In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Redam mai jos principalele modificari propuse in materie de impozit pe venit:
1. Clarificari privind data de la care o persoana fizica nerezidenta devine rezidenta in Romania, respectiv din prima zi a sosirii in Romania daca are o prezenta in tara noastra mai mare de 183 de zile sau prima zi in care declara ca centrul intereselor vitale se afla in Romania.
2. Venituri din activitati independente
• Impunerea veniturilor din transferul activelor din patrimoniul afacerii. In prezent, Codul fiscal prevede ca se includ in venitul brut castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii. Proiectul propune sa fie excluse din venitul brut doar contravaloarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, ramase la incetarea definitiva a activitatii. Totodata, nu sunt cheltuieli deductibile, cheltuielile cu amortizarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, potrivit legii.
• Noi reguli in cazul transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitati cu aplicabilitate pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 ianuarie 2020.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In prezent, normele de aplicare a Codului fiscal prevad ca, in cazul schimbarii modalitatii de exercitare a unei activitati, precum si al transformarii formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, in conditiile continuarii activitatii, se include in venitul brut al afacerii care urmeaza sa se transforme/schimbe si contravaloarea bunurilor si drepturilor care trec in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat. Prin proiectul de ordonanta se propune modificarea acestor prevederi, pentru evitarea unei duble impozitari. Astfel, pentru veniturile din activitatii independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, in situatia transformarii/schimbarii formei de exercitare a unei activitatii potrivit legislatiei in materie, se propun urmatoarele reguli:
a. nu se include in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme/schimbe, si nu este supusa impozitarii contravaloarea bunurilor si drepturilor, inclusiv creantele neincasate care se transfera in patrimoniul afacerii in care s-a transformat/schimbat;
b. pentru cheltuielile reprezentand sumele datorate de entitatea care se transforma/schimba, la data transformarii/schimbarii, se respecta regulile generale privind deducerea cheltuielilor la entitatea in care s-a transformat/schimbat;
c. in venitul brut al activitatii care urmeaza sa se transforme /schimbe se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec in patrimoniul personal al contribuabilului, la momentul transformarii/schimbarii activitatii, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.
3. Venituri din salarii si asimilate salariilor
• In materie de ajutoare neimpozabile proiectul propune urmatoarele:
• includerea in categoria ajutoarelor neimpozabile si a ajutoarelor pentru adoptie prevazute in contractul de munca. In prezent pot fi acordate ajutoare neimpozabile doar pentru nastere, nu si pentru adoptia unui copil.
• reformularea prevederilor privind cadourile neimpozabile astfel incat sa rezulte cu claritate persoanele care pot beneficia de aceste cadouri neimpozabile pentru fiecare dintre evenimentele mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal: in cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos nu depaseste 150 lei:
• cadouri oferite salariatilor cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase,
• cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie,
• cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zile de 1 iunie.
• plafonarea serviciilor turistice si/sau de tratament neimpozabile. Astfel, proiectul propune ca serviciile turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sa fie neimpozabile, in masura in care valoarea totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
• includerea in categoria veniturilor neimpozabile a avantajelor sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. l) care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati.
• reglementarea obligatiei de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz. Proiectul propune ca:
• in cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
a. angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectueaza prin intermediul angajatorului;
b. platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, in situatia in care acestia sunt rezidenti fiscali romani.
• pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si persoanelor fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, se propune reglementarea distincta a obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si al contributiilor sociale in cazul avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti, astfel:
a. in cazul in care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, impozitul se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil.
b. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective;
c. in cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.
4. Venituri din cedarea folosintei bunurilor
• modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic, de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, incepand cu 1 ianuarie 2020.
Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata:
• impunerea veniturilor din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, pe baza normei anuale de venit iar in cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat, incepand cu anul fiscal urmator determinarea venitului net se realizeaza in sistem real.
In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, proiectul propune ca nivelul normelor anuale de venit sa se stabileasca pe categorii de localitati, in functie de amplasamentul locuintei si sa se ajusteze in functie de urmatoarele criterii:
a) inexistenta mijloacelor de transport in comun rutiere sau feroviare;
b) situarea locuintei in mediul rural;
c) materialele de constructii din care sunt construite cladirile in care sunt situate camerele sunt altele decat beton sau caramida;
d) lipsa cel putin a uneia dintre urmatoarele utilitati, de care beneficiaza imobilele din care fac parte camerele inchiriate prin racordare la reteaua publica: apa, canalizare, energie electrica, gaz;
e) grupul sanitar aferent camerei inchiriate nu este pus in exclusivitate la dispozitia turistilor;
f) suprafata camerei inchiriate in scop turistic nu depaseste 15 mp.
• Reglementarea noilor reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic, determinate pe baza normelor de venit precum si pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal
5. Venituri din investitii
• redefinirea sursei pentru veniturile din operatiuni cu instrumente financiare derivate, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Codului fiscal. Veniturile sunt considerate ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite in Romania sau in strainatate, daca sunt realizate printr-un intermediar, rezident fiscal roman la care persoana fizica are deschis contul.
• modificarea prevederilor referitoare la titlurile dobandite in cadrul sistemului stock options plan, pentru corelare cu reglementarile ce vizeaza definirea notiunii respective in Codul fiscal.
• modificarea termenului de depunere a declaratiei informative privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil cat si modificarea termenului de transmitere catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, in forma scrisa, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul anterior de catre intermediari, societati de administrare a investitiilor sau societati de investitii autoadministrate. In anul 2019 termenul a fost 31 ianuarie inclusiv al anului urmator. Prin proiect se propune revenirea la termenul anterior – ultima zi a lunii februarie.
5 . Venituri din premii
• preluarea in categoria veniturilor neimpozabile a reducerilor comerciale de pret acordate persoanelor fizice, altele decat cele acordate contribuabililor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
6. Venituri din alte surse
• includerea in categoria veniturilor din alte surse a indemnizatiilor lunare pentru limita de varsta acordate persoanelor care au exercitat calitatea de primar, viceprimar, presedinte al consiliului judetean si vicepresedinte al consiliului judetean, potrivit prevederilor O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ si stabilirea tratamentului fiscal al acestora de la 01 ianuarie 2020;
• reglementarea distincta a regimului fiscal aplicabil veniturilor obtinute de catre cesionari de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor ca urmare a valorificarii dreptului de creanta dobandit in legatura cu masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania potrivit prevederilor Legii nr. 165/2013. Prin cesionar se intelege persoana, alta decat titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau mostenitorii legali ori testamentari ai acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut si se retine la sursa, la fiecare plata, de catre Casa de Economii si Consemnatiuni.
Alte propuneri in materie de impozit pe venit:
• modificarea termenului de depunere a declaratiei unice pentru contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, pentru care impunerea este finala - in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori.
• reglementarea obligatiei de completare si depunere a declaratiei pentru persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din activitati independente/activitati agricole determinate pe baza normelor de venit sau in sistem real, in termen de 30 zile de la obtinerea certificatului.
• acordarea creditului fiscal pentru veniturile din strainatate si in situatia in care persoana fizica rezidenta dovedeste plata impozitului in strainatate cu documente justificative eliberate de platitorul de venit/agentul care retine la sursa impozitul sau copia declaratiei fiscale sau a documentului similar depusa/depus la autoritatea competenta straina insotita de documentatia care atesta plata acestuia. In prezent creditul fiscal se acorda doar daca plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv.
• modificarea termenului de depunere a declaratiei 205 – revenirea la ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. In anul 2019, pentru veniturile din anul 2018, termenul a fost 31 ianuarie.