Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
ANAF si MFP Contabilul.ro | ANAF si MFP

OFICIAL: Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie. Noi reglementari propuse de ANAF

Ultima actualizare: 30 Martie 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
OFICIAL: Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie. Noi reglementari propuse de ANAF
anaffiduciebeneficiar real

UPDATE in 30 martie 2020. Modificarile privind procedura de inregistrare a contractelor de fiducie au fost oficializate. Ordinul nr. 816/2020 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor, precum si a modelului si continutului formularului "Declaratie de inregistrare a contractelor de fiducie" a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 255 din 27 martie.
 

Este important de retinut ca se vor simti influentele Legii nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, ceea ce inseamna ca este necesara actualizarea procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie potrivit dispozitiilor Legii nr.129/2019, cu privire la beneficiarul real al fiduciei. 


In Referatul de aprobare se mentiona ca, potrivit art.780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sub sanctiunea nulitatii absolute, contractul de fiducie si modificarile sale trebuie sa fie inregistrate la cererea fiduciarului, in termen de o luna de la data incheierii acestora, la organul fiscal competent sa administreze sumele datorate de fiduciar bugetului general consolidat al statului. 


Pentru aplicarea acestor prevederi a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1985/2012, prin care a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor de fiducie la organul fiscal central. 

Prin Legea nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, a fost instituita obligativitatea transmiterii catre organul fiscal central de informatii adecvate, corecte si actualizate cu privire la beneficiarul real al fiduciilor si organizarea la nivel central a registrului fiduciilor. 

In plus, a fost necesara actualizarea procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie potrivit dispozitiilor Legii nr.129/2019, cu privire la beneficiarul real al fiduciei, precum si completarea Declaratiei de inregistrare a contractelor de fiducie si a Registrului contractelor de fiducie cu rubrica referitoare la date despre beneficiarul real al fiduciei. 

 


Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor 


1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit prevederilor art.780 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, detin calitatea de fiduciar si au obligatia, sub sanctiunea nulitatii absolute, de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora, la organul fiscal competent.

2. Organul fiscal central competent este organul fiscal in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii contribuabilii care detin calitatea de fiduciar.

3.(1) Pentru inregistrarea contractului de fiducie, fiduciarul depune in termen de o luna de la data incheierii contractului de fiducie „Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", prevazuta in anexa nr.2 la ordin, denumita in continuare declaratie, insotita de o copie a contractului de fiducie. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre fiduciar prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si prin semnatura acestuia.

(2) Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care un exemplar se depune la organul fiscal competent, iar celalalt exemplar se pastreaza de catre fiduciar.

(3) Declaratia, insotita de copia contractulului de fiducie, se depune direct la registratura organului fiscal central competent, prin posta sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

4. Modificarea sau incetarea contractului de fiducie se inregistreaza de fiduciar la organul fiscal central competent, in termen de o luna de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata in formular casuta „Modificare” sau „Incetare”, dupa caz, insotita de documentele justificative.

5.(1) Data inregistrarii contractului de fiducie, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii declaratiei la organul fiscal central competent, data postei sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz.

(2) Dovada inregistrarii la organul fiscal central competent a contractului de fiducie, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:

a) un exemplar al declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru declaratiile depuse direct la registratura organului fiscal central competent; 

b) un exemplar al declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru declaratiile transmise prin posta la organul fiscal central competent; 

c) un exemplar al declaratiei, insotita de mesajul electronic de confirmare - pentru declaratiile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.


6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal central competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, organizeaza evidenta contractelor de fiducie in Registrul central al contractelor de fiducie, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

7.(1) Compartimentul de specialitate verifica concordanta informatiilor inscrise in declaratie, cu cele din copia contractului de fiducie.

(2) Inregistrarea in Registrul central al contractelor de fiducie se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii declaratiei.

8. Declaratia si documentele depuse de fiduciar in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.

9. Registrul central al contractelor de fiducie se gestioneaza la nivel central, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor Publice.

10. Accesul la Registrul central al contractelor de fiducie este asigurat, cu titlu gratuit, autoritatilor/entitatilor/organizatiilor/persoanelor prevazute la art.19 alin.(8) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, prin intermediul Directiei generale de informatii fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 

 

Consultati documentele atasate mai jos:

Ordinul

Anexa 1 - procedura de inregistrare a contractelor

Anexa 1.1 - Registrul contractelor de fiducie

Anexa 2 - Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie.

Referatul de aprobare






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X