Legea privind practicile comerciale neloiale, care are la baza o directiva UE din 2019, a prins contur in sfarsit, dupa ce Comisia Europeana a declansat procedura de infringement impotriva Romaniei.
Directiva urmareste eliminarea inegalitatilor in relatia producator-distribuitor. Asadar, prin Legea 81/2022 vor fi impuse termene si conditii mai stricte in relatia dintre furnizorii de produse alimentare si/sau agricole si marii comercianti, adica supermarketurile si hypermarketurile.
Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 363 din 12 aprilie 2022.
Citeste si: Plata cu cardul, modificata din nou. Nu va mai depinde de cifra de afaceri, ci de incasari
Legea 81/2022 - practici comerciale neloiale : continutul actului normativ
Denumirea completa: Legea 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Articolul 1
Obiect si domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege reglementeaza relatiile comerciale dintre furnizori si cumparatori in cadrul lantului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare, dupa cum urmeaza:
a) vanzarile cand sunt realizate pe teritoriul Romaniei, precum si cele realizate in afara teritoriului tarii, atunci cand produc efecte pe teritoriul Romaniei;
b) serviciile prestate de cumparator furnizorului, in masura in care acestea vizeaza practicile comerciale neloiale prevazute la art. 3 si 4;
c) nu se aplica acordurilor dintre furnizori si consumatori.
(2) Prezenta lege se aplica anumitor practici comerciale neloiale savarsite in legatura cu vanzarea de produse agricole si/sau alimentare de catre:
a) furnizori a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste 2.000.000 de euro catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2.000.000 de euro;
b) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 2.000.000 de euro, dar este de maximum 10.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10.000.000 de euro;
c) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 10.000.000 de euro, dar este de maximum 50.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50.000.000 de euro;
d) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 50.000.000 de euro, dar este de maximum 150.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150.000.000 de euro;
e) furnizori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 150.000.000 de euro, dar este de maximum 350.000.000 de euro, catre cumparatori a caror cifra de afaceri anuala depaseste 350.000.000 de euro.
(3) Calcularea echivalentului in lei al cifrelor de afaceri prevazute la alin. (2) lit. a)-e) se va face in conformitate cu rata de schimb oficiala a Bancii Nationale a Romaniei din ultima zi a exercitiului financiar anterior constatarii savarsirii practicilor comerciale neloiale.
(4) Cifra de afaceri anuala a furnizorilor si a cumparatorilor prevazuta la alin. (2) lit. a)-e) se interpreteaza in conformitate cu partile relevante din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei si, in special, art. 3, 4 si 6 din aceasta, inclusiv definitiile privind „intreprinderea autonoma“, „intreprinderea partenera“ si „intreprinderea asociata“, si alte chestiuni privind cifra de afaceri anuala.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), prezenta lege se aplica vanzarilor de produse agricole si/sau alimentare de catre furnizori a caror cifra de afaceri anuala este de maximum 350.000.000 de euro catre toti cumparatorii care sunt autoritati publice.
