Dupa cum bine stiti, facturarea incorecta poate duce la amenzi substantiale. Legea impune ca facturile sa contina informatii precise si complete, inclusiv datele comerciale ale ambelor parti, descrierea serviciilor/produselor, preturile si sumele totale de plata. O eroare in aceste detalii poate declansa controale fiscale si poate atrage sanctiuni financiare sau penale. Impactul erorilor de facturare se extinde dincolo de aspectele financiare, avand efecte asupra conformitatii fiscale, reputatiei, relatiilor de afaceri si eficientei operationale.
In cele ce urmeaza prezentam 3 aspecte importante de stiut pentru contabili despre corectarea facturilor si la final va propunem spre consultare un studiu de caz practic.
1. Corectarea informatiilor inscrise in facturi - ce trebuie sa aveti in vedere
Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
2. Control fiscal - intocmire facturi de corectie
Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform lit. b) catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
3. Informatii eronate in autofacturi - cum procedam?
In cazul autofacturilor, daca persoana impozabila emitenta constata ca a inscris informatii in mod eronat in respectivele autofacturi, fie va emite o noua autofactura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din autofactura initiala, numarul si data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie va emite o noua autofactura continand informatiile si valorile corecte si concomitent va emite o autofactura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data autofacturii corectate.
In situatia in care autofactura a fost emisa in mod eronat sau prin normele metodologice se prevede ca in anumite situatii se poate anula livrarea/prestarea catre sine, persoana impozabila emite o autofactura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data autofacturii anulate.
Studiu de caz: Corectare factura emisa initial
Intrebare: Societatea noastra SRL din Romania este platitoare de impozit pe profit. A cumparat marfa de la un furnizor din Spania pe care a livrat-o unui client din Italia. Toti cei 3 parteneri sunt inregistrati in scopuri de TVA in tara lor. Furnizorul din Spania a emis prima data o factura de avans, iar ulterior, dupa cateva luni, a efectuat 2 livrari de marfa pentru care a emis doua facturi.
Problema este ca furnizorul, cand a emis facturile de livrare, nu a stornat cota-parte din avansul facturat si sa factureze marfa la pretul de livrare negociat intre parti, ci a facturat marfa la pret eronat (doar diferenta dintre avans si pre tul negociat). Acum avem un avans care nu s-a inchis.
Cum ar trebui sa procedeze furnizorul din Spania pentru a putea inchide acest avans si costul marfii sa fie inregistrat in balanta din anul anterior la pretul corect (in acest moment. aceasta fiind inregistrata doar la diferenta dintre costul negociat si avansul facturat)?
Raspuns: Conform prevederilor de la art. 330 alin. (1) din legislatia nationala, corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
Prin urmare, ar putea fi mai multe variante pentru corectie, insa eu va propun doua:
– sa emita doua facturi, din care o factura de stornare a facturii emise cu pret eronat si o factura cu valoarea totala, care sa cuprinda si informatii privind factura de avans cu valori cu semnul minus/sau una singura care sa contina informatii cu privire la cele doua facturi, cu valori cu semnul minus;
sau:
– sa emita o factura cu valorile diferentei de pret si pe aceeasi factura sa storneze avansul facturat initial.
Toate aceste facturi trebuie sa contina informatii cu privire la facturile emise initial: nr. factura corectata/data factura.
Explicatiile au fost oferite de Ionut Jinga, consultant fiscal, pentru Revista de TVA. Click aici pentru detalii >>
Foto: pixabay.com