Analizam in continuare cazul unei societati platitoare de impozit pe profit care este pe pierdere in anul 2022.
Specialistul nostru ne va explica in continuare ce cheltuieli se pot esalona pentru anul 2023 pentru a incheia anul pe profit, dar si care este monografia contabila.
Societate pe pierdere - esalonare: raspunsul specialistului
In cazul de fata banuiesc ca va referiti la situatia cand o cheltuiala poate fi considerata ca neapartinand perioadei curente, ci altor perioade viitoare.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Potrivit pct.57 din OMFP 1802/2014, (1) Contabilizarea si prezentarea elementelor din bilant si din contul de profit si pierdere tinand seama de fondul economic al tranzactiei sau al angajamentului in cauza. Respectarea acestui principiu are drept scop inregistrarea in contabilitate si prezentarea fidela a operatiunilor economico financiare, in conformitate cu realitatea economica, punand in evidenta drepturile si obligatiile, precum si riscurile asociate acestor operatiuni. (2) Evenimentele si operatiunile economicofinanciare trebuie evidentiate in contabilitate asa cum acestea se produc, in baza documentelor justificative. Documentele justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economicofinanciare trebuie sa reflecte intocmai modul cum acestea se produc, respectiv sa fie in concordanta cu realitatea.
De asemenea, contractele incheiate intre parti trebuie sa prevada modul de derulare a operatiunilor si sa respecte cadrul legal existent. (3) Forma juridica a unui document trebuie sa fie in concordanta cu realitatea economica. Atunci cand exista diferente intre fondul sau natura economica a unei operatiuni sau tranzactii si forma sa juridica, entitatea va inregistra in contabilitate aceste operatiuni, cu respectarea fondului economic al acestora. (4) Exemple de situatii cand se aplica acest principiu pot fi considerate: incadrarea de catre utilizatori a contractelor de leasing in leasing operational sau financiar; recunoasterea veniturilor din chirii, respectiv a cheltuielilor din chirii in functie de fondul economic al contractului si de eventualele gratuitati (stimulente) aferente; incadrarea operatiunilor la vanzare in nume propriu sau comision, respectiv consignatie; recunoasterea participatiilor detinute ca fiind de naturarecunoasterea veniturilor, respectiv a cheltuielilor in contul de profit si pierdere sau ca venituri in avans, respectiv cheltuieli in avans; actiunilor detinute la entitati afiliate sau sub forma altor imobilizari financiare; incadrarea reducerilor acordate, respectiv primite, la reduceri comerciale sau financiare. (5) Entitatile au obligatia ca la intocmirea documentelor justificative si la contabilizarea operatiunilor economicofinanciare sa tina seama de toate informatiile disponibile, astfel incat sa fie extrem de rare situatiile in care natura economica a operatiunii sa fie diferita de forma juridica a documentelor care stau la baza acestora.
Potrivit pct.351 din OMFP 1802/2014 351. (1) Cheltuielile platite/de platit si veniturile incasate/de incasat in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans (contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans") sau venituri in avans (contul 472 "Venituri inregistrate in avans"), dupa caz. (2) In aceste conturi se inregistreaza, in principal, urmatoarele cheltuieli si venituri: chirii, abonamente, asigurari si alte cheltuieli efectuate anticipat, respectiv veniturile din chirii, abonamente si alte venituri aferente perioadelor sau exercitiilor urmatoare. (3) In contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" se inregistreaza, de asemenea, achizitiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera si certificate verzi, efectuate in cursul perioadei curente, dar care sunt aferente unei perioade ulterioare, urmand a se recunoaste drept cheltuieli ale perioadelor viitoare in care urmeaza a se utiliza. (4) Onorariile si comisioanele bancare achitate in vederea obtinerii de imprumuturi pe termen lung se recunosc pe seama cheltuielilor inregistrate in avans. Cheltuielile in avans urmeaza sa se recunoasca la cheltuieli curente esalonat, pe perioada de rambursare a imprumuturilor respective.
Desi nu sunt prevederi legislative care sa raspunda punctual la intrebarea dvs, avand in vedere cele mentionate mai sus, consider ca trebuie sa studiati contractele de prestari servicii ale firmei in ceea ce priveste perioada contractuala.
Puteti constata ca anumite cheltuieli pe care le-ati recunoscut drept cheltuiala a perioadei curente sa apartina de fapt unor activitati economice care privesc mai multi ani ( de exemplu contracte de asistanta in rebranding firma, contracte de publicitate etc) si atunci trebuie recunoscuta ca fiind cheltuiala aferenta perioadei curente doar suma ce priveste anul 2022, restul valorii trebuind contabilizata in contul 471.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
De asemenea, trebuie sa verificati eventualele corectii de cheltuieli din anii precedenti care trebuie contabilizate in contul 1174, neafectand rezultatul curent al anului 2022.
As mai aminti si eventualele refacturari de utilitati in cazul in care ati inchiriat un spatiu care pot fi contabilizate in contul 461 in loc de contul de cheltuiala 605.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Anca Bilas, expert contabil si consultant fiscal.