Programul Noua casa 2022 a devenit operational din data de 4 martie, avand in plafon de garantare pentru acest an de 1.5 miliarde de lei.
Noua casa 2022 se acorda in lei, pentru achizitia unei singure locuinte, iar valoarea maxima a creditului care poate fi accesat este de 66.500 Euro - pentru locuinte al caror pret este de maxim 70.000 Euro, avansul solicitat fiind de 5% si 119.000 Euro – pentru locuinte al caror pret este de maxim 140.000 Euro, in acest caz avansul solicitat fiind de 15%.
Dobanda este variabila, calculata in functie de Indicele de referinta pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC) la care se adauga o marja fixa de maxim 2%.
S-a stabilit si incheierea de polite de asigurare impotriva tuturor riscurilor potrivit normelor interne proprii ale finantatorilor, pe toata durata finantarii garantate la o valoare acceptata de o societate de asigurare, dar nu mai putin decat valoarea de piata a locuintei, urmand ca aceasta prevedere sa se aplice tuturor creditelor garantate in cadrul Programului, pentru politele de asigurare incheiate.
Incepand din acest an, plafonul pentru achizitii de locuinte cu TVA redusa de 5% va fi majorat la suma de 700.000 lei, reprezentand echivalentul a aproximativ 140.000 euro. Dar cota redusa de TVA va fi posibila doar pentru achizitionarea unei singure locuinte, se mentioneaza in OUG 130/2021.
Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a publicat un ghidul Noua casa 2022 care cuprinde informatii utile pentru persoanele fizice care doresc sa isi cumpere o locuinta in acest an.
Noua casa 2022: garantii, asigurari, durata
GARANTIILE
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Constau in: ipoteca de rang I in favoarea bancii si a Statului Roman asupra imobilului achizitionat prin credit, ipoteca mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise la banca finantatoare, depozit colateral constituit in favoarea bancii si valabil pe intreaga durata a finantarii, reprezentand contravaloarea primelor 3 rate de dobanda.
ASIGURARI
Asigurarea obligatorie a locuintelor (PAD) si Asigurarea facultativa a imobilului, cesionate in favoarea Statului, reprezentat de Ministerul Finantelor Publice si a bancii, pe toata perioada de creditare.
DURATA - maxim 30 de ani.
Cine poate aplica pentru programul Noua casa 2022
Daca doriti sa aplicati pentru un credit Noua Casa, trebuie sa va incadrati in una dintre cele doua situatii:
- fie nu detineti in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul/sotia nicio locuinta, indiferent de modul in care a fost dobandita;
- fie detineti in proprietate cel mult o locuinta, cu o suprafata utila mai mica de 50 mp, dar care nu a fost achizitionata prin programul Prima Casa.
In acest sens va trebui sa dati o declaratie pe propria raspundere.
Accesand Programul, veti avea calitatea de imprumutat in raport cu finantatorul si va trebui sa dispuneti de avansul minim obligatoriu pentru locuinta pe care o doriti si de o suma ce va fi blocata intr-un depozit colateral, constituit ca garantie pentru acordarea creditului, blocat pana la rambursarea integrala a creditului si nepurtator de dobanda. Suma va reprezenta echivalentul a 3 rate de dobanda.Programul nu are limita de varsta si poate fi accesat fie singur, fie impreuna cu partenerul de viata, daca indepliniti amandoi criteriile de eligibilitate ale Programului.
Daca unul dintre soti este sau a fost beneficiar al Programului, cu consultanta din partea bancii, exista posibilitatea de a accesa creditul Noua Casa doar sotul care indeplineste conditia legata de accesarea unei singure locuinte in cadrul Programului si care va avea calitatea de imprumutat, celalalt avand doar calitatea de garant/ coplatitor.
Garantul, persoana fizica, sot/sotie al/a beneficiarului, este parte semnatara a contractului de garantare, are calitatea de co/proprietar al locuintei achizitionate in cadrul Programului, isi asuma toate obligatiile si beneficiaza de aceleasi drepturi ca si beneficiarul.
Beneficiarii Programului vor trebui sa indeplineasca in plus si conditiile de eligibilitate cerute de banca cu care au decis sa lucreze.
Noua casa 2022: ce mai trebuie sa stii
Programul Noua Casa diferentiaza locuintele in functie de pret in contextul cerintelor legate de categoria locuintei, avansul minim obligatoriu si procentul maxim de garantare astfel:
- cu un pret de maxim 70.000 Euro - majoritatea locuintelor achizitionate prin Program, noi, vechi sau consolidate. Pentru acestea avansul minim obligatoriu este de 5% iar procentul maxim de garantare de 50%.
