectivei persoane;
- documentul de confirmare pentru certificatul digital calificat detinut.
4. Intrebare: Credentiale pentru spatiul virtual ( persoane fizice ), nu se pot solicita / transmite prin email? Am facut solicitare scrisa la sediul AFP Sector 3, prin iulie si nu am primit nimic. Vreau sa stiu si dupa cat timp se incarca pe www.ghiseul.ro obligatiile de plata, care apar in spatiul virtual?
Raspuns ANAF
La completarea formularului web (cererea de inregistrare in SPV) credentialele (nume utilizator si parola) sunt elemente obligatorii de completat si sunt stabilite de dvs. Mentionam ca ele reprezinta datele dvs. obligatorii de identificare in SPV, alaturi de intrebarea de siguranta si de raspunsul la intrebarea de siguranta.
Aprobarea inregistrarii in SPV se poate face automat ( in situatia in care detineti un act administrativ fiscal emis de organul fiscal incepand cu anul 2013) sau la sediul oricarui organ fiscal in situatia in care nu detineti un act administrativ fiscal, in termen de 10 zile de la data la care ati completat formularul web de pe site-ul ANAF. Pasii necesari de parcurs sunt prezentati pe site-ul www.anaf.ro, la urmatorul link https://www.anaf.ro/.../serv.../Inregistrare_persoane_fizice.
5. Intrebare: Am SPV si am transmis declaratia unica ( in iulie). Dar acum nu apare nicio instiintare cu contributia de 5. sanatate datorata sa o pot plati. Am declarat dividende peste plafon estimate 2018.
Raspuns ANAF
Dumneavoastra veti efectua plata in baza declaratiei depuse. Organul fiscal nu va emite decizie de impunere pentru anul 2018.
6. Intrebare: Va rog frumos sa specificati unde/daca mai pot fi vizualizate diferitele declaratii depuse online si mesaje primite in SPV avand in vedere ca dupa 60 de zile acestea nu mai apar in SPV.
De asemenea va rog frumos sa precizati cum/cand se aplica reducerea de 5% pentru depunerea online a declaratiilor de catre o persoana fizica inregistrata in SPV - de ex. in Declaratia unica depusa online apare suma de plata, precum si suma redusa cu 5% in cazul in care plata se face pana la 15.12.2018, insa nu apare reducerea de 5% pentru depunerea Declaratiei online (daca plata se face pana la data de 15.12.2018 cum se va aplica si reducerea pentru depunerea online de 5%, astfel incat sa nu se aplice ulterior penalitati etc).
Raspuns ANAF
Un istoric al actiunilor din Spatiul Privat Virtual poate fi obtinut accesand meniul „Solicitari - Informatii”, selectand la tipul documentului „Istoric Spatiu Virtual”.
Sursa: Facebook.com