Articolul 2
Definitii
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) autoritatea publica - organ de stat sau al unitatii administrativ-teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea unui interes public;
b) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii care cumpara sau dobandesc produse agricole si/sau alimentare pentru consum propriu;
c) contract comercial - cuprinde conditiile comerciale efective definite ca insumarea tuturor conditiilor comerciale, exprimate in procente din valoarea estimata a vanzarilor, insumand toate costurile comerciale percepute in legatura cu vanzarea produselor, valoarea absoluta sau procentuala din cifra de afaceri;
d) cumparator - orice persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau persoana juridica, indiferent de locul de stabilire al persoanei respective, care cumpara produse agricole si/sau alimentare; termenul „cumparator“ poate include un grup de astfel de persoane fizice si juridice;
e) delistare - actiunea prin care cumparatorul informeaza furnizorul ca anumite produse din oferta activa nu vor mai fi prezentate la raft pentru consumatori, prezentand si argumentele care au dus la acea actiune, inclusiv refuzul de a mai comanda si expune marfa;
f) expunere - prezentarea produselor achizitionate de la furnizor pe rafturile cumparatorului;
g) furnizor - orice producator agricol sau orice persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau persoana juridica ce vinde produse agricole si/sau alimentare; termenul „furnizor“ poate include un grup de astfel de producatori agricoli sau un grup de astfel de persoane fizice si juridice, precum organizatiile de producatori, organizatiile de furnizori si asociatiile unor astfel de organizatii;
h) in mod repetat - constatarea unei practici comerciale neloiale intr-un interval de 2 ani de la emiterea unei decizii prin care a fost constatata si, dupa caz, sanctionata o contraventie savarsita de aceeasi intreprindere implicata, indiferent de natura noii incalcari;
i) listare - actiunea de includere in oferta cumparatorului a produselor si formatelor de impachetare din oferta furnizorului;
j) plasare secundara - prezentarea produselor livrate de furnizor in alte amplasamente din cadrul structurii de vanzare a cumparatorului;
k) practicile comerciale neloiale - sunt considerate practicile care contravin bunei conduite comerciale, bunei-credinte si corectitudinii, care sunt impuse unilateral de un partener
comercial altuia, chiar si atunci cand acestea rezulta in urma intelegerii intre parti;
l) produse agricole si alimentare - produsele enumerate in anexa nr. I la Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si produsele care nu sunt enumerate in anexa nr. I, dar care sunt procesate in scopul utilizarii ca alimente prin folosirea produselor enumerate in aceasta anexa;
m) produse agricole si alimentare perisabile - produse agricole si alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile sa devina improprii pentru vanzare in termen de 30 de zile dupa recoltare, producere sau procesare;
n) receptie - actiunea de preluare a marfii in spatiile cumparatorului, a produselor agricole si/sau alimentare in baza verificarii cantitative si calitative a marfii;
o) represalii comerciale - actiuni infaptuite de catre un cumparator asupra furnizorului sau a furnizorului asupra cumparatorului, cu scop de intimidare pentru a influenta comportamentul acestuia, in sensul acceptarii conditiilor contractuale ale cumparatorului sau furnizorului sau a unor conditii comerciale defavorabile furnizorului, respectiv cumparatorului;
p) stocarea - crearea de stocuri ale produselor din oferta furnizorului in depozitele cumparatorului;
q) scheme de calitate - produse agricole si alimentare atestate/certificate conform schemelor de calitate instituite de art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului.
Articolul 3
Interzicerea practicilor comerciale neloiale
Cumparatorului ii sunt interzise urmatoarele:
1. sa depaseasca termenul de plata astfel:
a) cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor prevazute la art. 2 lit. m);
b) cu mai mult de 30 de zile calendaristice de la scadenta stabilita prin contract in cazul produselor prevazute la art. 2 lit. l);
2. sa stabileasca un termen de preaviz:
a) mai mic de 30 de zile lucratoare pentru anularea comenzilor de produse agricole si/sau alimentare prevazute la art. 2 lit. l) si m), pentru a nu pune furnizorul in imposibilitatea de a comercializa sau de a utiliza produsele respective;
b) mai mic de 60 de zile pentru delistarea unui produs marca privata a unui producator pentru categoriile de produse care includ comercializarea unei marci proprii a magazinului;
3. sa modifice in mod unilateral clauzele unui contract comercial pentru produse agricole si/sau alimentare care se refera la frecventa, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizarii sau livrarii produselor agricole si alimentare, standardele de calitate, conditiile de plata, preturile sau in ceea ce priveste furnizarea de servicii;
