ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara) a aprobat Norma nr. 24/2019 privind Fondul de garantare a asiguratilor. Aceasta reglementeaza procedurile de constituire a Fondului de garantare a asiguratilor prevazut de Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor, de administrare si de utilizare a resurselor financiare ale acestuia, precum si procedura si conditiile de efectuare a platilor din disponibilitatile acestuia, inlocuind Norma nr. 16/2015.
Norma nr. 24/2019 privind Fondul de garantare a asiguratilor a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 839/2019 din data de 16 octombrie 2019.
Constituirea, destinatia si utilizarea Fondului de garantare a asiguratilor
Resursele financiare ale Fondului de garantare a asiguratilor, denumit in continuare Fond, sunt:
a) contributii ale asiguratorilor la Fond;
b) dobanzi si penalitati de intarziere pentru neachitarea la termen a contributiei legale;
c) sume din recuperarea creantelor Fondului;
d) sume din fructificarea disponibilitatilor Fondului;
e) sume provenite din alte surse, stabilite conform legii;
f) imprumuturi de la institutiile de credit sau imprumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului.
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru plata:
a) despagubirilor/indemnizatiilor rezultate din contractele de asigurare facultative si obligatorii, incheiate cu asiguratorul aflat in procedura de faliment;
b) sumelor cuvenite creditorilor de asigurari a fi platite de catre Fond, in situatia incetarii contractelor de asigurare;
c) sumelor aferente constatarii, instrumentarii si lichidarii dosarelor de dauna;
d) sumelor aferente infiintarii, organizarii, administrarii si functionarii Fondului pentru exercitarea atributiilor prevazute de lege.
Pentru stabilirea contributiei datorate de asiguratori Fondului, cotele stabilite potrivit legii se aplica asupra primelor brute incasate din activitatea de asigurari directe, pe baza evidentelor contabile lunare ale acestora, separat pe cele doua categorii de asigurari, respectiv asigurari generale si asigurari de viata.
Contributia datorata de asiguratori Fondului se vireaza lunar, in moneda nationala - leu, pana in ultima zi lucratoare a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, in contul acestuia.
Pentru neachitarea la termen a contributiilor datorate Fondului, asiguratorii sunt obligati sa plateasca dobanzi si/sau penalitati de intarziere, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (4) din Legea nr. 213/2015.
In situatia in care prin ordinul de plata asiguratorul vireaza o suma cumulata, compusa din contributia datorata si din dobanzi si/sau penalitati de intarziere, la explicatii evidentiaza distinct cele doua sume.
Procedura deschiderii si instrumentarii dosarelor de dauna
Intre data inchiderii procedurii de redresare financiara si data denuntarii contractelor de asigurare, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data pronuntarii hotararii de deschidere a procedurii falimentului, orice persoana care invoca vreun drept de creanta impotriva asiguratorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o polita de asigurare valabila poate solicita deschiderea dosarului de dauna prin completarea unei cereri dupa modelul prevazut in anexa nr. 7 si transmiterea acesteia Fondului; modelul prevazut in anexa nr. 7 este orientativ si poate fi adaptat.
Cererea, completata si semnata de catre petent, se poate transmite:
a) direct Fondului;
b) societatilor cu care Fondul are incheiate conventii privind servicii de constatare a daunelor si regularizare a cererilor de despagubire;
c) schemelor de garantare in domeniul asigurarilor sau birourilor nationale auto din tara in care petentul are resedinta obisnuita, domiciliul sau sediul principal, in masura in care sunt incheiate acorduri de cooperare conform prevederilor art. 9, pentru evenimentele asigurate produse in strainatate, in baza asigurarii RCA ori a documentului Carte verde definite conform prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie.
Deschiderea dosarului de dauna si constatarea prejudiciilor se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) in urma inregistrarii cererii prevazute la art. 14, Fondul, direct sau prin mandatarii sai, contacteaza petentul in cel mai scurt timp, in vederea efectuarii constatarii prejudiciilor si evaluarii daunelor;
b) petentul declara in scris producerea evenimentului asigurat, prin completarea declaratiei privind evenimentul, conform anexei nr. 8;
c) procesul-verbal de constatare a daunelor se intocmeste de catre specialistul constatare daune din cadrul Fondului sau prin mandatarii acestuia, in cazul unor conventii/acorduri de cooperare, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, in cazul asigurarilor obligatorii, sau a conditiilor de asigurare aferente contractului in baza caruia a fost avizat evenimentul, in cazul asigurarilor facultative;
d) constatarea daunelor se efectueaza in baza documentelor care atesta producerea evenimentului asigurat, emise de autoritatile publice competente, cum ar fi organele de politie, unitatile de pompieri sau alte organe abilitate potrivit legii ori alte documente din care sa reiasa cauzele si imprejurarile evenimentului, cum ar fi constatarea amiabila de accident, declaratia asiguratului sau alte documente similare, potrivit legii;
e) Fondul sau mandatarii acestuia, in cazul unor conventii/acorduri de cooperare, solicita petentului depunerea la dosarul de dauna a politei/contractului de asigurare, a documentelor prevazute la lit. d), a documentelor din care sa reiasa intinderea daunei, acte privind interesul patrimonial, documente justificative privind cuantumul despagubirii si, dupa caz, alte documente relevante pentru analizarea dosarului;
f) actele si documentele justificative se depun in limba romana, iar in cazul in care sunt redactate intr-o limba straina, acestea se depun insotite de traducerea autorizata conform legii;
g) procesul-verbal de constatare a pagubelor se transmite petentului si este anexat la dosarul de dauna;
h) la cererea petentului sau a unitatii reparatoare, Fondul sau mandatarii acestuia, in cazul unor conventii/acorduri de cooperare, efectueaza constatari suplimentare ale avariilor a caror depistare nu a fost posibila la constatarea initiala.
Stabilirea si evaluarea despagubirilor se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) evaluarea despagubirilor se efectueaza de catre Fond, direct sau prin mandatarii acestuia, in baza documentelor existente la dosarul de dauna si in conformitate cu prevederile legii si ale conditiilor de asigurare;
b) daca din analizarea dosarului de dauna rezulta necesitatea completarii acestuia cu documente suplimentare, Fondul transmite o solicitare scrisa petentului in acest sens;
c) dupa analizarea si instrumentarea dosarului de dauna, directia tehnica de specialitate intocmeste referatul de plata a despagubirii care va fi analizat de catre celelalte directii de specialitate din cadrul Fondului in vederea avizarii, conform prevederilor legale;
d) dupa avizarea dosarului de dauna de catre directiile de specialitate din cadrul Fondului, acesta se inainteaza comisiei speciale prevazute la art. 13 alin. (4) din Legea nr. 213/2015.
Citeste textul integral al Normei nr. 24/2019 privind Fondul de garantare a asiguratilor. >>>