In cele ce urmeaza, prezentam modificarile aduse de OUG 115/2023 in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Astfel, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, se modifica unele dintre conditiile cumulative pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana juridica la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent pentru a fi considerata microintreprindere.
Conditii pentru incadrarea ca microintreprindere
Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor nu mai este obligatoriu.
De retinut! Persoanele juridice care au fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pot opta pentru schimbarea sistemului de impozitare, de la impozitul pe veniturile microintreprinderilor la impozit pe profit, fara indeplinirea unor conditii, dar numai la inceputul anului fiscal, cu exceptia microintreprinderilor aflate in situatiile prevazute la art. 52 din Codul fiscal (care trec obligatoriu la impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu s-au mai indeplinit conditiile).
O societate poate trece de la impozit pe profit la impozitul pe veniturile microintreprinderilor daca la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal:
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
Important! Daca, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii;
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;
- are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
De retinut! O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor daca in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective are cel putin un salariat
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
-are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
Asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile prezentului titlu. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor titlului II.
- a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
Reguli tranzitorii
Pentru aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. i) se considera indeplinita daca situatiile financiare anuale sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv.
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal, iar calculul si plata impozitului pe profit de catre persoanele juridice romane se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii.
Potrivit art. 47 alin. (2) din Codul fiscal, nu intra sub incidenta Titlului III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor urmatoarele persoane juridice romane:
a) Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;
b) Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;
c) Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;
d) Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;
e) entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica;
f) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul bancar;
g) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, precum si persoana juridica romana care desfasoara activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari, definiti potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale;
h) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc;
i) persoana juridica romana care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale.
Persoanele juridice romane, cu exceptia celor de la art. 47 alin. (2), pot opta sa aplice impozitul reglementat de Titlul III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023, potrivit prevederilor prezentului titlu.
Atentie! Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art. 52. Optiunea se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, daca conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d) si h) sunt indeplinite la data inregistrarii in registrul comertului, iar cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
In sensul Titlului III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in cazul in care raportul de munca este suspendat, potrivit legii, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv. In caz contrar sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile art. 52 alin. (2), respectiv aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita aceasta conditie.
Nou! Incepand cu data de 01.01.2024, o microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
Cote de impozitare microintreprinderi
Cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activitati de editare a altor produse software, 6201 – Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 – Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 – Activitati de asistenta stomatologica, 8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
In cazul in care, in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere depasesc nivelul de 60.000 euro sau microintreprinderea incepe sa desfasoare activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. b).
In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere nu mai desfasoara activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 si veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a).
In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 obtin venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplica si pentru veniturile din aceste alte activitati.
In sensul Titlului III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului
Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile Titlului III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
Suplimentar fata de regulile obisnuite, limita fiscala privitoare la plafonul de 500.000 euro se verifica luand in calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile intreprinderilor legate.
Important! Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie 2024. Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024. Citeste detalii aici >>
In cazul in care, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) si/sau nu a depus in termen situatiile financiare anuale pentru exercitiul financiar precedent anului fiscal respectiv, daca avea aceasta obligatie potrivit legii, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai este indeplinita oricare dintre aceste conditii.
Prin exceptie, pentru o microintreprindere cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia prevazuta la art. 47 alin. (1) lit. g) se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea raportului de munca, este angajat un nou salariat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni. Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati dintre cele prevazute de art. 47 alin. (3) lit. f)-i) datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul respectiv. Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se comunica organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.
Termenele de declarare a mentiunilor
Persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal, precum si microintreprinderile care intra sub incidenta prevederilor art. 52 comunica organelor fiscale competente aplicarea/iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
Persoanele juridice romane comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
In cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 47 sau ca urmare a exercitarii optiunii comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Informatiile sunt preluate din Consilierul Verde al Contabilului, care cuprinde sinteza informatiilor legislative cu impact in contabilitate, completata de exemple practice. Mai exact, lucrarea cuprinde:
- cele mai recente modificari fiscale si contabile, tratate pe larg dupa un model eficient, cu indicarea efectelor pe care le produc, urmate de atentionari si recomandari; de exemplu, regimul TVA dupa corectarea erorilor contabile;
- studii de caz si situatii posibile, inregistrari contabile, modele de calcul, tabele comparative etc;
- monografii contabile specifice, imbinate cu modul de raportare fiscala reglementat prin legislatia in vigoare;
- formularele si declaratiile ce sufera modificari in urma reglementarilor legislative;
- trimiteri catre alte acte normative, „portite” legale pentru optimizarea activitatii societatii;
- lista infractiunilor si a erorilor contabile, amenzi si sanctiuni, dar si solutii in cazul erorilor contabile.