email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrari intracomunitare in 2020. Care sunt documentele necesare pentru aplicarea scutirii de TVA?

Livrari intracomunitare in 2020. Care sunt documentele necesare pentru aplicarea scutirii de TVA?
livrari intracomunitarescutire tvabunuri

Scutirea de TVA a livrarilor intracomunitare a fost un subiect intens dezbatut in ultima perioada. Am prezentat intr-un articol mai vechi care sunt conditiile pentru scutirea de TVA a livrarilor intracomunitare de bunuri incepand cu data de 1 ianuarie 2020, ca urmare a aplicarii directivei europene privind „remediile rapide”.

In continuare, specialistul Ionut Jinga va prezenta care sunt documentele necesare pentru aplicarea scutirii de tva in cazul in care transportul este suportat de vanzator sau de cumparator. Un contribuabil doreste sa afle informatii suplimentare si despre declaratia pe care trebuie sa o primeasca de la cumparator, cea mentionata la art. 45, specificand ca nu este notat si numarul de identificare al mijlocului de transport. Aceasta declaratie este corecta sau nu?

In majoritatea cazurilor, societatea care expediaza bunurile are doar dovada din sistemul electronic al transportatorilor externi ca bunurile au fost expediate, dar nu avem si informatii privind numarul masinii.
 

Livrari intracomunitare in 2020: raspunsul specialistului

Noul Regulament de punere in aplicare nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 311 din 07 decembrie 2018, accepta urmatoarele documente  ca dovada a expedierii sau a transportului:
 

„Articolul 45a
(1)In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

(a) vanzatorul indica faptul ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si vanzatorul fie se afla in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator;


(b) vanzatorul se afla in posesia urmatoarelor:

(i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;

si (ii) cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, sau o singura dovada dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator. Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la litera (b) punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.
 
Prin urmare, in cazul in care vanzatorul asigura transportul bunurilor, pentru aplicarea scutirii de TVA acesta trebuie sa detina un document (declaratie) prin care atesta ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si se afla in posesia:

    •  fie a cel putin doua dovezi emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator din  documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor (document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor),

    •  fie se afla in posesia unui singur document de transport impreuna cu o singura dovada care confirma expedierea sau transportul ( o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documente oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.

Exemplu:

Declaratie care atesta ca bunurile au fost transportate de vanzator sau de o terta persoana in numele sau +  factura de transport si CMR (emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator)

sau

Declaratie care atesta ca bunurile au fost transportate de vanzator sau de o terta persoana in numele sau + factura de transport + polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor

sau

Declaratie care atesta ca bunurile au fost transportate de vanzator sau de o terta persoana in numele sau + factura de transport +ordinul de plata care atesta plata pentru serviciile de transport bunuri (emise de doua parti diferite)
 
In cazul in care transportul este asigurat de cumparator, vanzatorul trebuie sa detina o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului

si

- fie a cel putin doua dovezi emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator din  documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor (document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor),

-fie se afla in posesia unui singur document de transport impreuna cu o singura dovada care confirma expedierea sau transportul ( o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documente oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.

Exemplu:

Declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor + factura de transport si CMR (emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator)

sau

Declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor + factura de transport + polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor

Sau

Declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor  + factura de transport +ordinul de plata care atesta plata pentru serviciile de transport bunuri (emise de doua parti diferite)

Important! Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata mai sus pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.

Regulamentele UE (deci si Regulamentul UE 1912/2018) au aplicabilitate generala, fiind obligatorii in toate elementele lor si se aplica direct in fiecare stat membru.

In lipsa unor ordine care sa reglementeze transpunerea in legislatia noastra a acestui regulament, avem un comunicat al MFP emis in  luna decembrie a anului trecut (comunicat pe care il gasiti pe pagina mfinante.ro) prin care explica modul in care trebuie justificat transportul intracomunitar in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri, incepand cu data de 1 ianuarie 2020:

,,Legislatia in domeniul TVA prevede o serie de conditii pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri iar, una dintre ele este ca bunurile trebuie sa fie expediate sau transportate dintr-un stat membru in altul.

In practica, s-au constatat in anumite situatii abordari diferite ale statelor membre in aplicarea scutirilor de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri, care au creat dificultati si o lipsa de securitate juridica atat in randul operatorilor economici care realizeaza astfel de tranzactii, cat si din perspectiva administratiilor fiscale.

Pentru a oferi solutii concrete si pentru armonizarea conditiilor in care se pot aplica scutirile de TVA la nivelul UE, s-a considerat oportun ca printr-un regulament european, aplicabil direct tuturor statelor membre, sa fie precizate anumite circumstante in care sa se considere ca bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul.

In acest sens a fost adoptat Regulamentul pe punere in aplicare (UE) nr. 2018/1912 al Consiliului de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, care va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2020.

In conditiile in care documentele necesare in vederea justificarii transportului intracomunitar al bunurilor trebuie emise de doua entitati independente atat una de cealalta, cat si de furnizor si de cumparator, de la 1 ianuarie 2020, (se precizeaza in comunicat) in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri:

- in cazul persoanelor impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, (este vorba de multitudinea de documente prezentate in noul regulament ) se prezuma ca bunurile au fost transportate intracomunitar;

- in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament, transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor legislatiei aplicate in prezent, adica art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016. Astfel de situatii pot aparea, de exemplu, atunci cand: furnizorul sau cumparatorul transporta bunurile cu propriile mijloace, transportul se realizeaza pe roti, in cazul mijloacelor de transport, furnizorul nu poate face dovada ca este independent fata de transportator sau de casa de expeditii sau ca acestia sunt independenti unul fata de altul sau fata de cumparator.

In comunicat se precizeaza de asemenea faptul ca justificarea transportului intracomunitar al bunurilor nu este suficienta pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, pentru aplicarea acestei facilitati fiind necesara indeplinirea tuturor conditiilor prevazute de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
  
Asadar, conform acestui comunicat in cazul persoanelor impozabile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 45a din Regulament (adica nu dispun de toate documentele cerute de regulament pentru aplicarea scutirii: polita de asigurare, chitanta, etc), transportul intracomunitar al bunurilor se justifica potrivit prevederilor legislatiei aplicate in prezent, adica conf art.10 din Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016.
 

Potrivit actualei legislatii, documentele pentru justificarea scutirii de TVA in cazul unei livrari intracomunitare de bunuri sunt:

a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.
 
De retinut este si faptul ca OG 6/2020 care modifica Codul fiscal in sensul transpunerii noii Directive europene 2018/1910, scutirea de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia de a depune o declaratie recapitulativa (390) sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
 
Referitor la cea de-a doua intrebare, potrivit noului regulament UE, in cazul livrarii de mijloace de transport,  declaratia cumparatorului trebuie sa cuprinda si numarul de identificare al mijlocului de transport, prin urmare numai in acest caz este obligatoriu de mentionat acest element.


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal.

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
livrari intracomunitarescutire tvabunuri


Data aparitiei: 17 Februarie 2020

Votati articolul "Livrari intracomunitare in 2020. Care sunt documentele necesare pentru aplicarea scutirii de TVA?":
Rating:

Nota: 3.22 din 5 din 23 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X