4. sa solicite facturarea si/sau refacturarea si sa incaseze de la furnizor orice alte costuri decat cele convenite in contractul comercial; costurile aferente extinderii retelei de distributie a cumparatorului, amenajarii spatiilor de vanzare ale comerciantului si evenimentelor de promovare a activitatii si imaginii cumparatorului nu pot fi puse in sarcina furnizorului;
5. sa utilizeze autofacturarea pentru produsele agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 320 in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
6. sa aplice reduceri financiare si comerciale sub forma de rabaturi, cu exceptia remizelor si risturnelor, ale caror reduceri cumulate sa nu fie mai mari de 20%, aplicate in functie de valoarea facturata intre cumparator si furnizor, pentru produse agricole si/sau alimentare, prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
7. sa solicite furnizorului plati pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole si/sau alimentare, survenite in spatiile cumparatorului dupa receptie, atunci cand o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijenta sau culpa furnizorului; fac exceptie viciile ascunse pentru produsele agricole si alimentare pentru care furnizorul va trebui sa suporte contravaloarea sau inlocuirea acestora;
8. sa refuze sa confirme in scris clauzele unui contract intre cumparator si furnizor in legatura cu care furnizorul a solicitat o confirmare scrisa; nu este inclusa situatia in care contractul se refera la produse care urmeaza sa fie livrate de un membru al unei organizatii de producatori, inclusiv o cooperativa, organizatiei de producatori al carei membru este furnizorul, daca statutul respectivei organizatii de producatori sau daca normele si deciziile prevazute in respectivul statut ori derivate din acesta contin dispozitii cu efecte similare clauzelor contractului;
9. sa dobandeasca, sa utilizeze sau sa divulge in mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
10. sa divulge termenii si conditiile contractului comercial pentru achizitia de produse agricole si/sau alimentare, cu exceptia cazului in care aceasta este necesara pentru indeplinirea obligatiilor asumate fata de respectivul furnizor sau respectarea unor prevederi legale; prezenta prevedere se aplica si furnizorului;
11. sa ameninte cu efectuarea sau sa efectueze represalii comerciale impotriva furnizorului, in cazul in care furnizorul isi exercita drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei sesizari la autoritatile de implementare a legii sau prin cooperarea cu autoritatile de aplicare a legii in timpul unei cercetari aprofundate;
12. sa solicite furnizorului compensarea costurilor aferente examinarii plangerilor clientilor referitoare la vanzarea produselor furnizorului, in absenta unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului;
13. sa returneze furnizorului produsele agricole si/sau alimentare nevandute;
14. sa intarzie receptionarea si intocmirea documentelor de receptie a produselor agricole si alimentare;
15. sa factureze valoarea serviciilor prestate, prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), e) si f), peste cuantumul de maximum 5% din valoarea incasata de furnizor in baza contractului incheiat intre parti;
16. sa achizitioneze si sa comercializeze produse alimentare fara verificarea trasabilitatii acestora in cazul in care pretul de achizitie este mai mic decat costul de productie mediu practicat pe piata relevanta in perioada achizitiei, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene;
17. sa impuna furnizorului o plata pentru listarea produselor sale agricole si alimentare, precum si pentru expunerea spre vanzare a acestora;
18. sa impuna produse si servicii furnizorului, direct sau indirect, sa cumpere sau sa vanda de la un tert;
19. sa solicite furnizorului taxe, indiferent de forma si denumirea acestora, care il obliga pe furnizor sa mareasca artificial pretul de facturare al produsului;
20. sa delisteze, sa ameninte cu delistarea sau sa retraga de la expunere unul sau mai multe produse agricole si/sau alimentare, in scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale impotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;
21. sa listeze si sa afiseze la raft doar marca proprie a cumparatorului, astfel incat oferta sa includa cel putin o marca privata a unui producator concurent pe categoria de produse respectiva;
22. sa aplice conditii comerciale diferite pentru produsele marca privata ale producatorilor fata de produsele marca proprie ale comerciantului, pentru listarea/afisarea la raft;
23. sa refuze listarea unui produs agricol si/sau alimentar inregistrat pe scheme de calitate nationale si/sau europene, ofertat de catre un furnizor, pe motivul lipsei volumelor si a sezonalitatii acestuia;
24. sa ofere sau sa vanda produse agricole si/sau alimentare in pierdere, cu exceptia cazurilor prevazute de legislatia in vigoare;
25. sa preia conditiile comerciale agreate cu furnizorul pentru achizitia de produse aferente canalului de vanzare cu amanuntul si sa le aplice cu privire la achizitiile de produse de la furnizor aferente canalului de vanzare angro.