- cu un pret cuprins intre 70.001 Euro - 140.000 Euro - locuinte NOI, inclusiv cele construite prin programele ANL, pentru care documentele de receptie la terminarea lucrarilor de constructii s-au semnat cu cel mult 5 ani inainte de data solicitarii creditului garantat.
Pentru acestea avansul minim obligatoriu este de 15% iar procentul maxim de garantare de 60%.
Programul permite si achizitionarea unor proprietati cu valori ce depasesc 70.000 / 140.000 euro cu conditia achitarii diferentei din surse proprii.
CHIAR DACA IMOBILUL NU ESTE FINALIZAT...
... sau nu te-ai hotarat asupra locuintei pe care doresti sa o cumperi, poti utiliza creditul Noua Casa optand pentru o Promisiune unilaterala de creditare, emisa de banca, completata de o promisiune de garantare emisa de FNGCIMM. Valabilitatea maxima a promisiunilor de creditare/garantare este de 18 luni.
Care sunt costurile care trebuie luate in considerare?
Pentru a afla costurile exacte ale unui credit Noua Casa este necesar sa soliciti informatii bancii dar trebuie sa fii pregatit financiar pentru a acoperi urmatoarele:
Avansul minim obligatoriu– 5% daca locuinta nu depaseste 70.000 Euro sau 15% daca are un pret cuprins intre 70.001-140.000 Euro, calculat in lei la cursul valutar din ziua analizei.
Depozitul colateral– reprezentand contravaloarea a 3 rate de dobanda, constituit pentru garantarea dobanzii.
Dobanda - IRCC +max. 2% (IRCC=Indice de Referinta pentru Creditele Consumatorilor).
Comisionul anual de garantare catre FNGCIMM - 0,3% - stabilit anual de MFP si calculat la sold.
Pentru locuintele de pana in 70.000 euro, comisionul se aplica la 50% din soldul creditului, iar pentru cele ce trec
de 70.000 euro, comisionul se aplica la 60% din soldul creditului.
Alte costuri: prima de asigurare a imobilului, taxele notariale pentru cumpararea locuintei.
CE ESTE DE FACUT DUPA CE AI GASIT LOCUINTA PE CARE VREI SA O CUMPERI
1. Asigura-te ca dispui de avansul minim obligatoriu si depozitul colateral solicitat. Ai in vedere si alte cheltuieli generate de cumpararea casei (taxe notariale s.a);
2. Alege banca cu care vei lucra si pregateste actele solicitate de banca pentru dosarul de credit.
Banca va analiza documentatia de credit si dupa aprobarea finantarii va transmite catre FNGCIMM solicitarea/promisiunea de garantare prin intermediul unei aplicatii web, atasand in aplicatie urmatoarele documente:
- Solicitarea de garantare/ Solicitarea de emitere a promisiunii unilaterale de creditare si Promisiunea de garantare daca este cazul;
- Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor si al sotului/sotiei, daca este/sunt casatorit/casatoriti, in copie certificata;
- Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului;
- Antecontractul de vanzare-cumparare autentificat sau sub semnatura privata cu data certa;
- Extras de carte funciara privind locuinta ce urmeaza sa fie achizitionata din finantare, eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data solicitarii de garantare;
- Certificatul de eficienta energetica pentru una dintre clasele A, B sau C;
- in cazul acordarii unei promisiuni de garantare se ataseaza si promisiunea unilaterala de creditare;
- in cazul achizitionarii unui imobil care a mai facut obiectul unei finantari garantate in cadrul Programului, pentru care interdictia de instrainare a expirat, se ataseaza si acordul emis de MFP pentru instrainarea locuintei achizitionate din cadrul Programului si pentru ridicarea temporara a interdictiei de grevare cu sarcini a locuintei achizitionate de catre vanzator.
FNGCIMM analizeaza dosarul si, daca este corect si complet, transmite bancii aprobarea prin intermediul aceleiasi aplicatii web iar beneficiarul va semna contractul de credit si contractul de vanzare –cumparare.
Prin aceasta aplicatie si tu poti urmari unde se afla dosarul- daca este la Banca sau la Fond si in ce stadiu este. https://www.fngcimm.ro/informatii-solicitari-garantii-prima-casa.
In cazul in care documentatia trimisa de banca la FNGCIMM in vederea garantarii are nevoie de completari sau corectii, dosarul va fi returnat la banca in starea "Invalidat".
