Camera Consultantilor fiscali (CCF) a solicitat Ministerului Finantelor Publice clarificari cu privire la aplicarea Regulamentului UE 2018/1912.
Mai exact, este vorba despre justificarea scutirilor de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri in ce priveste dovada transportului, respectiv aplicabilitatea Regulamentului 2018/1912 vis-a-vis de legislatia nationala, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 103/2016.
Amintim ca, la inceputul anului 2020, a intrat in vigoare Regulamentul UE 2018/1912 de modificare si completare a Regulamentului UE 282/2011, care stabileste anumite prezumtii pentru justificarea transportului intracomunitar de bunuri in scopul aplicarii scutirii de TVA pentru livrarea intracomunitara de bunuri.
Datorita aplicarii ca atare a regulamentelor UE, pentru livrarea intracomunitara de bunuri orice furnizor trebuie sa faca dovada transportului intracomunitar de la 1 ianuarie 2020 potrivit:
• Regulamentului 282/ 2011 (astfel cum a fost modificat prin Regulamentul 2018/1912 )
sau
• OMFP 103/2016 in situatii neacoperite de regulament sau cand nu au fost indeplinite prezumtiile din regulament.
Camera Consultantilor Fiscali atrage atentia asupra efectelor pe care le are modificarea OMFP 103/2016 prin OMFP 2148/2020.
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Examen Consultant Fiscal 2024
Exista perioade in care justificarea transportului se face diferit, astfel:
• pana la data de 17 iulie 2020, documentele prevazute de art. 10 din OMFP 103/2016 se vor aplica in forma in care au existat pana la data modificarii ordinului;
• dupa intrarea in vigoare a modificarilor OMFP 103/2016 prin OMFP 2148/2020, transportul va fi justificat cu documentele prevazute de noul art. 10.
Dintr-un comunicat MFP rezulta fara niciun dubiu ca Regulamentul nu acopera toate situatiile, iar in situatiile neacoperite de Regulament se aplica OMFP 103/2016.
Justificarea scutirii pentru transportul intracomunitar este esentiala pentru aplicarea scutirii de TVA a livrarii intracomunitare de bunuri, fiind una dintre conditiile de fond fara de care operatiunea nu poate fi calificata drept livrare intracomunitara.
CCF a insistat sa fie dezbatuta aceasta problema, subliniind necesitatea ca, inainte de aplicarea dispozitiilor interne pentru dovedirea efectuarii transportului bunurilor dintr-un stat membru in altul, sa se faca dovada ca nu a fost posibila aplicarea dispozitiile regulamentului. Institutia a mai subliniat ca, pana in prezent, nu a existat aceasta interpretare, operatorii economici considerand ca pot aplica prevederile OMFP 103/2016 numai in conditiile in care fac dovada ca au incercat, dar nu au indeplinit prezumtiile din Regulamentul 2018/1912. Au fost semnalate si controale fiscale la care organele de inspectie fiscala au solicitat aplicarea cu precadere a regulamentului.
Iata raspunsul oferit de catre MFP:
MFP precizeaza ca, atat timp cat legislatia nu impune in mod expres in sarcina persoanei impozabile obligatia de a face dovada neincadrarii in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul 282/2011, aceasta poate justifica transportul intracomunitar potrivit OMFP nr. 103/2016 fara a fi necesar sa aduca dovezi organului fiscal cu privire la motivele neincadrarii in prezumtie, insa subliniem faptul ca organele fiscale pot respinge justificarea transportului in conditiile art. 10 alin. (12) din OMFP nr. 103/2016.
"Avand in vedere argumentele prezentate anterior va comunicam ca nu este necesara modificarea Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 103/2016.
Cu acest punct de vedere a fost de acord si Directia generala de legislatie fiscala si reglementari vamale si contabile din cadrul Ministerului Finantelor Publice.", potrivit raspunsului oferit de MFP pentru CCF.