O companie organizeaza un concurs pe platforma interna, iar premiul va fi un laptop in valoare de 5.000 lei + TVA, pe care urmeaza sa-l achizitioneze de la un furnizor din Romania. Perioada desfasurarii concursului este de o luna, cu extragere in luna decembrie 2024. In continuare, va prezentam obligatiile fiscale care revin companiei, in calitate de organizator, precum si monografia contabila.
Cum se impoziteaza veniturile din premii si ce declaratii depune societatea
Veniturile din premii se impoziteaza, prin retinerea la sursa de catre platitorul de venit, cu o cota de 10% aplicata asupra venitului net determinat prin scaderea din venitul brut a sumei de 600 lei, pentru fiecare premiu.
- Noi 1899 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Impozit pe veniturile din premii = (venitul din premii - 600 lei) x 10%
Calcularea, retinerea, declararea (prin D100 la rd. 608) si plata impozitului se face de platitorul de venituri, in momentul platii, iar impozitul astfel calculat si retinut este impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
In anul urmator, pana la data de 28 februarie, trebuie depusa si D205 in care se detaliaza sumele retinute pe fiecare beneficiar, cu nume si CNP), astfel ca trebuie intocmita o situatie cu numele beneficirului, CNP-ul, motivul acordarii premiului si semnatura beneficiarului.
Pentru premiile acordate in natura, valoarea acestora se stabileste pe baza pretului de piata, inclusiv TVA, conform art. 10 alin. (2) din Codul fiscal. Astfel, valoarea bruta a premiului acordat, incluzand TVA, este de 5.950 lei (5.000 lei valoare neta si 950 lei TVA).
Deoarece in cazul venitului in natura, valoarea acestuia se stabileste pe baza cantitatii si a pretului de piata pentru bunurile sau serviciile respective (care include si TVA, in cazul persoanei fizice care beneficiaza de bun si care realizeaza venitul prin faptul ca primeste bunul gratuit), dupa cum se prevede la art. 10 alin. 2 din Codul fiscal, valoarea premiului va include si TVA aferenta.
Calcul pentru valoarea premiului
Valoarea bruta a premiului (inclusiv TVA) este de 5.950 lei (5.000 lei + 950 lei TVA).
Venit net impozabil = 5.950 lei - 600 lei = 5.350 lei
Impozitul pe venit: 5.350 * 10/100==535 lei.
Compania trebuie sa retina acest impozit la sursa, sa il declare si sa il vireze la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care are loc extragerea premiului.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Conform art. 270 alin. (8) lit. b din Codul fiscal si normelor metodologice, bunurile oferite gratuit in scop de reclama sau pentru stimularea vanzarilor, produse sau comercializate de companie, nu constituie livrari de bunuri impozabile daca sunt de acelasi fel cu cele vandute.
In cazul bunurilor de alt tip, se considera livrare de bunuri numai daca se deduce TVA la achizitie.
Astfel, tratamentul TVA se poate aplica dupa cum urmeaza:
- Daca firma deduce TVA la achizitia bunurilor, va proceda la autocolectarea TVA pentru o operatiune asimilata livrarii de bunuri (livrare catre sine), conform art. 270 alin. (4) lit. b din Codul fiscal. Se va emite o autofactura, potrivit art. 319 alin. (8) si normelor metodologice.
- Daca firma nu deduce TVA la achizitie, nu va colecta TVA pentru operatiunea respectiva.
Din punctul de vedere al TVA, potrivit art. 270 alin. 8 lit. b din Codul fiscal si pct. 7 alin. 10 lit. a din Normele metodologice de aplicare, nu constituie livrare de bunuri, bunurile acordate in mod gratuit in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor, respectiv bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului.
Daca bunurile nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca, fie se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila, fie bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia.
Conform pct. 7 alin. 10 lit. b din Normele metodologice bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
In consecinta, tratamentul TVA va fi urmatorul: fie societatea isi deduce TVA aferenta achizitiei si atunci procedeaza la autocolectarea TVA pentru o operatiune asimilata livrarii de bunuri (livrare catre sine) conform art. 270 alin. 4 lit. b din Codul fiscal, prin emiterea unei autofacturi potrivit art. 319 alin. 8 din Codul fiscal si pct. 92 alin. 3 din Normele metodologice de aplicare, fie societatea nu isi deduce TVA aferenta achizitiei, dar nu va fi nevoita sa colecteze TVA deoarece operatiunea reprezinta o livrare asimilata doar daca ar fi dedus TVA aferenta.
Cheltuielile legate de acordarea de produse gratuit pentru reclama si stimularea vanzarilor sunt deductibile, conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal si normelor metodologice, fiind considerate in interesul desfasurarii activitatii economice.
In cazul impozitului pe venit suportat de companie in numele beneficiarului (persoana fizica rezidenta), acest impozit nu este deductibil, in concordanta cu practica organelor fiscale, care trateaza aceasta cheltuiala ca nedeductibila.
Din punct de vedere al impozitului pe profit societatea poate acorda gratuit produse in cadrul campaniilor promotionale in scopul stimularii vanzarilor, cheltuiala aferenta fiind deductibila in temeiul prevederilor 25 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 13 alin. 1 lit. a din Normele metodologice de aplicare potrivit carora sunt considerate cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice numai cheltuielile legate de reclama si publicitate, inclusiv cele referitoare la acordarea de bunuri cu titlu gratuit cu scopul stimularii vanzarilor.
In ceea ce priveste impozitul pe venit suportat de societate in numele beneficiarului de venit, conform art. 25 alin. 4 lit a din Codul fiscal sunt nedeductibile cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din Romania.
Dupa cum se poate observa reglementarile fiscale prevad expres nedeductibilitatea impozitelor neretinute la sursa doar pentru persoanele fizice (si juridice) nerezidente, nu si pentru persoanele fizice rezidente, insa din practica organelor de inspectie fiscala si acest impozit a fost tratat tot ca nedeductibil pe considerentul ca nu a fost retinut la sursa si ca este deductibila doar cheltuiala cu premiul conform pct. 13 alin. 1 lit. a din norme, nu si cheltuiala cu impozitul ce ar trebui suportat de beneficiar.
Acordare laptop ca premiu - inregistrari contabile
- inregistrarea achizitiei premiului (laptop):
3028 Alte materiale consumabile = 401 Furnizori
- acordarea laptopului drept premiu:
6232 Cheltuieli de reclama si publicitate = 3028 Alte materiale consumabile
- inregistrarea impozitului suportat de societate:
6232 Cheltuieli de reclama si publicitate = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
Foto: pixabay.com