email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea nr. 129/2019 - prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

Legea nr. 129/2019 - prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
contraventiiLegea nr. 129/2019spalarea banilor

UPDATE in 6 ianuarie 2020. Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului aduce noi obligatii, proceduri si sanctiuni la care contabilii trebuie sa fie atenti in urmatoarea perioada.


Actul normativ a  fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 589 din 18 iulie 2019.

Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, cu intrare efectiva in vigoare la 17 ianuarie 2020 (in termen de 180 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial).

Pe cine afecteaza Legea nr. 129/2019?

    • orice firma inregistrata la Registrul Comertului
    • expertii contabili si contabilii autorizati
    • consultantii fiscali
    • agentii imobiliari
    • persoanele care exercita profesii juridice liberale etc.
 

Amenzi de sute de mii de lei +


    • confiscarea unor sume
    • retragerea avizelor sau autorizatiilor
    • blocarea conturilor
    • inchiderea unor sucursale sau alte sedii secundare
    • informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite
    • dizolvarea societatii

In materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, Legea nr. 129/2019 aduce noi obligatii, proceduri si sanctiuni. Amenzile pentru persoane fizice pot ajunge la 150.000 lei la care se poate adauga pentru persoanele juridice un plus de 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata.

Una dintre obligatiile noi este declararea beneficiarului real al persoanelor juridice. Pentru societati declaratia in forma autentica se depune in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real. Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.
 

Cum sa va protejati impotriva amenzilor uriase instituite de Legea nr. 129/2019!

Luati in considerare ca este vorba despre obligatii, proceduri si sanctiuni noi pentru un spectru mai larg de entitati, inclusiv societatile inregistrate la Registrul Comertului, expertii contabili si contabilii autorizati, consultantii fiscali, agentii imobiliari, persoanele care exercita profesii juridice liberale etc.
 

Cum va protejati?

Achizitionati chiar acum lucrarea pe stick Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni. Descoperiti informatii relevante privind obligatiile ce va revin! Urmati pas cu pas procedurile indicate si va puneti la adapost de sanctiunile dure!

Lucrarea va permite realizarea unor importante economii banesti, deoarece elimina necesitatea apelarii la consultanti externi pentru aplicarea corecta a Legii nr. 129/2019. In plus, procedurile prezentate in lucrare pot fi particularizate si adaptate necesitatilor dvs. concrete.


Legea nr. 129/2019: studiu de caz


Dezbatem cazul unei societati nou infiintate care doreste sa afle informatii despre documentele pe care trebuie sa le intocmeasca, potrivit Legii nr. 129/2019.

1. Prima etapa ce urmeaza a fi intreprinsa de o societate, noua sau deja infiintata este aceea de a identifica din perspectiva art. 5 din lege calitatea de entitate raportoare si natura circumstantelor care impun obligatiile prevazute de noul act normativ.

 

Pe langa institutiile financiare si de credit calitatea de entitate raportoare o au si auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila, si societatile infiintate de catre acestia in exercitarea activitatii lor alaturi de alte profesii cum este cea a agentilor imobiliari.

Alaturi de aceste categorii profesionale se situeaza si orice alte entitati si persoane fizice care comercializeaza, in calitate de profesionisti, bunuri sau presteaza servicii, in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.

2. Urmeaza sa verifice daca, in conformitate cu prevederile art. 23 din lege, societatea are obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 pe care sa il comunice Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

O categorie complexa de obligatii sunt cele de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor in cadrul carora se pun in aplicare masuri de cunoastere a clientelei, de evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare, de instruire si evaluare periodica a angajatilor, de raportare a situatiilor identificate catre Oficiu.

In final, ca urmare a analizei efectuate potrivit criteriilor de mai sus vor urmeaza a fi pusa in aplicare procedura prevazuta de lege, in detaliu, de efectuare a raportarilor si de pastrare a documentelor.

In concluzie, conformarea la noua reglementare privind prevenirea si combaterea spalarii banilor este un proces laborios care presupune particularizarea obligatiilor instituite de noul act normativ la activitatea concreta desfasurata de societate.