Articolul 4
Situatii exceptionale stabilite prin clauze contractuale
(1) Se interzice reprezentantului furnizorului sau cumparatorului sa aiba un comportament care se abate de la buna-credinta in procesul de negociere contractuala intre parti.
(2) Pentru evitarea aparitiei unor practici comerciale neloiale, indiferent de momentul intervenirii acestora in lantul de aprovizionare agricol si alimentar, cu exceptia cazului in care, la solicitarea furnizorului, acestea au fost convenite anterior prin clauze clare si lipsite de ambiguitate in contractul comercial sau printr-un act aditional incheiat ulterior, se interzice cumparatorului:
a) sa solicite furnizorului plata pentru publicitatea produselor agricole si/sau alimentare facuta de catre cumparator;
b) sa solicite furnizorului plata pentru serviciile de marketing prestate de catre cumparator privind produsele agricole si/sau alimentare;
c) sa refuze furnizorului o renegociere de pret intr-un termen mai mare de 10 zile de la data solicitarii; conditiile renegocierii pretului produc efecte in termenul prevazut in contract;
d) sa solicite furnizorului plata pentru personalul care se ocupa de amenajarea spatiilor de vanzare utilizate pentru vanzarea produselor furnizorului sau sa oblige furnizorul sa puna la dispozitie personal pentru vanzarea produselor sau orice alta activitate legata de procesul de vanzare-promovare;
e) sa impuna furnizorului o plata pentru plasarea secundara a produselor sale agricole si alimentare spre vanzare;
f) sa solicite furnizorului suportarea integrala sau partiala a costului oricaror reduceri pentru produsele agricole si/sau alimentare vandute de cumparator cu titlu promotional.
Articolul 5
Exceptii de la practicile comerciale neloiale
(1) Interdictiile prevazute la art. 3 pct. 1 nu se aplica in cazul:
a) consecintelor intarzierilor in efectuarea platilor si cailor de atac prevazute in Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, prin derogare de la termenele de plata stabilite in lege;
b) optiunii unui cumparator si a unui furnizor de a conveni asupra unei clauze de repartizare a valorii in intelesul articolului 172a din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 si (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului;
c) platilor efectuate de catre un cumparator unui furnizor atunci cand acestea sunt realizate in cadrul programului pentru scoli in temeiul prevederilor articolului 23 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
d) institutiilor publice din domeniul sanatatii si entitatilor publice care furnizeaza servicii medicale de sanatate conform prevederilor art. 6 alin. (4) din Legea nr. 72/2013.
(2) Interdictiile prevazute la art. 3 pct. 1 nu se aplica in cazul acordurilor de furnizare incheiate intre furnizorii de struguri sau must pentru productia de vin si cumparatorii lor directi, in situatia in care:
a) conditiile concrete de plata pentru tranzactiile de vanzare sunt prevazute in contractele standard carora statul membru lea conferit, inainte de data de 1 ianuarie 2019, caracter obligatoriu in temeiul articolului 164 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 si aceasta extindere a aplicarii contractelor standard este reinnoita de statele membre cu incepere de la data respectiva fara nicio modificare semnificativa a conditiilor de plata in dezavantajul furnizorilor de struguri sau must; si
b) contractele incheiate intre furnizorii de struguri sau must pentru productia de vin si cumparatorii lor directi sunt multianuale sau devin multianuale.
