Stornarea unei facturi este o procedura contabila ce se efectueaza atunci cand dorim sa anulam o operatiune comerciala sau financiara inregistrata anterior in contabilitate. Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Corectarea informatiilor inscrise in facturi
Conform prevederilor art. 330 alin. 1 lit. b) din Codul fiscal, corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
In cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura (factura de corectie/rectificativa) care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus (de stornare) sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
Corectia facturii electronice - baza legala
In cazul in care factura este gresita si nu este validata de catre sistem, aceasta va trebui stornata si refacuta corect. In sistem se incarca atat factura stornata cat si factura corectata.
Stornarea unei facturi poate apare si in situatia in care aceasta a fost emisa catre un partener in mod eronat (acesta nu a primit bunurile/serviciile facturate).
ORDIN Nr. 1365/2021 din 5 noiembrie 2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura
ART. 6 Corectia facturii electronice
(1) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2B asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 4 alin. (2).
(2) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2G asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv prin intermediul sistemului national de raportare - Forexebug, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 5 alin. (3).
(3) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
(4) Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Emitere doua facturi de stornare pentru un singur avans, corectare eroare - studiu de caz
Intrebare: "O persoana juridica a stornat din greseala un avans de doua ori si facturile s-au incarcat pe platforma e-Factura. Va rog sa imi spuneti cum putem sa corectam aceasta greseala."
Raspuns: Eroarea mentionata trebuie corectata de catre emitentul facturii indiferent de faptul ca a fost constatata din proprie initiativa sau la primirea mesajului cu privire la obiectiunilor transmise de catre destinatar conform prevederilor art. 4 alin. (9) din O.U.G. nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania
"(9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens."
Acest mesaj tine loc de notificare a emitentului cu privire la eroarea constatata, emitentul fiind obligat sa procedeze la corectarea facturii emise eronat (factura storno nr. 2).
Eroarea trebuie corectata doar prin emiterea unei alte facturi, in negru deoarece factura eronata (factura storno nr. 2) comunicata destinatarului nu poate fi returnata emitentului in sistemul RO e-factura de catre destinatar, aspect reglementat, in mod expres, prin art. 4 alin. (8) din O.U.G. nr. 120/2021
"(8) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura."
Corectarea facturii trebuie efectuata conform prevederilor O.M.F.P. nr.1365 din 5 noiembrie 2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Corectarea facturii nr. 2 emise in rosu se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie in negru (factura de stornare nr. 3) care trebuie transmisa destinatarului in sistemul RO e-factura. Este recomandabil ca in factura nr. 3 sa se faca referire la factura nr. 2.
Aceste cerinte se regasesc la art. 330 "Corectarea facturilor" alin. (1) lit. b)
" (1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
..........
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate."
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la alin. (2) ale art. 330
" (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d)."
Factura nr. 3 emisa pentru corectarea facturii nr. 2 trebuie transmisa destinatarului prin sistemul RO e-Factura.
Facturile de stornare/corectie nr. 1, 2 si 3 trebuie inregistrate corespunzator (cu semnul minus si/sau cu semnul plus), atat de catre emitent, cat si de catre destinatar in:
- evidenta contabila;
- evidenta fiscala (jurnalul pentru vanzari = emitent, jurnalul pentru cumparari = destinatar).
Corectarea facturii trebuie efectuata conform prevederilor art. 330 "Corectarea facturilor" din Codul fiscal. Respectarea acestor prevederi este reglementata, in mod expres, prin O.M.F.P. nr. 1365 din 5 noiembrie 2021 art. 6 "Corectia facturii electronice"
Raspuns oferit in luna mai 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com