 

Citeste si: Declaratia privind beneficiarii reali – noul formular publicat de ONRC pentru firme

 

Prezenta lege instituie cadrul national de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, care include, fara a se limita la acestea, urmatoarele categorii de autoritati si institutii:

 a) organele de urmarire penala;
 b) autoritati si institutii publice cu atributii de reglementare, informare si control in domeniu, precum unitatea de informatii financiare a Romaniei, autoritati cu atributii de control financiar/fiscal sau autoritati cu atributii de control fiscal, autoritatea vamala;
c) organe de stat specializate in activitatea de informatii prevazute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, republicata, cu completarile ulterioare;
d) autoritati administrative autonome si institutii cu rol de reglementare si supraveghere sectoriala si control al entitatilor raportoare, precum Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.

Abordarea pe baza de risc se realizeaza, la nivel national, prin cel putin urmatoarele componente:

a) stabilirea domeniilor si categoriilor de entitati raportoare pe baza analizei riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la care acestea sunt expuse si stabilirea de obligatii administrative in scopul atenuarii acestor riscuri, precum si notificarea Comisiei Europene de catre Oficiu a situatiilor de extindere a categoriilor de entitati raportoare;
b) indeplinirea obligatiilor impuse la lit. a) prin masuri adoptate si aplicate de entitatile raportoare in functie de riscul individual evaluat.

Oficiul asigura publicarea, pe pagina proprie de internet, a unei sinteze a evaluarii nationale de risc si transmite autoritatilor de supraveghere elementele relevante din evaluarea nationala.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite de indata un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului atunci cand, in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 octombrie 2005 privind controlul numerarului la intrarea sau iesirea din Comunitate, detinute de acestea la intrarea sau iesirea din Uniune, cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca bunurile/fondurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului sau persoana a incalcat obligatiile stabilite prin acest regulament.

Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.

Institutiile de credit si institutiile financiare definite conform prezentei legi vor transmite rapoarte on-line privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
Entitatile raportoare, atunci cand aplica masurile de cunoastere a clientelei, au obligatia de a pastra in format letric sau in format electronic, intr-o forma admisa in procedurile judiciare, toate inregistrarile obtinute prin aplicarea acestor masuri, cum ar fi copii ale documentelor de identificare, monitorizarilor si verificarilor efectuate, inclusiv informatiilor obtinute prin mijloacele de identificare electronica necesare pentru respectarea cerintelor de cunoastere privind clientela, pentru o perioada de 5 ani de la data incetarii relatiei de afaceri cu clientul ori de la data efectuarii tranzactiei ocazionale.
 

ATENTIE!

Sesizarile anonime nu vor fi verificate si prelucrate.

Organele de urmarire penala vor comunica, anual, Oficiului stadiul de rezolvare a informarilor transmise, precum si cuantumul sumelor aflate in conturile persoanelor fizice sau juridice pentru care s-a dispus blocarea, ca urmare a suspendarilor efectuate ori a masurilor asiguratorii dispuse.
 

SANCTIUNI

Pentru persoanele fizice, contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a), d) si g) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei, contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 20.000 lei la 120.000 lei, iar contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c), e) si f) se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 10.000 lei la 90.000 lei.

Pentru persoanele juridice contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu avertisment sau cu amenda prevazuta la alin. (2) ale carei limite maxime se majoreaza cu 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei. Sanctiunile si masurile pot fi aplicate membrilor organului de conducere si altor persoane fizice care sunt responsabile de incalcarea legii.

In situatia in care oricare dintre contraventiile de la alin. (1) este savarsita de o institutie financiara, alta decat cele supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, si daca aceasta este grava, repetata, sistematica sau o combinatie a acestora, fara a fi savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune, limitele superioare ale amenzilor prevazute la alin. (2) si (3) se majoreaza astfel:

a) pentru persoanele juridice cu 5.000.000 lei;
b) pentru persoanele fizice cu 50.000 lei.
 

Consulta textul complet al legii nr. 129/2019.


de Miruna Petrache

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contraventiiLegea nr. 129/2019spalarea banilor


Data aparitiei: 23 Iulie 2019
Ultima actualizare: 06 Ianuarie 2020

Votati articolul "Legea nr. 129/2019 - prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 44 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X