Reorganizarea ANAF este unul dintre proiectele asupra carora Finantele Publice s-au concentrat intens in ultima perioada. Pe site-ul MFP a fost publicat, in dezbatere publica, un document pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Tot in aceasta luna a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de urgenta nr. 24/2020, act normativ prin care scade numarul de vicepresedinti de la 4 la 3 si inspectorii antifrauda devin functionari publici.
Proiect de hotarare pentru reorganizarea ANAF: extras din text
- Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agentiei si structuri subordonate este de 25.582, inclusiv presedintele, vicepresedintii si posturile aferente cabinetelor demnitarilor.
- Raspunderile si atribuiile vicepresedinilor se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.
- Prin ordin al presedintelui Agentiei unele atributii pot fi delegate vicepresedintilor, secretarului general, secretarului general adjunct sau functionarilor publici de conducere, in conditiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele si conditiile delegarii.
- In cazul in care presedintele Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atribuiile, il deleaga prin ordin pe unul dintre cei 3 vicepresedini sau pe secretarul general sa exercite aceste atribuii, cu informarea ministrului finanelor publice.
- In cazul in care unul dintre vicepresedintii Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, acestea vor fi delegate unuia dintre cei 2 vicepresedinti sau secretarului general."
- Secretarul general indeplineste atributiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare.|
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a contabilitatii
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- In cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti functioneaza, ca structuri subordonate, fara personalitate juridica, Administratia judeteana a finantelor publice Ilfov, administratiile sectoarelor 1 - 6 ale finantelor publice, Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii a municipiului Bucuresti".
- In cadrul Direciei generale antifrauda fiscala funcioneaza directii regionale antifrauda fiscala. Sediul principal al direciilor regionale antifrauda fiscala se stabileste in municipiile prevazute in anexa nr. 2.
- Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este imputernicit sa efectueze control pe teritoriul national."
- Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este compus din functionari publici care ocupa functii publice generale."
Personalul Directiei generale antifrauda fiscala executa operatiuni de control operativ si inopinat sub forma controlului curent sau tematic."
Personalul Agentiei care ocupa funcii publice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala poarta in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. Armamentul, uniforma si celelalte dotari prevazute de prezenta hotarare pot fi utilizate numai in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in condiitile prevazute in regulamentul de organizare si functionare. In anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala pot imbraca tinuta civila."
Regulamentul privind normele generale si speciale de dotare ale personalului Directiei generale antifrauda fiscala, modelul uniformei de serviciu, al insemnelor distinctive, accesoriile care insotesc portul acesteia, durata normala de utilizare, condiiile de acordare si personalul care beneficiaza de uniforma se regasesc in anexele nr. 3 si 4."
- Mobilitatea functionarilor publici din cadrul Agentiei si al structurilor sale subordonate se realizeaza in condiiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare prin modificarea
raporturilor de serviciu, astfel:
a) pentru eficientizarea activitatii Agentiei si a unitatilor sale subordonate;
b) in interesul functionarului public, pentru dezvoltarea carierei in functia
publica."
- In cazul in care persoana care ocupa sau persoana care a promovat concursul de recrutare/promovare pentru ocuparea functiei publice aferenta postului pentru care este necesara obtinerea autorizatiei de acces la informatii clasificate secret de stat in conditiile Legii nr.182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, nu obtine aceasta autorizatie, poate fi numita, in limita posturilor vacante, pe o funcie publica echivalenta sau, cu acordul persoanei in cauza, pe o funcie publica de nivel inferior, cu indeplinirea condiiilor specifice prevazute in fisa postului.”
Masurile propuse de Finante pentru continuarea reorganizarii ANAF
Pentru eficientizarea colectarii veniturilor la Bugetul General Consolidat, Agentia si-a propus o serie de masuri, motiv pentru
care actiunile care decurg in mod implicit din ducerea la indeplinire a acestui obiectiv implica perfectionarea cadrului necesar functionarii unui sistem de indicatori de performanta specifici, dar si modificari la nivelul structurii organizatorice a agentiei.
MFP este de parere ca trebuie realizata o reasezare a posturilor la nivelul agentiei acolo unde este nevoie, precum si o revizuire a
modelului organizational de o maniera care sa permita o asumata performanta a agentiei si o eficientizare a activitatii institutiei cu rolul cel mai pregnant in asigurarea veniturilor statului roman.
Masurile propuse prin proiectul de act normativ inaintat prin prezenta vine in aplicarea celor aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2020 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, bazandu-se pe aceasta, dar si continuand restructurarea mai profunda a ANAF in scopul evitarii unor posibile efecte negative directe asupra colectarii veniturilor bugetare
aflate in competenta de administrare a ANAF.