Articolul 6
Autoritatile desemnate sa aplice legea
(1) Autoritatea de implementare a prezentei legi este Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu competente in monitorizarea practicilor comerciale neloiale si raportarea acestora catre Comisia Europeana.
(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este punctul unic de contact pentru cooperarea cu Comisia Europeana si cu celelalte autoritati.
(3) Autoritatea cu rol in aplicarea prezentei legi este Consiliul Concurentei, in calitate de autoritate administrativa autonoma in domeniul concurentei, asigurand protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor intreprinderilor de pe lantul de aprovizionare cu produse agricole si alimentare. Consiliul Concurentei urmareste, de asemenea, sa asigure o concurenta comerciala loiala pe piata din Romania, in limita competentelor incredintate prin prezenta lege. In vederea aplicarii prezentei legi, Consiliul Concurentei asigura resursele umane si financiare necesare.
(4) Autoritatea de aplicare a prezentei legi constata si, dupa caz, sanctioneaza practicile comerciale neloiale, in limita competentelor prevazute de prezenta lege.
(5) Autoritatea de aplicare a prezentei legi poate realiza din oficiu, in functie de indiciile pe care le detine, cercetari aprofundate in vederea identificarii si sanctionarii posibilelor practici comerciale neloiale identificate de prezenta lege.
(6) In cazul in care rezultatul cercetarii aprofundate nu a evidentiat existenta unei incalcari a prevederilor legii, presedintele autoritatii de aplicare a prezentei legi va emite un ordin de inchidere a cercetarii, partile implicate urmand a fi informate in acest sens.
(7) Autoritatea de aplicare a prezentei legi transmite anual informari autoritatii de implementare si monitorizare cu privire la stadiul dosarelor/investigatiilor de practici comerciale neloiale, inclusiv al celor efectuate din oficiu.
Articolul 7
Sesizari si confidentialitate
(1) Furnizorii si cumparatorii pot adresa sesizari:
a) autoritatii de implementare a legii din Romania;
b) autoritatii de aplicare a legii statului membru in care este stabilit furnizorul sau autoritatii de aplicare a legii statului membru in care este stabilit cumparatorul care este suspectat de implicarea intr-o practica comerciala neloiala.
(2) Organizatiile de producatori, alte organizatii de furnizori si formele asociative ale producatorilor si procesatorilor din sectorul agricol si alimentar au dreptul de a depune o plangere la cererea unuia sau a mai multor membri ai lor sau, dupa caz, la cererea unuia sau a mai multor membri ai organizatiilor lor membre, in cazul in care respectivii membri considera ca au fost afectati de o practica comerciala neloiala. Alte organizatii care au un interes legitim in reprezentarea furnizorilor si cumparatorilor au dreptul de a depune plangeri la cererea unui furnizor si in interesul respectivului furnizor, cu conditia ca astfel de organizatii sa fie persoane juridice independente fara scop lucrativ.
(3) Autoritatile cu competente in implementarea si aplicarea prezentei legi vor elabora regulamentul privind procedura de inregistrare, investigare si solutionare a sesizarilor, aprobat prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
(4) Autoritatile cu competente in implementarea si aplicarea prezentei legi asigura, la cererea reclamantului, masurile necesare pentru a proteja in mod adecvat identitatea reclamantului sau a membrilor sau a furnizorilor si cumparatorilor prevazuti la alin. (2) si alte informatii a caror divulgare este considerata de reclamant ca susceptibila sa aduca atingere intereselor sale sau ale acelor membri sau furnizori. Reclamantul este obligat sa indice informatiile pentru care solicita confidentialitate.
(5) Reclamantii furnizeaza elemente de proba in legatura atat cu posibila practica comerciala neloiala, cat si cu interesul legitim.
