Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

6.1. Impozit pe profit

Impozit pe profitleasingleasing financiarleasing operational

1) IMPOZIT PE PROFIT


Exista modalitati diferite de calcul a ratei de leasing, in functie de care este stabilit si tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit, astfel:
– rata de leasing financiar = cota-parte din valoarea de intrare a bunului + dobanda de leasing leasing financiar

Valoarea de intrare a bunului este egala cu valoarea la care acesta a fost dobandit de finantator, adica tocmai costul de achizitie (prevedere care deranjeaza societatile de leasing prin faptul ca ii obliga sa dezvaluie aceasta informatie utilizatorului). Dobanda de leasing perceputa trebuie sa reprezinte rata medie a dobanzii bancare pe piata romaneasca – ceea ce deranjeaza de asemenea pe finantatori, fiindca limiteaza posibilitatea de a manipula dobanda perceputa.
Din punct de vedere fiscal:

a) utilizatorul este tratat ca proprietar si are dreptul la deducerea amortizarii mijlocului fix care face obiectul contractului de leasing in limitele stabilite de art. 24 „Amortizarea fiscal`“ al Codului fiscal;
b) dobanda ce se plateste in cadrul contractului se include in venitul impozabil al locatorului si este deductibila de catre utilizator, respectand limitele prevazute la art. 23 „Cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar“ din Codul fiscal.
– rata de leasing operational = cota de amortizare calculata conform normelor legale in vigoare + un beneficiu stabilit de parti leasing operational
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, potrivit dispozitiilor Titlului II din Codul fiscal, pentru rata de leasing operational se aplica urmatoarele reguli:
a) locatorul este tratat ca proprietar si are dreptul la deducerea amortizarii mijlocului fix, asa cum am mai prezentat mai sus potrivit dispozitiilor art. 24 „Amortizarea fiscala“ din Codul fiscal;


b) chiria care se plateste in cadrul contractului se include in venitul impozabil al locatorului si este deductibila la utilizatorul care face obiectul acestui capitol.


LIMITAREA LA DEDUCTIBILITATE A CHELTUIELILOR CU DOBANDA AFERENTA CONTRACTELOR DE LEASING FINANCIAR


La utilizator, cheltuielile cu dobanzile, pentru contractele de leasing financiar au avut deductibilitate limitata potrivit dispozitiilor art. 23 „Cheltuieli cu dobanzile si diferente de curs valutar“, astfel:

a) In cazul in care gradul de indatorare a capitalului era peste unu inclusiv, cheltuielile cu dobanzile (inclusiv cheltuielile cu dobanzile aferente angajamentelor de leasing) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar erau deductibile pana la nivelul sumei veniturilor din dobanzi, plus 10% din celelalte venituri ale contribuabilului.
Cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar ramase nedeductibile se reportau in perioada urmatoare, in aceleasi conditii, pana la deductibilitatea integrala a acestora.
b) |n cazul in care gradul de indatorare a capitalului era mai mic decat unu, cheltuielile cu dobanzile erau integral deductibile.
Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2005, prin Legea nr. 494/2004 privind aprobarea O.G. nr. 83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, gradul de indatorare a capitalului, in functie de care se analizeaza caracterul deductibil al cheltuielilor cu dobanzile si a pierderii nete din diferente de curs valutar, aferente imprumuturilor care intra sub incidenta art. 23 din Codul fiscal, a fost majorat la trei.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2005, prin O.G. nr. 83/2004, dobanzile si pierderea neta din diferente de curs valutar aferente contractelor de leasing au fost excluse de sub incidenta art. 23 din Codul fiscal.


FACILITATI FISCALE IN DOMENIUL IMPOZITULUI PE PROFIT


In cazul contractelor de leasing financiar, achizitiile de mijloace fixe sunt tratate ca investitii si se supun amortizarii. Prin Titlul II din Codul fiscal este permisa aplicarea metodei de amortizare accelerata in cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora.