• In conditiile in care intreaga coordonare a activitatilor de control se impune a fi realizata dintr-un singur punct, astfel incat intregul proces de control (inspectie fiscala si antifrauda fiscala) sa fie privit in ansamblu, nu se mai justifica existenta a doua posturi de vicepresedinte care sa coordoneze activitatile de control in mod separat. Avand in vedere obiectivele din Strategia fiscal-bugetara 2017-2020, precum si misiunea stabilita prin Strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru perioada 2017-2020 ce vizeaza in principal indeplinirea obiectivelor strategice in ceea ce priveste imbunatatirea colectarii pe intregul flux al
activitatilor de administrare fiscala, tinand cont de analiza rezultatelor activitatii desfasurate de structurile implicate din punct de vedere al eficientei si eficacitatii, pentru cresterea eficientei colectarii veniturilor bugetului general consolidat in vederea asigurarii resurselor necesare finantarii cheltuielilor publice, incasarilor bugetare planificate pentru anul curent, dar si cu scopul imbunatatirii imaginii institutiei si cresterea increderii cetatenilor in institutia ANAF, se impune, la nivelul managementului superior al acesteia, coordonarea activitatilor de control si inspec ie fiscala de catre un singur vicepresedinte.
- Avand in vedere atat prevederile Legii nr. 199/2019, precum si recomandarile misiunii FMI - FAD din perioada 28 ianuarie - 11 februarie 2020, Directia generala antifrauda fiscala - structura din cadrul aparatului propriu al Agentiei va fi reorganizata prin diminuarea numarului de directii din cadrul aparatului propriu al aparatului central, a numarului de servicii atat de la nivel central cat si teritorial, ceea ce conduce la reducerea numarului de posturi cu 45% fata de numarul actual de posturi de conducere, dar si la fluidizarea procesului decizional. Prezentul act normativ preia reglementarea OUG nr. 24/2020 cu privire la stabilirea incadrarii personalului DGAF in cadrul general aplicabil functionarilor publici, aspecte care presupun desfiintarea functiilor publice specifice din cadrul DGAF si infiintarea unor functii publice.
• Infiintarea Directiei generale de management al riscului, in subordinea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ca urmare a preluarii activitatii de analiza de risc de la structurile cu atributii in acest domeniu.
Analiza de risc reprezinta functia cheie a planificarii activitatii, ANAF intentionand sa perfectioneze utilizarea acestui mecanism pentru eliminarea redundantei unor activitati, a suprapunerii actiunilor de control,a abordarilor partiale ale unor riscuri fiscale, dar si pentru evitarea tratamentelor neunitare si disproportionate ale nivelului de risc. Noua structura va contribui in mod semnificativ la stimularea conformarii fiscale voluntare a contribuabililor prin programe vizand riscurile critice identificate, la sustinerea procesului decizional al conducerii ANAF cu privire la prioritatile strategice ale institutiei, asigurand de la nivel central optimizarea procesului de alocare a resurselor Agentiei.
Neexistand o centralizare a managementului riscului, responsabilitatea analizei de risc este distribuita atat catre nivelul central, cat si catre unitatile teritoriale si intre activitatile Directia Generala Coordonare Inspectie Fiscala, inspectie fiscala persoane fizice, vama, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, Directia Generala Antifrauda Fiscala etc.
Prin infiintarea acestei structuri centralizate pentru managementul riscului se va avea in vedere identificarea si abordarea unitara a riscurilor, tinta fiind reducerea decalajului fiscal.
Desemnarea/transferarea/recrutarea unui grup de angajati-cheie catre noua directie (pe sistemul unui grup de lucru), sub o conducere capabila si puternica, pentru a planifica, derula si evalua campaniile initiate (acest lucru include si interactiunea cu mediul privat si consultantii fiscali, notificari in scopul informarii si educarii contribuabililor si initiative de stimulare a conformarii voluntare).
De asemenea, vizam includerea inspectiilor fiscale cu tinte clar definite si transmiterea cazurilor catre instantele care se ocupa de cazurile penale, precum si colectarea arieratelor si a sumelor stabilite suplimentar.
• Infiintarea Directiei generale de strategie si monitorizare a proceselor in directa subordonare a presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, prin reorganizarea Directiei generale de strategie si relatii internationale. Noua structura va constitui un instrument al presedintelui Agentiei pentru estimarea veniturilor si pentru urmarirea realizarii veniturilor bugetului general consolidat, pentru monitorizarea periodica a activitatii institutiei, a gradului de indeplinire a obiectivelor asumate la nivel general si specific, imbunatatirea proceselor de activitate si, la nivel institutional, imbunatatirea serviciilor oferite contribuabililor. De mentionat in mod deosebit este ca in cadrul Directiei generale de strategie si monitorizare a proceselor va functiona o structura pentru reforme, la
nivel de serviciu, avand in vedere ca de o reforma de succes depinde de un bun management al proiectelor la nivel central.