(6) La cererea scrisa a autoritatilor cu competente in implementarea si aplicarea legii, reclamantii vor pune la dispozitie toate informatiile si documentele solicitate in legatura cu obiectul sesizarii, in masura in care detin aceste informatii si/sau documente.
Articolul 8
Competentele autoritatilor de implementare si aplicare a legii
(1) Pentru solutionarea cazurilor privind practicile comerciale neloiale, reprezentantii autoritatilor de implementare si aplicare a legii pot solicita autoritatilor si institutiilor publice, precum si cumparatorilor sau furnizorilor documentele continand informatiile necesare, indicand temeiul legal, scopul, termenele, precum si sanctiunile prevazute de prezenta lege.
(2) Informatiile solicitate potrivit prevederilor alin. (1) pot fi utilizate numai in scopul aplicarii prezentei legi.
(3) In scopul solutionarii cazurilor privind practicile comerciale neloiale prevazute la art. 3 si 4, reprezentantii Consiliului Concurentei pot efectua inspectii inopinate.
(4) Inspectiile inopinate se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 38-40 din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Autoritatile de implementare si aplicare a legii pot identifica practici comerciale neloiale noi, altele decat cele prevazute de prezenta lege, in vederea formularii de propuneri de modificare si completare a cadrului legal.
Articolul 9
Termene si decizii
(1) In cazul in care se constata ca nu exista dovezi privind existenta unei practici comerciale neloiale sau ca sesizarea este neintemeiata, in termen de 30 de zile de la inregistrare, se comunica reclamantilor un raspuns motivat.
(2) Termenul de solutionare a sesizarilor referitoare la practicile comerciale neloiale este de 60 de zile de la data declansarii cercetarii aprofundate de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi, cu posibilitatea prelungirii termenului cu 30 de zile pentru situatiile complexe, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la inregistrarea sesizarii.
(3) In cazul in care autoritatea de aplicare a prezentei legi desfasoara o cercetare aprofundata in legatura cu practicile prevazute la art. 3 si 4, poate:
a) sa adopte, inainte de emiterea unei decizii de constatare si sanctionare, pentru o perioada determinata, prin decizie, orice masura interimara adecvata, in cazul in care constata, la o prima evaluare, existenta unor fapte de natura anticoncurentiala interzise expres de lege si care trebuie eliminate fara intarziere; si/sau
b) sa adopte o decizie de constatare si, dupa caz, de sanctionare a practicilor de concurenta neloiala si sa solicite cumparatorului sa inceteze practica comerciala interzisa; decizia de incetare a practicii comerciale interzise se aplica tuturor contractelor comerciale similare incheiate de respectivul cumparator cu toti furnizorii sai, care contin clauze cu acelasi continut.
(4) Deciziile autoritatii de aplicare a prezentei legi prin care se constata si se sanctioneaza practicile de concurenta neloiala ramase definitive au caracter probatoriu cu privire la savarsirea unei practici comerciale neloiale.
(5) Deciziile adoptate de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi potrivit prevederilor alin. (2) se comunica de indata, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la emitere, partilor in cauza, avand obligatia de a se conforma imediat masurilor dispuse.
(6) Inainte de a lua o decizie, pe baza prevederilor alin. (3), autoritatea de aplicare a prezentei legi informeaza partile in cauza cu privire la modul in care intentioneaza sa trateze sesizarea si le va acorda acestora posibilitatea de a-si exprima un punct de vedere in termen de 5 zile lucratoare.
(7) Deciziile adoptate de autoritatea de aplicare a legii, prin care se aplica sanctiuni contraventionale si care raman necontestate, constituie titlu executoriu.
(8) Deciziile adoptate de catre autoritatea de aplicare a legii, prin care sunt dispuse masuri de interzicere a practicilor comerciale neloiale, sunt monitorizate, partea impotriva careia a fost dispusa masura fiind obligata sa raspunda solicitarilor autoritatii.
(9) Modalitatea si perioada de monitorizare sunt stabilite prin regulamentul privind procedura de inregistrare, investigare si solutionare a sesizarilor.