In cazul metodei de amortizare accelerata, amortizarea se calculeaza dupa cum urmeaza:

a) pentru primul an de utilizare, amortizarea nu poate depasi 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix;

b) pentru urmatorii ani de utilizare, amortizarea se calculeaza prin raportarea valorii ramase de amortizare a mijlocului fix la durata normala de utilizare ramasa a acestuia.
In situatia in care ati investit in mijloace fixe amortizabile sau in brevete de inventie amortizabile pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, destinate activitatilor pentru care sunteti autorizati si daca nu ati aplicat regimul de amortizare accelerata, puteati deduce cheltuieli de amortizare reprezentand 20% din valoarea de intrare a acestora, la data punerii in functiune a mijlocului fix sau a brevetului de inventie. Valoarea ramasa de recuperat pe durata normala de utilizare se determina dupa scaderea din valoarea de intrare a sumei egale cu deducerea de 20%.
Intra sub incidenta facilitatii fiscale mai sus prezentate si mijloacele fixe achizitionate in baza unui contract de leasing financiar cu clauza definitiva de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului, la expirarea contractului de leasing financiar. Contribuabilii care au beneficiat de aceasta facilitate aveau obligatia sa pastreze in patrimoniu aceste mijloace fixe amortizabile cel putin o perioada egala cu jumatate din durata lor normala de utilizare.

Facilitatea fiscala referitoare la deducerea cheltuielilor de amortizare reprezentand 20% din valoarea de intrare a acestora, a fost abrogata incepand cu data de 1 mai 2005, existand insa obligatia pastrarii in patrimoniu a acestor mijloace fixe o perioada egala cu jumatate din durata lor normala de utilizare.

Astfel, incepand cu data de 1 mai 2005, pentru mijloacele fixe achizitionate in baza unui contract de leasing, ca facilitate fiscala, puteti aplica numai amortizarea accelerata, dar numai pentru achizitia echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora.


2) IMPOZITUL PENTRU NEREZIDENTI
Ca principiu general, in cazul contractelor de leasing incheiate cu entitati din strainatate, veniturile obtinute atat sub forma de dobanzi, in cadrul contractelor de leasing financiar, cat si sub forma de redevente, in cadrul contractelor de leasing operational, de catre o persoana juridica nerezidenta a unei tari cu care Romania are incheiata conventie pentru evitarea dublei impuneri sunt impozabile in tara noastra conform prevederilor acestei conventii. Impozitarea se face prin retinere la sursa, prin aplicarea cotei mentionate de articolele din conventii la suma bruta ce reprezinta dobanda sau redeventa.

COTELE DE IMPUNERE:
A) Pentru contractele de leasing financiar extern se impune dobanda din contract de leasing, astfel:
–daca conventiile pentru evitarea dublei impuneri stabilesc in articolul „Dobanzi“ acordarea dreptului de impozitare ambelor state, atat statului de rezidenta a beneficia-rului dobanzilor, cat si statului de sursa a dobanzilor – dobanzile obtinute din Romania sunt impozitate in Romania cu cota prevazuta in conventia respectiva;

–daca nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania nu este rezident intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau nu prezinta certificat de rezidenta fiscala prin care sa se ateste ca este rezident al statului cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, dobanzile aferente contractelor de leasing financiar sunt impuse prin retinere la sursa, cu cota de 16% aplicata asupra dobanzilor brute, conform prevederilor Titlului V „Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti“ din Codul fiscal.

ATENTIE!
In cazul in care rata de leasing financiar este defalcata in factura externa in cota-parte din valoarea de intrare a bunului + dobanda de leasing, se va impune cu impozit doar dobanda. In situatia in care rata de leasing nu este defalcata, impozitul pe dobanda se va aplica la intreaga rata.
B) Pentru contractele de leasing operational extern:
Regula generala a tuturor conventiilor pentru evitarea dublei impuneri stabileste in articolul intitulat „Redevente“ acordarea dreptului de impozitare a ambelor state, atat statului de rezidenta a beneficiarilor redeventelor, cat si statului de provenienta a redeventelor.
In cazul in care nerezidentul beneficiar al venitului din Romania nu a prezentat originalul sau copia tradusa si legalizata a certificatului de rezidenta fiscala, se vor aplica prevederile Titlului V din Codul fiscal, si nu cele din conventiile de evitare a dublei impuneri.

