In articolul de astazi ne-am propus sa va prezentam regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in situatia in care o firma se afla in inactivitate temporara.
Inactivitate temporara - reguli pentru mentinerea firmelor la impozit micro
In conformitate cu OUG nr. 115/2023, persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderii incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Microintreprinderile care au desfasurat, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, aplica conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prevazuta la alin. (2), incepand cu anul fiscal 2024.
Prin exceptie de la prevederile art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in Registrul Comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g), in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
Ce conditii trebuie indeplinite la reluarea activitatii
"Art. 47.
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii."
Atentie! In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.
Important! Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. i) se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.
Obligatii declarative in cazul contribuabililor care nu desfasoara activitate
Reamintim ca entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
Aplicarea prevederilor mentionate inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Pentru evitarea sanctiunilor sau impunerea din oficiu recomandam contribuabililor care nu desfasoara activitate si care nu au comunicat la registrul comertului inactivitatea temporara sau organului fiscal suspendarea activitatii sa se conformeze voluntar in privinta depunerii declaratiilor fiscale.
Baza legala: art. 101 alin. 4 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
Foto: pexels.com