De asemenea, ca urmare a reorganizarii Directiei generale de strategie si relatii internationale, in subordinea conducerii ANAF va functiona Directia generala de relatii internationale.
• Infiintarea Unitatii de management a informatiei, la nivel de directie, care sa cuprinda oameni cu experienta de business, dar si
personal cu experienta in domeniul IT pentru a accelera procesul de informatizare a agentiei, prioritatile institutiei in acest domeniu si planurile aferente. Aceasta structura va functiona in subordinea secretarului general al ANAF tinand cont ca una din principalele responsabilitati ale acestui inalt functionar public este aceea de a coordona buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional din cadrul instituttiei si asigurarea unei legaturi operative dintre conducatorul institutiei si conducatorii tuturor compartimentelor din institutie si unitatile subordonate, precum si legatura cu celelalte autoritati si organe ale administratiei
publice.
• Pentru eficientizarea actului managerial, se are in vedere modificarea coordonarii unor structuri din cadrul Agentiei, respectiv:
- Directia generala executari silite cazuri speciale va fi coordonata de vicepresedintele coordonator al activitatii de colectare, urmarindu-se cresterea gradului de recuperare a creantelor care fac obiectul hotararilor judecatoresti pronuntate in materie penala, precum si in alte cazuri stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, respectiv valorificarea bunurilor sechestrate si/sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului.
- in acelasi context, activitatea operationala de inspectie fiscala in cazul persoanelor fizice cu mari averi se va realiza la nivel regional, respectiv la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, rolul Directiei generale de control venituri persoane fizice fiind acela de a selecta cazurile de la nivel central si de a asigura indrumarea metodologica, coordonarea si monitorizarea.
- reasezarea structurilor de organizare si resurse umane, buget si contabilitate, achiztii publice, investitii si administrativ in subordinea secretarului general si a secretarului general adjunct ai ANAF, in vederea unei coordonari eficiente.
• Modificarea denumirii Directiei generale de planificare, monitorizare si sinteza in Directia generala de monitorizare venituri si
sinteza, cu mentinerea coordonarii actuale si fara modificarea atributiilor, noua denumire reflectand in mod corect activitatea desfasurata de structura in cauza.
• Avand in vedere importanta gestionarii anumitor informatii, respectiv a informatiilor clasificate, precum si faptul ca exercitarea
anumitor atributii specifice de la nivelul Agentiei, atat la nivel central, cat si teritorial, presupune accesul la informatii clasificate, in conditiile legii, neobtinerea autorizatiei de acces la informatii clasificate in conditiile Legii nr.182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, tinand cont deci de imposibilitatea accesului persoanelor la documente cu caracter secret de stat, ar conduce la imposibilitatea exercitarii atributiilor functiei respective si implicit a ocuparii acesteia. Astfel, persoana numita pe acea functie urmeaza a fi eliberata din functia publica in conditiile legii si va avea posibilitatea ocuparii unei
alte functii pentru ocuparea careia nu este necesara autorizatia la informatii clasificate secret de stat.
• Totodata se va proceda la reanalizarea repartizarii numarului de posturi pentru fiecare administratie judeteana, in functie de anumite criterii, precum:
- ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal in total venituri realizate,
- numarul si dispersia in teritoriu a contribuabililor administrati de organele fiscale din subordine,
- costul colectarii inregistrat la fiecare unitate fiscala.
O astfel de normare a posturilor in functie de indicatori concreti ai activitatii desfasurate se va dovedi a fi extrem de utila si oportuna in contextul rezultatului unei analize care denota, la nivel teritorial, surplus de personal/posturi la nivelul unor structuri/unitati in detrimentul altora care inregistreaza deficit. Bugetul de venituri si cheltuieli este necesar sa se repartizeze atat pe structuri fiscale regionale, cat si judetene. In acest mod se urmareste o repartizare justa a resurselor inclusiv a numarului de personal corespunzator sarcinilor atribuite, tinand seama de indicatorii mai sus mentionati. Reorganizarea propusa conduce la eficientizarea activitatii institutiei si la reducerea costurilor, avand ca efect reducerea functiilor de conducere cu 150 posturi, ceea ce reprezinta aproximativ 5,5%. In acest context, proiectul de act normativ propune reducerea cu 2.000 posturi vacante a numarului actual al posturilor alocat ANAF.
• De asemenea, in proiectul de act normativ prezent sunt puse in acord normele de trimitere la Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare.
Consulta documentele atasate mai jos:
Anexa 1 – structura organizatorica
Anexa 2 - regulamentul privind normele generale
Anexa 3 – echipamentul inspectorilor