Finantele amana mutarea de la ANAF a activitatii de solutionare a contestatiilor formulate de firme si persoanele fizice autorizate impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrativ-fiscale, potrivit OUG 51/2021.
Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 606 din 17 iunie 2021.
Legea 295/2020 stabileste in prezent ca aceste contestatii "se solutioneaza de catre structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice". Aceasta prevedere legislativa urma sa intre in vigoare din 21 iunie 2021, dupa jumatate de an de la aparitia actului normativ. Dupa publicarea in Monitor a OUG 51/2021, termenul este amanat pana la data de 1 octombrie 2021.
"Termenele prevazute la art. II – Dispozitii tranzitorii, punctul 9 si la art. III - Dispozitii finale din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1266 din 21 decembrie 2020, se proroga pana la data de 1 octombrie 2021.", se arata in textul OUG 51/2021.
Motivele acestei amanari sunt:
- Evitarea unor disfunctionalitati in ceea ce priveste activitatea de solutionare a contestatiilor, cu legatura directa cu aplicarea legislatiei fiscale in vederea acordarii unui tratatament echitabil contribuabililor;
- Tinand cont de faptul ca pana in prezent nu au fost aprobate actele normative de modificare a Hotararii Guvernului nr. 34/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si Hotararii Guvernului nr. 520/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF);
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- Avand in vedere necesitatea elaborarii unui Ordin al Ministerului Finantelor cu privire la competenta de solutionare a contestatiilor, precum si organizarea acesteia atat la nivel central cat si regional.
Activitatea de solutionare a contestatiilor este reglementata de Titlul VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia organele de solutionare a contestatiilor solutioneaza contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilita prin decizie de modificare a bazei de impunere, care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile aferente acestora, precum si contestatiile formulate impotriva deciziilor de reverificare.
In afara de activitatea de solutionare a contestatiilor, se intocmesc si se pun la dispozitia structurii care reprezinta Agentia in fata instantelor de judecata propuneri privind intampinarile in dosarele avand ca obiect decizii emise in solutionarea contestatiilor, precum si documentele necesare constituirii dosarului la instanta.
Prin Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, s-a statuat preluarea activitatii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal in cadrul Ministerului Finantelor si, in plus fata de atributiile specifice in vigoare la acest moment, acesteia ii revin si urmatoarele:
- solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor care pana la aceasta modificare legislativa erau solutionate de organele fiscale emitente;
- reexaminarea deciziei de solutionare in conditiile prevazute de lege.
Activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal este desfasurata prin structuri organizate atat la nivelul aparatul propriu al Agentiei, cat si la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice si Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.