Firmele care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, reamintesc autoritatile fiscale.
Aceasta masura este prevazuta in Legea nr. 370/2022 (Monitorul Oficial nr. 1228 din 20 decembrie 2022). Actul normativ prevede amenzi pentru neconformare cuprinse intre 20.000 si 50.000 lei.
Inainte de a controla comerciantii si de a le aplica amenzi in caz de neconformare, autoritatile fiscale au lansat campania de informare „ACCEPTA PLATA CU CARDUL”.
Conformitatea cu obligatiile legale privind acceptarea platilor cu cardul si promovarea beneficiilor acestui instrument de plata, atat pentru comercianti, cat si pentru cetateni, sunt principalele obiective ale campaniei de informare lansate marti de Asociatia Platilor Electronice din Romania (APERO) si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), cu sprijinul Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).
Accepta plata cu cardul - cum se va desfasura campania?
Campania de informare, promovata sub sloganul „ACCEPTA PLATA CU CARDUL”, se va desfasura pe o perioada de cateva luni si va consta in distribuirea de afise si flyere de informare in structurile subordonate ANAF din toata tara, materiale de informare disponibile pe paginile web si postari pe retelele sociale ale ANAF, APERO si CNIPMMR, precum si mesaje trimise sutelor de mii de IMM-uri care fac parte din patronatele membre CNIPMMR.
„Acceptarea platii cu cardul face parte din procesul de modernizare si digitalizare a economiei romanesti si credem ca este nevoie de un efort sustinut al autoritatilor, impreuna cu asociatiile de profil si organizatiile patronale, de a comunica beneficiile acestui tip de plata inainte de a verifica nivelul de conformare. De informarea corecta a contribuabilului depinde succesul implementarii prevederilor legale”, a declarat Lucian Ovidiu Heius, Presedintele ANAF.
„Acceptarea platii cu cardul este o necesitate la ora actuala pentru firmele care vor sa se dezvolte si sa raspunda cererii in crestere din partea clientilor de a plati prin metode digitale. Reducerea costurilor cu administrarea numerarului, transferul banilor in timp real, plata cu cardul direct pe factura digitala sunt beneficii reale si imediate pentru comerciantii si furnizorii de servicii care adopta mijloace moderne de plata. In plus, costurile acceptarii platilor digitale sunt aproape nule, avand in vedere aparitia tehnologiei care permite transformarea telefoanelor mobile si a tabletelor in terminale de plata,” a declarat Razvan Faer, presedintele APERO.
Conform datelor BNR, numarul de terminale de plata (POS) se situa la peste 332.000 la mijlocul anului trecut, in crestere cu 22% fata de perioada similara a anului precedent, iar numarul de carduri in circulatie era de 20,2 milioane. Romania are aproape 18 terminale la mia de locuitori fata de media europeana de 36 de terminale, conform datelor BCE, prin urmare are nevoie sa dezvolte in continuare infrastructura de plati electronice.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Conform raportului european privind Indicele economiei si societatii digitale (DESI) din 2022, in Romania, “ponderea IMM-urilor care au cel putin un nivel de baza de intensitate digitala (22%) si procentajul intreprinderilor care fac schimb electronic de informatii (17%) sunt cele mai scazute din UE. Nivelul scazut de digitalizare si progresele relativ lente impiedica economia Romaniei sa profite pe deplin de oportunitatile oferite de tehnologiile digitale”.
„Platile digitale ofera oportunitati de crestere a veniturilor pentru IMM-uri si mai multe optiuni pentru clientii lor, in magazine si in mediul online. Datele noastre arata ca antreprenorii vad transformarea digitala ca o necesitate si solicita acordarea de deduceri fiscale pentru cheltuielile aferente acesteia sau finantarea de cursuri de perfectionare in acest domeniu pentru angajati. Prin urmare, prioritatea noastra trebuie sa fie reprezentata de educarea mediului de afaceri, a angajatilor in general, a
spatiului public in domeniul digitalizarii”, a declarat Florin Jianu, presedinte CNIPMMR.