(10) In cazul in care se constata ca masurile dispuse de autoritatea de aplicare a legii nu au fost respectate, se aplica sanctiunile prevazute la art. 10 alin. (3) si (4).
(11) Deciziile adoptate de autoritatea de aplicare a legii se publica pe pagina web a acesteia, cu respectarea datelor confidentiale si a secretelor comerciale, pentru protejarea operatorilor din lantul de aprovizionare, precum si pe pagina web a autoritatii de implementare a legii.
Articolul 10
Sanctiuni
(1) Contraventiile prevazute in prezenta lege se constata si se sanctioneaza de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi.
(2) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, urmatoarele fapte savarsite de cumparator si furnizor, cu exceptia autoritatilor publice:
a) savarsirea practicilor comerciale neloiale prevazute la art. 3 pct. 1, 2, 7, 8, 10, 12, 14-19;
b) savarsirea practicilor comerciale neloiale prevazute la art. 3 pct. 3-6, 9, 11, 13, 20-25 si art. 4;
c) furnizarea de informatii inexacte, incomplete sau care induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor art. 8 alin. (1);
d) refuzul nejustificat al intreprinderilor de a se supune unei inspectii desfasurate potrivit prevederilor art. 8 alin. (3);
e) nerespectarea masurilor impuse de catre autoritatea de aplicare a prezentei legi potrivit prevederilor art. 9 alin. (3);
f) savarsirea in mod repetat a practicilor comerciale neloiale prevazute la art. 3 si 4.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile prevazute la alin. (2) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 250.000 de lei la 500.000 de lei, faptele prevazute la lit. a), c) si e);
b) cu amenda de la 500.000 de lei la 600.000 de lei, faptele prevazute la lit. b) si d);
c) cu amenda de 1% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior, faptele prevazute la lit. f).
(4) Autoritatea de aplicare a prezentei legi poate obliga, prin decizie, persoanele definite la art. 2 la plata unor sanctiuni contraventionale complementare, in cuantum de 1% din amenda principala aplicata pentru fiecare zi de intarziere, calculata de la data stabilita prin decizie, pentru a le determina:
a) sa inceteze practicile prevazute la art. 3 si 4;
b) sa respecte obligatiile impuse prin decizia Consiliului Concurentei;
c) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile si documentele care le-au fost solicitate, conform prevederilor lit. b);
d) sa se supuna inspectiei prevazute la art. 8 alin. (3).
(5) In situatia in care in urma savarsirii practicii comerciale neloiale s-a produs un prejudiciu furnizorului, cumparatorul este obligat la plata de 3 ori a valorii acestui prejudiciu.
(6) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre contraventiile prevazute in prezenta lege se face tinandu-se seama de gravitatea faptei, de durata, precum si de existenta altor sanctiuni contraventionale pentru incalcarea prevederilor prezentei legi, aplicate in ultimii 3 ani anteriori savarsirii contraventiei.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute la alin. (3) se prescrie la 3 ani de la data savarsirii faptei.
(8) In exercitarea competentelor prevazute de prezenta lege, autoritatea de aplicare a legii asigura respectarea dreptului la aparare, prin informarea cu privire la dreptul de a face obiectii asupra continutului actelor de constatare si sanctionare, precum si la dreptul de a se adresa pe cale separata instantelor de judecata.
(9) In cazul contraventiilor prevazute la alin. (2) lit. a) si b), daca intreprinderea recunoaste, in mod expres, odata cu transmiterea punctului de vedere, savarsirea practicii comerciale neloiale si propune masuri care duc la inlaturarea cauzelor incalcarii, Consiliul Concurentei poate aplica o reducere a amenzii cu un procent cuprins intre 1% si 25% din amenda finala. In cazul acordarii reducerii pentru recunoasterea faptei, nivelul amenzii va fi diminuat inclusiv cand acesta este stabilit la minimul prevazut.