Potrivit definitiei din Codul fiscal, termenul redeventa inseamna orice suma ce trebuie platita in bani sau in natura pentru folosirea ori dreptul de folosinta al oricarui echipament industrial, comercial sau stiintific, orice bun mobil, mijloc de transport ori container. Cota generala de impozit pe redeventa prevazuta Titlului V „Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti“ din Codul fiscal era de 15% din suma bruta a redeventelor. Incepand cu data de 1 ianuarie 2006 cota de impozit este de 16% potrivit art. 3 alin. (5) din Legea nr. 163/2005.
Nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice in Romania
dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate
intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de rezidenta
eliberat de autoritatea competenta fiscala din statul respectiv.
Certificatul se depune in momentul platii venitului, dar nu mai tarziu de o luna fiscala
calculata de la data platii acestuia. Copia legalizata de pe certificatul de rezidenta fiscala trebuie contrasemnata si de persoana autorizata care a semnat documentul de plata a venitului la extern.
Certificatul de rezidenta fiscala este valabil pentru anul fiscal pentru care a fost emis, astfel ca, nerezidentii care sunt beneficiari ai veniturilor din Romania vor depune anual, la platitorul de venit, originalul certificatului de rezidenta fiscala tradus si legalizat de organul autorizat din Romania in momentul platii venitului, dar nu mai tarziu de o luna calculata de la data platii acestuia.
Certificatul de rezidenta fiscala este documentul care trebuie sa intruneasca urmatoarele conditii:

  • sa fie emis de autoritatea fiscala competenta;
  • sa certifice ca societatea prestatoare este rezidenta a statului respectiv si ii sunt aplicabile prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Guvernul Romaniei si statul respectiv;
  • sa fie emis separat, pe fiecare an fiscal in parte;  
  • sa se incadreze in prevederile actului normativ care aproba formularistica referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare (O.M.F. nr. 1.798/14.09.1998).


TERMENUL DE PLATA


Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza plata catre bugetul de stat.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2005, potrivit prevederilor art. 116 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum este modificat prin O.G. nr. 83/2004, data privind echivalarea in lei a impozitului in valuta este ziua retinerii impozitului, in loc de ziua precedenta celei in care se efectueaza plata catre bugetul de stat.

Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza plata catre bugetul de stat.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2005, potrivit prevederilor art. 116 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum este modificat prin O.G. nr. 83/2004, data privind echivalarea in lei a impozitului in valuta este ziua retinerii impozitului, in loc de ziua precedenta celei in care se efectueaza plata catre bugetul de stat.

OBLIGATII DECLARATIVE


Platitorii de venituri care au obligatia sa retina la sursa impozitul pentru nerezidenti au obligatia sa completeze si sa depuna „Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat“ lunar, pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii la care se refera, pentru obligatiile de plata.
Platitorii de venituri care au obligatia sa retina la sursa impozitul pentru veniturile obtinute de contribuabili din Romania trebuie sa depuna o declaratie la autoritatea fiscala competenta pana la data de 28, respectiv 29 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care s-a platit impozitul.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Impozit pe profitleasingleasing financiarleasing operational

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 07 Aprilie 2006


Votati articolul "6.1. Impozit pe profit":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Coduri caen pentru magazin second hand si producere bijuterii hand made

Intrebare: Buna ziua!
Doresc sa imi infiintez un Srl D care sa aibe ca si obiect comertul cu haine si incaltaminte second hand si de asemenea in aceeasi locatie vreau sa comercializez bijuterii hand made pe care sa le vand. Mentionez ca aceste bijuterii nu sunt din metale sau pietre pretioase sau semipretioase. As vrea sa pot sa comercializez aceste produse si la targuri, expozitii uneori.
Intrebarea mea este: stiu ca la Srl D se accepta doar 5 coduri caen, eu am ales urmatoarele, sunt potrivite pentru ceea ce doresc sa fac? Pot sa desfasor toate activitatiile de mai sus pe baza lor? ( Ultimul cod as dori sa il folosesc pentru ca imi doresc pe viitor sa aduc si haine noi in magazin)
Cod principal:
4779 Comert cu amanuntul al bunurilor de ocazie vandute prin magazine
Coduri secundare:
4789 Comert cu amanuntul prin standuri, chioscuri si piete al altor produse
3213 Fabricarea imitatiilor de bijuterii si articole similare
4719 Comert cu amanuntul in
magazine nespecializate, cu va
nzare predominanta de produse
nealimentare
4771 Comert cu amanuntul al imbracamintei, in magazine specializate

Daca considerati ca nu se potrivesc sau ar trebui sa adaug ceva va rog sa imi comunicati.
Multumesc anticipat !

Raspuns: Multumesc de raspunsuri. Se pare ca am gresit eu in expunere, bijuteriile hand made eu vreau sa le...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 07 Aprilie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X