Aceasta stare nu reprezinta o respingere a dosarului ci o solicitare de completare sau remediere a unor erori. Deci, daca va aflati intr-o asemenea situatie, puteti afla motivele exacte in cazul dumneavoastra luand legatura cu consilierul bancar.
Este foarte important ca dosarele sa fie transmise complet si corect intocmite, pentru a evita retrimiterea la banca si apoi reluarea analizei.
Durata aprobarii dosarului depinde foarte mult de cat de bine este pregatit dosarul!
PRINCIPALELE MOTIVE PENTRU CARE SE INVALIDEAZA DOSARELE
Cele mai frecvente motive de invalidare sunt legate de:
- lipsa documentelor obligatorii (o lista a acestora o gasiti pe www.fngcimm.ro),
- documente expirate sau ilizibile,
- informatii completate gresit in aplicatie etc.
Atunci cand un dosar este invalidat, FNGCIMM completeaza in aplicatia web Noua Casa motivele invalidarii pentru a fi vazute de
consilierul de credit din banca si a putea fi operate completarile/corectiile.
CE AR MAI TREBUI SA STII DUPA CE AI ACHIZITIONAT LOCUINTA ?
Pentru inchirierea unui imobil achizitionat prin Programul Noua Casa trebuie sa obtii in primul rand acordul bancii finantatoare.
Ulterior vei solicita in scris acordul Ministerului Finantelor Publice – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, la care vei atasa acordul bancii.
Aceste doua acorduri iti vor fi solicitate atunci cand vei inregistra contractul de inchiriere la administratia financiara de care apartii.
CE AR MAI TREBUI SA STII DUPA CE AI ACHIZITIONAT LOCUINTA?
Pentru modificarea compartimentarii, deschiderea unui sediu de firma sau instrainarea locuintei achizitionate de peste 5 ani trebuie sa te adresezi direct bancii si Ministerului Finantelor Publice -Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica.
CE AR MAI TREBUI SA STII DUPA CE AI ACHIZITIONAT LOCUINTA?
Dupa rambursarea integrala a creditului garantat, trebuie sa obtii acordul de radiere a ipotecii. Va trebui sa te adresezi bancii
finantatoare care va trimite la FNGCIMM urmatoarele documente: solicitare de radiere, extras de cont de credit, declaratia privind
identitatea beneficiarului real- in cazul tranzactiilor mai mari de 15.000 Euro, copia contractului de garantare, alte documente (CI
pentru beneficiarii casatoriti, divortati, mostenitori etc.), dupa caz.
FNGCIMM va emite acordul de radiere si il va transmite bancii intr-un singur exemplar original. Eliberarea acordului se face cu
respectarea termenului legal pentru solutionarea petitiilor, respectiv acela de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii de
eliberare a acordului.
In caz de divort, pentru incheierea documentelor de partaj este necesar numai acordul bancii, exprimat in nume si cont
propriu si in numele si contul statului, pentru preluarea de catre unul dintre soti a finantarii garantate si a dreptului de
proprietate asupra locuintei/locuintei viitoare, ca efect al partajului, in conditiile legii.
Ulterior, Finantatorul va transmite la FNGCIMM, pentru incheierea actului aditional la contractul de garantare,
Solicitarea de modificare si documentele justificative (documentele de partaj, certificat de divort, act aditional la contractul de credit, CI ).
Daca ai dori sa vinzi locuinta inaintea expirarii perioadei de interdictie, de 5 ani de la data contractarii creditului, legislatia
incidenta programului Noua Casa prevede posibilitatea instrainarii imobilului in urmatoarele cazuri:
a) rambursarea integrala, anticipata sau la termen a creditului, cu acord de radiere emis de FNGCIMM, la solicitarea scrisa a bancii.
b) preluarea creditului de catre o persoana eligibila in cadrul Programului. Ulterior, la solicitarea scrisa a bancii, FNGCIMM va emite un act aditional. In cazul preluarii contractului de finantare, banca isi da acordul, atat in nume propriu, cat si in numele Statului roman pentru preluarea finantarii si a dreptului de proprietate.
FNGCIMM nu este mandatat sa emita acorduri de instrainare.
BANCI PARTENERE
BANCA ROMANEASCA
BANCA TRANSILVANIA
BCR
BRD GSG
CEC BANK
FIRST BANK
GARANTI BANK
ING BANK
INTESA SANPAOLO BANK
OTP BANK
RAIFFEISEN BANK
UNICREDIT BANK
VISTA BANK
ALPHA BANK