Directia generala de asistenta pentru contribuabili a intocmit o lista cu zece dintre cele mai frecvente intrebari adresate de contribuabili in semestrul I al anului 2021.
Declaratia unica, inregistrarea in SPV, impozitele si contributiile au starnit cele mai mari dileme.
Iata in continuare cele mai intalnite intrebari, dar si raspunsurile oferite de reprezentantii ANAF.
1. Cine completeaza declaratia unica?
Declaratia unica se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate, care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.
Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
2. Care sunt modalitatile de depunere a declaratiei unice?
Cartea verde a contabilitatii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Declaratia unica se depune, impreuna cu anexele completate, daca este cazul, astfel:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului ,Spatiul privat virtual”, disponibil pe www.anaf.ro;
- pe site-ul www.e-guvernare.ro.
Formularul electronic poate fi descarcat gratuit de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro, sectiunea Servicii online, subsectiunea Declaratii electronice - Descarcare declaratii.
b) in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire.
Formularul declaratiei se pune gratuit la dispozitia contribuabilului. Declaratia se completeaza in doua exemplare, bifand casuta corespunzatoare modului de determinare a venitului net, respectiv, in sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli.
Originalul se depune la registratura organului fiscal competent sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
Contribuabilii care nu detin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet si doresc sa depuna electronic declaratia fiscala, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitatilor fiscale.
3. Cum se realizeaza inregistrarea persoanelor fizice in Spatiul Privat Virtual?
Persoanele fizice se pot inregistra in SPV pe website-ul www.anaf.ro, in sectiunea “Spatiul Privat Virtual”, rubrica “Inregistrare Utilizatori persoane fizice si juridice” cu ajutorul unui nume de utilizator si a unei parole sau cu certificatul digital calificat.
In situatia inregistrarii pe baza credentialelor (nume utilizator si parola) activarea contului se poate face astfel:
a) "Verificare numar document” - caz in care trebuie inscris numarul scrisorii primita in anul 2018 de la Ministerul Finantelor Publice, referitoare la inrolarea in acest serviciu, sau numarul unei somatii emise incepand cu 1 ianuarie 2015; aprobarea se face online;
b) "verificare numar inregistrare decizie” - caz in care trebuie inscris numarul unei decizii de impunere sau a unei decizii referitoare la obligatii de plata accesorii emise incepand cu anul 2013; aprobarea se face online;
c) Identificare vizuala - caz in care, dupa finalizarea cererii de inregistrare SPV, persoana fizica se programeaza online pentru identificare vizuala. La data si ora programarii, persoana in cauza este contactata video de un reprezentant al ANAF, prin aplicatia Zoom, in scopul verificarii identitatii. Daca totul este in ordine, la scurt timp se aproba inregistrarea in SPV si se
transmite persoanei fizice solicitante un email cu confirmarea aprobarii;
d) aprobare la ghiseu - in cazul in care persoana fizica nu poate face inregistrarea potrivit literelor a), b) sau c), este necesar ca aceasta, dupa completarea formularului de inregistrare, sa se prezinte la unitatea fiscala pentru aprobarea inregistrarii.
4. Cand se efectueaza plata impozitului pe venit si contributiilor de asigurari sociale pentru venitul estimat din activitati independente in anul 2021?
Plata impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari sociale pentru venitul estimat din activitati independente in anul 2021 se efectueaza oricand pana la data de 25 mai 2022, inclusiv.
5. Cum si cand se declara veniturile din cedarea folosintei bunurilor (inchiriere bunuri imobile)?
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor se declara in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti, la organul fiscal, prin depunerea Declaratiei unice.
6. Cand se completeaza declaratia de inregistrare/mentiuni/radiere?
Declaratia de inregistrare se completeaza cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii. Declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar declaratia de radiere se completeaza cu ocazia radierii inregistrarii fiscale.
7. Cum se stabileste impozitul anual datorat de catre persoanele fizice?
Impozitul anual datorat se stabileste de contribuabili in Declaratia unica pentru veniturile/castigurile realizate in anul fiscal anterior, prin aplicarea cotei de 10% asupra fiecaruia dintre urmatoarele:
a) venitul net anual impozabil determinat potrivit prevederilor legii;
b) castigul net anual impozabil determinat potrivit prevederilor legii.
8. Care este termenul de depunere a declaratiei de inregistrare fiscala?
Declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la:
a) data infiintarii potrivit legii, in cazul persoanelor juridice, asocierilor si al altor entitati fara personalitate juridica;
b) data stabilirii in Romania, in cazul persoanelor juridice straine care au locul exercitarii conducerii efective in Romania;
c) data inceperii activitatii pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor care se inregistreaza, potrivit legii speciale, la registrul comertului;
d) data obtinerii primului venit sau dobandirii calitatii de angajator, dupa caz, in cazul persoanelor fizice, altele decat cele de la lit. c);
e) data obtinerii primului venit, in cazul persoanelor fizice si juridice nerezidente care nu au un sediu permanent sau o reprezentanta in Romania.
9. Care este procedura de modificare a vectorului fiscal?
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni. In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat. Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.
10. Cum se pot plati obligatiile fiscale?
Contribuabilii isi pot indeplini obligatiile de plata reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat astfel:
- prin virament bancar;
- in numerar, in conturile deschise la Trezoreria Statului pe raza caruia acestia isi au domiciliul fiscal:
- prin mandat postal la subunitatile postale ale C.N. Posta Romana S.A.;
- on-line, cu cardul, prin intermediul platformei Ghiseul.ro care este interconectata cu serviciul Spatiul Privat Virtual;
- cu card bancar, la casieriile Trezoreriei Statului pe raza carora isi au domiciliul fiscal.