Valabil la 2.09.2011
Situatia de livrare a produselor agricole in schimbul terenului arendat la un PFA va fi ilustrata prin cazul unei intreprinderi individuale care a luat teren in arenda de la diverse persoane. Deoarece plata se face in natura, in momentul in care intreprinderea ii plateste arendatorului contravaloarea terenului arendat, va trebui aceasta sa intocmeasca o factura fiscala? In ce masura este plata reprezentata de contractul de arendare? De asemenea, vor fi aceste operatiuni inscrise in Registrul Jurnal de Incasari si Plati?
Trebuie precizat ca plata in natura a arendei nu reprezinta un "schimb" de bunuri contra servicii, ci doar o modalitate permisa de lege pentru stingerea unei obligatii de plata rezultata din contractul de arendare incheiat intre parti.
Plata arendei in natura este echivalenta cu livrarea de bunuri pentru care trebuie sa emiteti factura cu TVA colectata cu cota standard TVA de 24%, in cazul in care livrarea produselor agricole se face catre persoane fizice.
In ceea ce priveste plata in numerar, a contravalorii terenului arendat acesta presupune numai o iesire de numerar, respectiv o plata catre persoana fizica de la care ati inchiriat terenul, in baza contractului incheiat cu aceasta.
Asadar, intreprinderea individuala detine doua operatiuni distincte de inregistrare in Registru de Incasari si plati, chiar daca au aceasi data calendaristica:
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
1. Inregistrarea incasarii pe baza chitantei aferenta facturii pentru livrarea produselor agricole
2. Inregistrarea platii pe baza de dispozitie de plata catre casierie in baza contractului de arenda.