email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale: ce cresteri de taxe si impozite pregateste Guvernul

Modificari fiscale: ce cresteri de taxe si impozite pregateste Guvernul
taxe si impozitemasuri fiscale guvernimpozit pe profitimpozit pe dividende

Potrivit unui proiect de OG prezentat de HotNews.ro, care inca nu este in dezbatere publica, Guvernul pregateste modificari fiscale majore care vizeaza impozitul pe venitul microintreprinderilor, imobiliare, cresterea impozitului pe dividende, eliminarea unor facilitati fiscale pentru salariati si cresterea TVA-ului. Mai mult decat atat, sa nu uitam ca de la 1 ianuarie 2024 se introduce si facturarea electronica pentru toate tranzactiile intre firmele din Romania, ceea ce, desigur, va complica si mai mult viata contabililor. 

Modificari fiscale pregatite de Guvern, pe scurt

- se introduce ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit. Cum se calculeaza?

"Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit, stabilit potrivit prevederilor alin. (2) lit. a), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul acestui ajustor. In cazul in care contribuabilii inregistreaza pierdere fiscala se aplica urmatoarele reguli:
a) contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. b); in cazul in care nu se inregistreaza cheltuieli de natura celor prevazute la alin. (2) lit. b), ajustorul este zero;
b) contribuabilii care inregistreaza profit impozabil cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dar ca urmare a recuperarii pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, inregistreaza pierdere fiscala, sunt obligati la plata impozitului la nivelul ajustorului determinat potrivit alin. (2) lit. a).
(2) Ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit se determina astfel:

a) Pentru contribuabilii, altii decat cei de la lit. b):

AFIP = 16%*[(3% *(VT – Vs) + Sch]

b) Pentru contribuabilii care inregistreaza pierdere fiscala cumulata la sfarsitul trimestrului/anului de calcul si oricare dintre urmatoarele cheltuieli referitoare la consultanta, management, la redeventele definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetaredezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii:

AFIP = 16%*Sch

c) Pentru aplicarea lit. a) si b), indicatorii au urmatoarea semnificatie:
AFIP = ajustorul fiscal pentru impozitul pe profit determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.
VT = veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.
Vs = veniturile care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului
fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, sunt:
- veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
- veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
- veniturile din subventii;
- veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

Sch= suma cheltuielilor referitoare la consultanta, management, drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv cu redevente definite potrivit art. 7 pct. 36, altele decat cele specifice activitatilor de inovare si/sau cercetare-dezvoltare, inregistrate in relatia cu o persoana afiliata, definita potrivit art. 7 pct. 26, sau cu o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii; suma acestor cheltuieli se calculeaza de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat si pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul.

- cresterea impozitului pe venitul din dividende de la 8% la 10%

- TVA va creste de la 5% la 9% pentru carti, manuale, ziare si reviste, locuinte noi (cu suprafata utila de maximum 120 mp si care valoreaza max. 600.000 de lei), livrarea catre persoanele fizice de lemn de foc, livrarea de energie termica in sezonul rece, livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire, livrarea de produse ortopedice, proteze si accesorii ale acestora etc.

Asa cum stiti deja, conform Legii nr. 216/2023 publicata in Monitorul Oficial, din 11 iulie 2023, se aplica o cota redusa de 5% pentru panouri solare, pompe de caldura si lemne de foc, dar iata ca acum va fi creste la 9%.

- Impozit de 5% pe tranzactiile imobiliare cu locuinte, efectuate de firme si PFA

- Impozit de 1% pentru proprietati imobiliare cu valoare peste 2,5 milioane de lei detinute de persoane fizice in Romania.

- PFA vor plati CASS (contributia la sanatate) indiferent de plafonul veniturilor obtinute, iar la CAS (pensii) se propune introducerea unui al treilea plafon, de 36 de salarii minime.

- cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor vor fi:

1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 300.000 lei inclusiv
3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 300.000 lei;
2. desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209,  5610, 5621, 5629, 5630,  6910, 8621, 8622, 8623, 8690. 

- trecerea la impozit pe profit daca firma are o rata a rentabilitatii de peste 30%

In draftul ordonantei de urgenta pe care Executivul o are in lucru se mai arata ca daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 300.000 lei si o rata a rentabilitatii de peste 30%, calculata ca raport intre profitul net si venituri totale, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, aceasta va trece la impozit pe proft de 16% incepand cu trimestrul in care se inregistreaza acest caz.

- clarificari privind inactivitatea temporara a microintreprinderilor

"Microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara sau declara pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceste situatii de inactivitate este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

De asemenea, o microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara sau a declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare, situatii inscrise, potrivit prevederilor legale, in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprindere la data reluarii activitatii daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d) si h), iar pe cea de la lit. g), prin exceptie, in termen de 30 de zile inclusiv de la data reluarii activitatii."

- IT: eliminarea partiala a scutirii de impozit pe venitul din salarii

Scutirea se va putea aplica la un singur angajator/platitor si numai pentru veniturile de pana la 10.000 lei. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.

- angajatii din constructii si sectorul agroalimentar vor plati si ei contributii la asigurarile sociale de sanatate (CASS), de 10%.

-  eliminarea cotei de TVA de 9% pentru prestarea serviciilor de restaurant si de catering

-  50% deductibilitate cheltuieli functionare sediu social

"50% din valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social situat in cladiri de locuinte sau cladiri individuale de locuit, din zone rezidentiale, definite potrivit prevederilor legale, care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice."

- reducerea limitarii deductibilitatii de la 50% la 25% pentru cheltuielile cu autoturismele

Astfel, sunt considerate cheltuieli deductibile doar "25% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.”

- deductibilitate ajustari pentru deprecierea creantelor - scadere de la 50% la 30%

- eliminarea deducerii pentru sponsorizari

Potrivit draftului, "sumele reprezentand sponsorizari si sumele reprezentand achizitia de aparate de case de marcat electronice fiscale ramase de reportat, potrivit legii, nu se scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat dupa data de 1 ianuarie 2024." 

cresterea impozitului la veniturile din transferul tilurilor de valoare si in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate

"Veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, determinate conform art. 94 si 95, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), se impun prin retinere la sursa astfel:
a) in cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
b) in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 5% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii.

Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat - primul iesit, pe fiecare simbol.”

Important! Redactia contabilul.ro a consultat draftul ordonantei de urgenta pe care Executivul o are in lucru. Proiectul de OG poate suferi modificari pana sa fie adoptat de Executiv si publicat in Monitorul Oficial. 

Pentru a reduce riscul de a comite erori in contextul unui mediu fiscal in continua schimbare, este important sa fiti la curent cu ultimele noutati din domeniu.
Nu uitati ca va asteptam si in Grupul Contabililor din Romania unde zi de zi discutam despre cele mai importante stiri si subiecte din domeniul fiscal-contabil, alaturi de alti 36.400 de membri!

 

Foto: pixabay.com


de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
taxe si impozitemasuri fiscale guvernimpozit pe profitimpozit pe dividende


Data aparitiei: 02 August 2023

Votati articolul "Modificari fiscale: ce cresteri de taxe si impozite pregateste Guvernul":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X