Pentru firmele care opereaza pe teritoriul Romaniei se va institui, in viitorul apropiat, obligatia de a accepta cel putin un instrument de plata fara numerar, potrivit unui proiect de lege care a primit raport favorabil de la Comisia pentru buget, finante si banci si Comisia pentru industrii si servicii, fiind astfel propus la votul decisiv al Camerei Deputatilor.
In scopul impulsionarii utilizarii mijloacelor moderne de plata, initiatorii proiectului propun ca pentru comerciantii care opereaza pe teritoriul Romaniei sa se instituie obligatia de a accepta cel putin un instrument de plata fara numerar.
Forma initiatorului
"2. La art. 1, dupa alin.(1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1)si alin. (1^2), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Platile de natura salariala platite de angajator, pensiile, indemnizatiile si alocatiile de asistenta sociala platite de la bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, se efectueaza prin mijloace de plata fara numerar.
(1^2) Prin exceptie de la alin.(1^1), consumatorul vulnerabil, definit la art.4, lit e), din Legea nr.258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza, poate solicita si primi plata in numerar a drepturilor prevazute la alin.(1^1).”, prevede documentul.
Art.II. - La articolul 1 din Legea nr.70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in
numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr.242 din 9 aprilie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1 ) - (1^3), cu urmatorul cuprins:
Amendamente introduse:
Text adoptat de Senat Amendamente admise Motivarea
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024 Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Alte interventii legislative propuse sunt:
„Art.18. - (1) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor are obligatia de a pune la dispozitia consumatorilor un
site internet cu acces gratuit unde sunt comparate comisioanele percepute de catre prestatorii de servicii de plata, cel putin pentru
serviciile cuprinse in Lista prevazuta la art.5 la nivel national. Site-ul internet ofera inclusiv informatii cu privire la sediile prestatorilor de servicii de plata si la localizarea bancomatelor si a automatelor ce functioneaza pe baza acceptoarelor de bancnote si
monede ale acestora.
b) sediile si localizarea bancomatelor, automate ce functioneaza pe baza acceptoarelor de bancnote si monede, cu cel putin 5 zile inainte de data propusa pentru schimbarea acestora.”
2. Articolul 44 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.44. - Institutiile de credit nu pot refuza o cerere privind deschiderea unui cont de plati cu servicii de baza, exceptand situatia
in care consumatorul are deja un cont de plati cu servicii de baza deschis sau deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o incalcare a dispozitiilor prezentei legi sau a dispozitiilor legale privind prevenirea spalarii banilor si combaterea finantarii terorismului, conform Legii nr.129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.”
3. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.54. - (1) In cazul consumatorilor care nu indeplinesc conditiile prevazute la art.4 lit.e), institutiile de credit:
a) ofera gratuit serviciile prevazute la art.48 a1in.(1) 1it.a), c) si d), pct.i) si ii) cu privire la alte plati cu cardul decat cele in
legatura cu jocurile de noroc;
b) ofera gratuit serviciul de interogare a soldului retelelor proprii de bancomate si al canalelor de comunicare la distanta;
c) percep comisioane rezonabile pentru serviciile prevazute la art.48 alin.(1), cu exceptia serviciilor prevazute la 1it.a), c) si d), pct.i) si ii);
d) ofera gratuit serviciile prevazute la art.48 alin. (1) lit.c) in cazul in care sunt furnizate la ghiseele sau bancomatele institutiei
de credit de pe teritoriul national.
(2) Serviciile prevazute la alin.(1) se vor asigura pentru si in masura incasarii lunare in contul de plati cu servicii de baza a veniturilor de natura salariala platite de angajator, a pensiilor, indemnizatiilor si alocatiilor de asistenta sociala platite de la bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti.”
1. Alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Institutiile publice pot solicita unitatilor trezoreriei statului eliberarea de sume in numerar, din conturile de cheltuieli sau de
disponibilitati, pentru achitarea drepturilor prevazute la art.1 alin.(12 ) si art.3 alin.(11) din Legea nr.70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru alte cheltuieli care nu se justifica a fi efectuate prin virament.”
Dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu urmatorul cuprins:
„(6^1) Raspunderea privind incadrarea in prevederile legale in vigoare a sumelor pe care institutiilor publice le solicita in
numerar unitatilor trezoreriei statului revine ordonatorilor de credite ai respectivelor institutii publice.”
3. Dupa alineatul (82) se introduc doua noi alineate, alineatele (83) si (84), cu urmatorul cuprins:
„(83) Institutiile publice care incaseaza prin casieria proprie sume in numerar reprezentand venituri cuvenite bugetelor proprii au obligatia sa asigure platitorilor si cel putin o alta modalitate de plata a sumelor respective, prin intermediul serviciilor de plata fara numerar definite conform Legii nr.209/2019 privind serviciile de plata si pentru modificarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale in vigoare si cu conditia asigurarii fondurilor necesare achitarii comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operatiuni.
(84) Institutiile publice pot opta pentru incasarea veniturilor cuvenite bugetelor proprii, sa utilizeze exclusiv mijloace de plata fara numerar, definite conform Legii nr.209/2019, cu respectarea prevederilor legale in vigoare si cu conditia asigurarii fondurilor necesare achitarii comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operatiuni.”
1. Dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu urmatorul cuprins:
„(12) Persoanele fizice sau juridice, prevazute la art.4 alin (1) din Legea nr.265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului au obligatia de a asigura implementarea si de a accepta cel putin un instrument de plata, fara numerar, asa cum acesta definit de Legea nr.209/2019 privind serviciile de plata si pentru modificarea unor acte normative, la art.5 alin.(1) pct.31.
2. Alineatele (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele juridice prevazute la alin.(1) si (3) pot oferi serviciul de avans in numerar la terminalele de plata in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante si pot acorda avansuri in numerar, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Acestea afiseaza la loc vizibil semnul privind acordarea acestui serviciu, precum si informatii privind costurile serviciului.
(6) Avansul prevazut la alin.(5) se evidentiaza distinct pe bonul fiscal si nu poate depasi suma de 500 de lei. Tranzactiile privind avansul in numerar se asimileaza retragerilor de numerar de la bancomate, iar comisioanele aferente tranzactiilor se stabilesc conform contractelor in vigoare intre parti.
Comerciantii pot percepe, de la titularul cardului, un comision care nu poate depasi 1% din valoarea avansului acordat.”
Art.V. – La alineatul (3) al articolului 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.97/2005, privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera g) se introduce o noua litera, litera g1), cu urmatorul cuprins:
„g1) institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica supravegheate si controlate de Banca Nationala a Romaniei, pentru furnizarea serviciilor de baza, asa cum sunt ele definite in
art.48 alin.(1) din Legea nr.258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza;”