(10) Reducerea cuantumului amenzii potrivit prevederilor alin. (9) este posibila doar pe baza unei solicitari exprese formulate de intreprinderea interesata. Solicitarea contine recunoasterea clara si neechivoca a raspunderii pentru incalcare. In situatia in care Consiliul Concurentei nu accepta termenii solicitarii adresate de intreprindere, nu acorda o reducere a amenzii si recunoasterea formulata nu va fi utilizata ca element probatoriu. In situatia in care, inainte de decizia luata de Consiliul Concurentei, intreprinderea transmite o propunere privind formularea unei recunoasteri, Consiliul Concurentei poate aplica o procedura simplificata, conform instructiunilor adoptate de autoritatea de aplicare a prezentei legi.
(11) Exercitarea de catre intreprindere a actiunii in anulare a deciziei Consiliului Concurentei, in privinta aspectelor care fac obiectul recunoasterii, atrage pierderea beneficiului prevazut referitor la reducerea cuantumului amenzii.
(12) Consiliul Concurentei stabileste prin instructiuni procedura specifica privind cadrul pentru acordarea unui tratament favorabil intreprinderilor care recunosc savarsirea unei practici comerciale neloiale in sensul art. 3 si 4.
Articolul 11
Dreptul de a se adresa instantelor de judecata
(1) Actiunile care decurg dintr-o practica comerciala neloiala sunt de competenta tribunalului locului savarsirii faptei sau in a carui raza teritoriala se gaseste sediul sau, in lipsa unui sediu, domiciliul reclamantului.
(2) Deciziile de constatare si de sanctionare a practicilor comerciale neloiale pot fi atacate la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(3) In scopul solutionarii pe cale amiabila a diferendelor dintre furnizori si cumparatori, izvorand din incalcarea dispozitiilor prezentei legi, si fara a aduce atingere dreptului furnizorilor de a depune sesizare in temeiul art. 10, partile pot recurge la procedura medierii, conform prevederilor Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Orice incercare de a se ajunge la un acord prin mediere cu privire la solutionarea unui litigiu nu afecteaza drepturile furnizorilor si ale cumparatorilor in cauza de a initia actiuni in justitie in orice moment inainte de procesul de mediere, pe parcursul sau sau dupa ce acesta a luat sfarsit.
Articolul 12
Cooperarea dintre autoritatile de aplicare si de implementare a legii
Autoritatile de aplicare si de implementare a prezentei legi coopereaza cu alte autoritati ale statelor membre care aplica prevederi similare celor din prezenta lege si cu Comisia Europeana si ofera asistenta acestora in cazul investigatiilor care au o dimensiune transfrontaliera.
Articolul 13
Reglementari nationale
Prezenta lege nu aduce atingere reglementarilor nationale care vizeaza combaterea practicilor comerciale neloiale care nu se incadreaza in domeniul de aplicare al prezentei legi.
Articolul 14
Raportare
(1) Autoritatea de implementare si autoritatea de aplicare a prezentei legi publica anual rapoarte privind activitatile lor cuprinse in domeniul de aplicare al prezentei legi.
(2) Pana la data de 15 martie a fiecarui an, autoritatea de implementare a legii transmite Comisiei Europene un raport privind practicile comerciale neloiale aparute in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar, continand toate datele relevante referitoare la aplicarea si asigurarea punerii in aplicare a normelor prevazute de prezenta lege pe parcursul anului anterior.
Articolul 15
Transpunere
Prezenta lege transpune Directiva (UE) 2019/633 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 111 din 25 aprilie 2019.
Articolul 16
Dispozitii tranzitorii si finale
Prezenta lege se aplica contractelor comerciale incheiate dupa data intrarii acesteia in vigoare, iar pentru cele incheiate anterior, partile au obligatia punerii lor in acord cu prevederile prezentei legi pana la data de 31 decembrie 2022.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.